رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور

کاهش تولید مواد مخدر شیشه در تهران

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با هشدار نسبت به ورود روانگردان‌های جدیدی تحت عنوان «ان‌پی‌اس‌» ها با اسامی مانند آقای خوشحال و صخره بیان کرد: تاکنون گزارشی درباره توزیع این گروه از روانگردان‌ها در کشور به دست ما نرسیده است.
کد خبر: ۷۲۳۷۰۷

به گزارش ایرنا، بابک دین‌پرست در حاشیه نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری و مبارزه با موادمخدر که در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، افزود: در پنج ماه نخست امسال 1188 نفر در تهران بر اثر مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر جان باختند، همچنین طی سال‌های 82 تا 92 روند کاهش مرگ و میرها در مصرف مواد مخدر در کشور را شاهد بوده‌ایم، به طوری که سال گذشته روزانه مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر به هشت نفر رسیده بود.

به گفته معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با موادمخدر، از ابتدای فروردین تا مرداد امسال مرگ و‌میر بر اثر مصرف موادمخدر در تهران 3‌/‌6 درصد افزایش داشته است. به گزارش ایسنا، دین‌پرست با بیان این‌که براساس آخرین مطالعات شیوع‌شناسی اعتیاد در سال 90 حدود 26 درصد از معتادان شیشه، بیش از 55 درصد تریاک و بقیه موادی مانند هروئین و حشیش مصرف می‌کنند، اظهار کرد: نگران ورود مواد روانگردان جدیدی تحت عنوان ان‌پی‌اس‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: ان‌پی‌اس‌ها از دهه 70 در چرخه توزیع مواد در دستان قاچاقچیان بوده است، اما طی چند سال اخیر فرآیند تولید آنها تغییر یافته و مواد اولیه‌اش به گونه‌ای است که دیگر از مواد تحت کنترل در تولید آن استفاده نمی‌شود، بلکه از برخی مواد طبیعی با منشا گیاهی تولید می‌شود.معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، مصرف و توزیع این مواد در دنیا دو برابر شده است، عنوان کرد: در سال 2010 حدود 254 مورد اعتیاد نسبت به این مواد گزارش شده بود، در صورتی که اکنون به بیش از 400 مورد رسیده است.

ساخت 4 مرکز نگهداری معتادان تا 6 ماه آینده در تهران

افزون بر این در نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، جانشین فرماندهی ناجا و دیگر اعضای این ستاد، پشت درهای بسته تشکیل شد، شهردار تهران از بهره‌برداری چهار مرکز نگهداری معتادان متجاهر تا شش ماه آینده خبر داد.به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در این نشست بیان کرد: با ایجاد این چهار مرکز ظرفیت نگهداری معتادان از 600 به 3500 نفر می‌رسد.وزیر کشور نیز پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران در‌باره مصوبات این جلسه یادآور شد: هم‌اکنون تنها مرکز بزرگ نگهداری معتادان متجاهر، کمپ فشافویه است که امیدواریم تا شش ماه آینده ظرفیت این کمپ به ده هزار نفر افزایش یابد. این موضوع موجب می‌شود ارتباط معتادان با قاچاقچیان قطع و مبارزه با مواد مخدر در تهران با قوت بیشتری دنبال شود. رحمانی فضلی با بیان این‌که تا یک ماه آینده جلسه دیگر این ستاد نیز تشکیل می‌شود، افزود: همه استان‌های کشور درگیر معتادان متجاهر نیست و اولویت ما شش استان است که قرار شده طرح‌های مقابله‌ای به صورت استانی اجرایی شود و هر استان باید طرح‌های خود را به ستاد ارائه کند.

رحمانی فضلی در‌باره مسئولیت جمع‌آوری معتادان در سطح شهر اظهار کرد: معتاد با برچسب بیمار به فردی گفته می‌شود که به صورت خودخواسته به ترک اعتیاد اقدام و به مراکز درمانی مراجعه کند که برای این گروه از معتادان کارت شناسایی هم صادر می‌شود، اما از نظر قانونی معتادانی که برای ترک اعتیاد خود اقدام نکنند، مجرم شناخته می‌شوند و وظیفه جمع‌آوری آنها به عهده پلیس است.

وزیر کشور تشکیل کارگروهی با حضور وزارت تعاون، بسیج و کمیته امداد خبر داد و تصریح کرد: این کارگروه قرار است مهارت‌آموزی برای معتادان بهبود یافته را در دستور کار خود قرار دهد و وزارت کشور هم از آن حمایت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها