یک روزنامه انگلیسی در گزارشی به مفقود شدن عجیب دختران و زنان جوان در کشورهای اروپایی و آمریکا و افزایش این پدیده در ماه های اخیر اشاره کرده و از ماموریت جدید آنها در عراق و سوریه سخن گفته است.
کد خبر: ۷۲۳۰۳۷
ناپدید شدن عجیب دختران و زنان در کشورهای غربی

به گزارش گاردین، صدها دختر و زن جوان در حال ترک خانه های خود در کشورهای غربی با هدف پیوستن به گروه های افراطی در خاورمیانه هستند. افزایش تعداد این دختران موجب افزایش نگرانی سرویس های مبارزه با تروریسم در غرب شده است.

این دختران و زنان جوانان به طرزی عجیب ناپدید شده و سپس در عراق و یا سوریه مجددا ظاهر می شوند.

به نوشته این روزنامه، مقصد دختران جوانی که تنها 14 و یا 15 سال سن دارند سوریه است. هدف اصلی این دختران آوردن فرزند برای تروریستهایی است که علیه دولت سوریه و عراق در حال جنگ هستند و در حقیقت تعداد کمی از این دختران و زنان جوان سلاح به دست گرفته و وارد مبارزه مسلحانه می شوند.

بر همین اساس، زنان و دختران جوان 10 درصد از تعداد کسانی که اروپا، شمال امریکا و استرالیا را به مقصد خاورمیانه ترک می کنند تشکیل می دهند.

در میان کشورهای غربی، در فرانسه، دخترانی که خانه خود را با هدف پیوستن به گروه های افراطی ترک می کنند دیدی رمانتیک نسبت به این موضوع داشته و مردانی که در سوریه و عراق در حال جنگ هستند را مردانی مجاهد دانسته و معتقدند که برای توسعه افکار آنها باید فرزندانی را برایشان بیاورند.

گاردین در ادامه به بازداشت افراد مختلف در این رابطه اشاره کرده و می نویسد: پنج نفر از جمله یک برادر و خواهر در ابتدای ماه جاری در فرانسه به اتهام عضویت در گروهی در این کشور که در امر به خدمت گرفتن دختران و زنان جوان و اعزام آنها به خاورمیانه فعالیت داشت، بازداشت شدند.

مقامات امنیتی انگلیس نیز معتقدند که حدود 50 زن و دختر جوان بریتانیایی به گروه داعش پیوسته اند که اغلب آنها در شهر رقه در سوریه حضور دارند.

بر همین اساس، تحقیقات انجام شده در مرکز مطالعات رادیکال شدن در کینگز کالج لندن، نشان می دهد اغلب دختران غربی سفر کرده به سوریه بین 16 الی 24 سال سن دارند.

برهمین اساس، 14 دختر استرالیایی نیز در این لیست قرار دارند. از کشور آلمان نیز 40 دختر و زن جوان با هدف پیوستن به داعش در عراق و سوریه، خارج شده اند که کم سن و سال ترین آنها فقط 13 سال دارد و همین امر موجب شده تا مقامات این کشور در مورد افزایش تفکرات رادیکال در میان نوجوانان نگران شوند.

هانس جرج ماسن، رییس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی فرانسه، در این رابطه می گوید: این زنان و دختران جوان اطلاعات لازم در مورد ازدواج با جنگجویان جوان، جهاد نکاح، و نحوه ترک خانواده و پیوستن به این گروه ها را از اینترنت بدست می آورند.

هنوز آمار دقیقی در مورد تعداد دختران آمریکایی که به داعش پیوسته اند وجود ندارد اما «دیوید گارتن اشتاین روز» از کارشناسان مبارزه با تروریسم در موسسه دفاع از دموکراسی در واشنگتن، می گوید: پیوستن زنان و دختران به داعش موجب نگرانی است اما نمی توان گفت این پدیده در حال همه گیر شدن است.

«کریم پاکزاد» از کارشناسان موسسه روابط بین الملل و استراتژیک فرانسه، نیز در این رابطه می گوید: برخی از این زنان و دختران جوان دیدگاهی رومانتیک درباره جنگ و جنگجویان دارند. در این میان علاقه زیادی به بریدن سر و گلوی قربانیان وجود دارد. برای آنکه این یک تجربه ارزشمند برای آنها محسوب می شود و برخی از آنها ممکن است در میان گروه های افراطی از احترام بیشتری در مقایسه با محل زندگی خود برخوردار شوند.

اما «شایسته گوهر» از اعضای شبکه زنان مسلمان انگلیس، در این رابطه می گوید: جزئیات کمی در باره انگیزه زنان و دختران جوان در پیوستن به این گروه های افراطی و سرنوشت آنها بعد از حضور در این گروه ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، شبکه های اجتماعی در فضای مجازی، نقشی مهم در تحریک زنان و دختران جوان برای حضور در سوریه و عراق دارند زیرا عکس های متعددی از زنانی که با خود اسلحه و مهمات جنگی حمل کرده و یا سرهای بریده شده را در دست دارند منتشر شده است.

هر چند پیشتر گزارش هایی در مورد پیوستن دختران غربی به گروه های افراطی در خاورمیانه منتشر شده بود اما گزارش گاردین یکی از معدود مواردی است که به طور دقیق به این موضوع، انگیزه های عاملان این اقدام و تعداد افرادی که از هر کشور به گروه های تروریستی پیوسته اند می پردازد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها