تشکیل کمپین هسته‌ای 6 فیلمساز ایرانی را رد می​کنم

مجید مجیدی: توافق هسته‌ای با غرب به چه قیمتی؟

مجید مجیدی، کارگردان بین‌المللی سینمای ایران درباره خبرهایی که درباره ایجاد یک کمپین حمایت از گروه مذاکرات هسته‌ای از سوی شش فیلمساز ایرانی در رسانه‌ها منتشر شده بود، واکنش نشان داد و گفت: حمایت ما از تیم مذاکرات هسته‌ای در مسیر منافع ملی است و شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» به هیچ وجه مورد تائید امضاکنندگان این حرکت نیست.
کد خبر: ۷۲۳۵۹۳

به گزارش مهر، مجید مجیدی با تاکید بر این‌که از این حرکت که توسط شش کارگردان سینما (مجید مجیدی، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، محمدمهدی عسگرپور و رضا میرکریمی) صورت گرفته، سوءتعبیر شده است، گفت: موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم.

کارگردان «محمد(ص)» افزود: این مذاکرات از سوی دولت جمهوری اسلامی به منظور حل مشکل پرونده هسته‌ای انجام می‌گیرد و تاکید همه ارکان نظام بر این است که با حفظ شأن و حقوق مردم باشد و همه هنرمندان از جمله ما شش نفری که حمایت خود را از مذاکرات اعلام کردیم، حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ایران نیست.

مجیدی در همین ارتباط ادامه داد: من و دیگر دوستانی که این حرکت را قبول کردیم در جهت منافع ملی کشور اقدام کردیم و دلیل تفسیرها و تعبیرهای غلط را که از دو روز پیش در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، نمی‌دانم.

این فیلمساز بیان کرد: همه ما بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب شنیده‌ایم که ایشان فرموده‌اند به‌مذاکره‌کنندگان هسته‌ای اعتماد دارند و با چنین تاکیدی دیگر حجت بر همه ما تمام است. ما هم با علم به این‌که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای امین مردم و نظام هستند به این حرکت پیوستیم و هدف اول و آخرمان هم حفظ منافع ملی بوده است. من بشدت این تعبیر‌غلط که شعار «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» را به حرکت ما نسبت داده، رد می‌کنم و این سوال را می‌پرسم که کدام عقل سلیمی می‌پذیرد ایران به هر قیمتی بر سر پرونده هسته‌ای با غرب به توافق برسد که اگر قرار بود هر آنچه آنها می‌گویند ما بپذیریم، مذاکرات تاکنون چند بار به نتیجه رسیده بود. کارگردان «بچه‌های آسمان» با اشاره به این‌که شاید در ترجمه مفاهیم سوءتعبیرهایی رخ داده است، بیان کرد: نه نظر دولت و نه‌قطعا نظر ما این نبوده است که بگوییم به هر قیمتی باید مذاکرات به نتیجه برسد. به اعتقاد من باید بررسی شود که ریشه این سوءتعبیرها کجاست تا نه دولت تضعیف شود و نه هنرمندان.

کارگردان «بید مجنون» چنین تفسیرهای غلطی را شیطنت رسانه‌ای دانست و گفت: این تعبیرهایی که به گوش ما می‌رسد برای همه افرادی که به این حرکت پیوستند، حیرت آور است. مجیدی که این روزها مشغول آماده‌سازی پروژه بین‌المللی «محمد(ص)» است در پایان گفت: این سوءتفاهم‌ها و تعبیرهای غلط باید به شکل منطقی رفع شود. یقین دارم که نظر همه ارکان نظام و مردم و هنرمندان بر این است که حق و عزت ملت ایران باید در مذاکرات هسته‌ای به رسمیت شناخته شود.

عسگرپور: مخاطبمان غرب بود نه مردم ایران

مدیر عامل خانه سینما نیز در این باره گفت: هدف از کمپین اخیری که شش فیلمساز خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای شدند؛ این کمپین با هماهنگی دستگاه‌های دیپلماسی کشور و برای دفاع از حقوق شناخته شده هسته‌ای کشورمان تنظیم شده است تا از ظرفیت چهره‌های موفق سینمای ایران در خارج از کشور در جهت تقویت دیپلماسی عمومی استفاده شود.

او در پاسخ به این‌که جمله‌ای در بیانیه آمده که برخی‌ها را در داخل به مخالفت وا داشته است‌، جایی که گفته شده «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، پاسخ داد: اولا جدا کردن و درشت کردن یک جمله از متنی که در آن شرایطی نیز برای مذاکره ذکر شده است کار صحیحی نیست. چون اینها با هم معنا می‌دهند. دوم این که از متن انگلیسی بیانیه و ترکیب امضاکنندگان کاملا مشخص است که این نامه خطاب به طرف غربی‌ نوشته شده است و هدف آن آشنا کردن افکار عمومی جهانی با مسئولیت خطیری است که به عهده طرف‌های مذاکره‌کننده غربی است و همچنان معتقدیم هر توافقی با ایران برای غربی‌ها بهتر از عدم توافق است. بدیهی است اگر می‌خواستیم پیامی برای داخل داشته باشیم‌، متن را فارسی منتشر می‌کردیم و از بزرگان دیگری از سینما می‌خواستیم ما را همراهی کنند.

توضیحات مجید مجیدی و عسگرپور در پی خبری صورت گرفت که دو روز پیش در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که شش فیلمساز(مجید مجیدی، عباس کیارستمی، رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، محمدمهدی عسگرپور و رضا میرکریمی) با راه‌‌اندازی کمپینی در یکی از شبکه‌های اجتماعی خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای و حمایت مردم از این توافق شده‌اند، اما آن چیزی که در ادامه باعث اعتراض افکار عمومی و رسانه‌ها به این حرکت شد و بازتاب‌های منفی در پی داشت، شعار و عنوانی بود که در پوستر انگلیسی این حرکت جلب توجه می‌کرد که نوشته بود: هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست. عبارتی که باعث شد مجید مجیدی در گفت‌وگوی خود آن را تکذیب کند و با انتقاد از برخی رسانه‌ها که ماجرا را طور دیگری جلوه دادند، توضیحاتی برای رفع این سوءتعبیر ارائه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها