هومن. ب هستم. از رشت تماس می‌گیرم (0913000199). روی صورت و زیر گلویم زگیل می‌زند و این مساله بارها تکرار شده است. برای رفع این مشکل چند بار به متخصص پوست مراجعه کرده‌ام و هر بار با کمک لیزر این مساله برطرف شده، اما تعداد زگیل‌ها زیاد است و با وجود انجام لیزر باز هم رشد می‌کنند. در زمان مراجعه به متخصص از آن نمونه‌برداری هم کرده‌اند. زگیل‌ها واگیردار نیست. به دلیل این‌که با مراجعه متعدد به متخصص پوست درمان نشدم، از طب سنتی هم کمک گرفتم؛ اما تغییری ایجاد نشده و درمان نشدم. برای درمان این زگیل‌ها باید چه کار کنم؟ از این وضع خسته شده‌ام.
کد خبر: ۷۲۳۰۵۹

دکتر داریوش دائر / متخصص پوست، مو و زیبایی

زگیل‌های متعدد ناحیه ریش و گردن از انواع زگیل‌های منتظر در مناطق مختلف بدن است که به آنها زگیل‌های انگشتی یا فیلیفرم گفته می‌شود. تراشیدن ریش و زخم‌شدن مکرر این ناحیه در حین اصلاح و نیز دستکاری یا خاراندن این ضایعات ممکن است باعث گسترش این زگیل‌ها شود. برای درمان موفق مشکل شما بهتر است از تراشیدن ریش این ناحیه با تیغ یا ماشین‌های اصلاحی که شبیه تیغ عمل می‌کنند، خودداری کنید. پس از آن باید طی چند دوره روش درمان با سرمادرمانی (فریز کردن یا منجمد کردن (cryotherapy) را امتحان کنید. بعضی مطالعات نشان داده استفاده از روی یا زینک هم ممکن است در درمان این مشکل موثر باشد. اما استفاده از روی، چه به‌صورت خوراکی چه به‌صورت پماد، باید تحت نظر متخصص باشد. از طرفی روش‌های درمانی دیگر نیز باید تحت نظر متخصص پوست انجام شود و بهتر است از درمان سرخود پرهیز کنید.

مهشید. ج هستم و از تهران پیامک می‌زنم (09190000948). دختر پنج‌ساله‌ای دارم که دیروز وقتی از مهدکودک بازگشت، دچار سردرد، سرگیجه و حالت تهوع بود. با این که غذای خاصی نخورده بود، به دلیل حالت‌هایی که داشت نتوانست لب به غذا بزند. شربت آبلیمو به او دادم و کمی حالش بهتر شد. کاملا بی‌حال بود و رنگ پوستش هم قرمز شده بود. امروز هم به همین حال دچار شده بود. از او پرسیدم در مهدکودک خوراکی خاصی خورده که پاسخش منفی بود، اما توضیح داد که مدتی در حیاط بازی کرده حدس می‌زنم این مشکل ناشی از گرمازدگی باشد. آیا گرمازدگی با این نشانه‌ها مشخص می‌شود؟

دکتر ایرج خسرونیا / متخصص داخلی ـ گوارش و رئیس انجمن متخصصان داخلی

با توجه به این که توضیح دادید فرزند شما خوراکی خاصی در مهدکودک نخورده، بنابراین مساله مسمومیت منتفی است. هرچند نشانه‌ها شبیه مسمومیت غذایی هم باشد. در فصل گرم سال یا هر زمان که بدن نتواند دمای خودش را تنظیم کند، خطر گرمازدگی وجود دارد. معمولا گرمازدگی با این نشانه‌ها و در شرایط حاد با نشانه‌هایی مانند تپش قلب و نبض سریع، بی‌قراری، نفس‌های مقطع، خستگی و بی‌حالی و در شرایط حاد کاهش سطح هوشیاری دیده می‌شود. در این شرایط باید به سرعت دمای بدن کودک را پایین آورد.

برای این کار کافی است با یک اسفنج و آب ولرم، بدن فرزندتان را خنک کنید، اما اگر امکان حمام‌کردن وجود دارد، بهترین کار دوش آب ولرم است. بعد از آن باید نوشیدنی خنکی به کودک داده شود تا دمای بدنش کاهش پیدا کند. بهترین نوشیدنی​ نوعی است که ساختاری شبیه سرم دارد؛ مانند همین نوشیدنی آبلمیو که شما به فرزندتان دادید. بهتر است در زمان گرمای هوا به فرزندتان توصیه کنید ورزش نکند یا در صورت ورزش نیز هر از گاهی صورتش را بشویید و در سایه ورزش کند. لباس‌های فرزندتان باید مناسب ورزش و از نوع نخی باشد. علاوه بر آن بهتر است بچه‌ها در ساعت‌های گرم روز تحرک بدنی نداشته باشند.

گلاره. س هستم و از تهران تماس می‌گیرم (02100000383). دختر ده‌ساله‌ای دارم که احساس می‌کنم دچار ذات‌الریه شده است. به این دلیل که شب‌ها وقتی می‌خوابد به راحتی نفس نمی‌کشد، سرفه می‌کند و سینه‌اش خس‌خس دارد. البته هنوز او را پیش متخصص نبرده‌ام؛ علاوه بر این دچار تب هم شده است. درمان‌های خانگی برای درمانش پاسخگو نیست. باید پیش چه متخصصی بروم و برای درمان باید چه کار کنم؟

دکتر پریسا ادیمی/ متخصص ریه

در توضیح‌تان به این نکته اشاره نکرده‌اید که فرزند شما به مشکل ریه دچار بوده یا نه؟ علاوه بر این که بیماری خاصی او را درگیر کرده یا نشانه‌هایی که به آن اشاره می‌کنید به‌یکباره ظاهر شده است؟ اما با نشانه‌هایی که به آن اشاره می‌کنید به نظر می‌رسد فرزند شما دچار مشکل عفونت ریه شده است.

به این دلیل که یکی از نشانه‌های این بیماری، خس‌خس کردن همراه با تب است. هنگام شب به دلیل تجمع خلط‌ها در ریه، این حالت تشدید می‌شود و به همین دلیل سرفه فرزند شما شدت می‌گیرد و نمی‌تواند نفس بکشد.

به نظر می‌رسد فرزند شما باید خلط نیز تخلیه کند، اما در شرح‌حال به آن اشاره نکرده‌اید. احساس خستگی، درد عضلانی و کم‌اشتهایی نیز ممکن است از دیگر نشانه‌های بیماری باشد. در مواردی بعد از ابتلا به سرماخوردگی حاد یا آنفلوآنزا ممکن است ذات‌الریه دیده شود. بنابراین توصیه می‌شود هرچه زودتر فرزندتان را نزد متخصص ریه ببرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها