گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

320 تروریست داعشی وارد انگلیس شدند

پدیده گسترش تمایل غربی‌ها برای پیوستن به گروه‌ تکفیری و تروریستی داعش طی ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
کد خبر: ۷۲۱۴۶۲
هراس کشورهای غربی از انتقام‌جویی داعش

مقامات اروپایی و غربی در حالی که در ابتدا این گروه را تهدیدی برای خاورمیانه می‌دانستند، حال با تائید وجود هزاران نیروی خارجی در میان این تروریست‌ها، نسبت به تهدید بین‌المللی داعش هشدار می‌دهند. به همین دلیل اقدامات امنیتی در پایتخت برخی از کشورهای غربی شدت پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، ژیل دو کرشوو، مسئول مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه بی.بی.سی اعلام کرد بیش از 3000 شهروند اروپایی برای حمایت از اعضای داعش به سوریه و عراق رفته‌اند.

مسئول امور مبارزه با تروریسم در اتحادیه اروپا همچنین هشدار داد که حملات هوایی به مواضع این گروه، خطر بروز حملات تلافی‌جویانه را در کشورهای اروپایی افزایش خواهد داد. کرشوو به بی.بی.سی گفت: فکر می‌کنم باید اعتراف کرد که این اقدامات تلافی‌جویانه صورت خواهد گرفت.

بنا به گفته وی، گروه‌هایی دیگر همانند القاعده که با داعش در رقابت هستند، احتمالا برای حفظ موجودیت خود حملاتی را در اروپا آغاز خواهند کرد.در این میان، مقامات و سازمان‌های آمریکایی نیز به حضور شهروندان این کشور در این گروه‌های تروریستی اشاره می‌کنند.

بر همین اساس، جیمز کاملی رئیس پلیس فدرال آمریکا عصر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در مقر اف.بی.آی با اذعان به حضور تروریست‌های آمریکایی در سوریه اعلام کرد: ده‌ها آمریکایی در کنار عناصر افراطی در سوریه مشغول مبارزه هستند. وی اعلام کرد: شمار زیادی از این مبارزان آمریکایی هم‌اکنون به آمریکا بازگشته‌اند.

کاملی افزود: تردید نیست که گروه ستیزه‌جوی داعش به تلافی عملیات آمریکا و متحدانش درصدد یافتن راهی برای ضربه زدن به آمریکا در خاک خود آمریکا باشد.

دستگیری اعضای داعش در اروپا

همزمان با اعلام این هشدارها، منابع خبری طی روزهای گذشته بارها خبر دستگیری اعضای داعش در کشورهای اروپایی را مخابره کرده‌اند.

به نظر می‌رسد با وجود اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در این کشورها، عضوگیری داعش در اروپا و آمریکا همچنان ادامه داشته باشد. در همین رابطه، شبکه آمریکایی ای.بی.سی نیوز روز گذشته اعلام کرد پلیس لندن دو نفر را به جرم ارتباط با گروهک تکفیری داعش دستگیر کرد.

این در حالی است که یک سخنگوی پلیس اسکاتلندیارد روز پنجشنبه و در آستانه اعلام مشارکت انگلیس در حملات هوایی علیه داعش در عراق، از دستگیری 9 نفر در لندن از سوی واحد ضدتروریسم اسکاتلندیارد خبر داد. به گفته سخنگوی اسکاتلندیارد، افراد دستگیر شده که سنشان بین 22 تا 51 سال است، در حال حاضر در مقر پلیس در مرکز لندن در بازداشت به سر می‌برند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، انجم چودری، خطیب تندرو چهل‌وهفت ساله یکی از مساجد وابسته به افراطی‌های لندن، از جمله کسانی است که از سوی واحد ضدتروریسم اسکاتلندیارد دستگیر شده است. این دستگیری‌ها پس از آن صورت گرفت که عملیات واحد ضدتروریسم اسکاتلندیارد در لندن از صبح روز پنجشنبه شروع شده و همچنان ادامه دارد.

خبر این دستگیری‌ها تنها محدود به لندن نبوده است. وزارت کشور و منابع مبارزه با تروریسم اسپانیا نیز روز گذشته اعلام کردند پلیس این کشور در عملیاتی مشترک با نیروهای مغربی 9 تروریست وابسته به داعش را در شهرهای ملیا (اسپانیا) و نادور (مغرب) دستگیر کردند.

به گزارش ایرنا، منابع مذکور تصریح کردند که یک نفر از دستگیرشدگان اسپانیایی و بقیه مراکشی‌های مقیم اسپانیا و مغرب هستند.

این منابع خاطرنشان کردند سرکرده این گروه تروریستی که اسپانیایی است، در زمینه جذب داوطلب و اعزام آنان به سوریه و عراق فعالیت می‌کرد.

همزمان با این خبرها اعلام شد تدابیر امنیتی در متروی لندن و پاریس تشدید شده است. هراس از اقدامات تلافی‌جویانه و تروریستی داعش هم‌اکنون در اغلب شهرهای اروپایی سایه افکنده است. این خبرها در حالی منتشر می‌شود که دامنه حضور این تروریست‌ها به کشورهای آسیایی نیز رسیده است.

به گزارش روزنامه استار مالزی، پلیس این کشور سه تروریست را که قصد پیوستن به گروه داعش داشتند، در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر کرد.

در یک خبر دیگر، به گزارش الجزیره ساموئل لوکلیر از فرماندهان نظامی آمریکا اعلام کرد تاکنون بیش از یکهزار نفر از آسیای جنوب شرقی برای پیوستن به گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق روانه این کشورها شده‌اند.

ادامه حملات هوایی علیه داعش

حملات ائتلاف کشورهای غربی و عربی علیه گروه داعش برای چهارمین روز پیاپی ادامه پیدا کرد و بامداد دیروز مواضع داعش در سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، جنگنده‌های ائتلاف مواضع داعش را در شهر الشدادی در استان حسکه واقع در شمال سوریه هدف قرار دادند. بخش‌های زیادی از این شهر در اختیار داعش است.

بنا به گفته منابع سوری، مواضع داعش و النصره در شهر بوکمال و اطراف آن در مرزهای شرقی سوریه و در نزدیکی مرز عراق نیز هدف جنگنده‌های ائتلاف قرار گرفته است.

شبکه الجزیره گزارش داد دو منطقه نفتی در استان دیرالزور هدف این حملات قرار گرفت. بنا به گفته مقامات نظامی آمریکا، این حملات علاوه بر وارد کردن خساراتی به این مناطق نفتی تحت‌کنترل داعش، باعث انهدام چندین تانک گروه‌های تروریستی شده است.

در ادامه حملات علیه مواضع داعش در عراق نیز اعلام شد یکی از نیروهای عشایر مسئول نظامی داعش در موصل را به نام مهیب عبدالله اکرم معروف به ابوطلحه را هدف قرار داده و کشته است. این در حالی است که نیروهای عراقی روز پنجشنبه نیز یک ناحیه در استان الانبار را از دست تروریست‌های داعش بازپس گرفتند.

در همین حال، انگلیس رسما اعلام کرد به حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق خواهد پیوست. در همین زمینه دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور روز گذشته به پارلمان رفت تا نظر نمایندگان در این زمینه را جلب کند.

وی در این جلسه پرسش و پاسخ اظهار کرد: من به همگان وعده می‌دهم که نیروی نظامی پیاده راهی عراق نخواهیم کرد و عملیات هوایی ما تنها منحصر به عراق خواهد شد و در صورتی که نیاز به حملات هوایی در سوریه احساس شود بار دیگر به پارلمان می‌آیم تا موافقت نمایندگان درخصوص آن را جلب کنم.

همزمان با اعلام این خبر از سوی کامرون، دولت دانمارک نیز اعلام کرد هفت فروند جنگنده اف ـ 16 برای بمباران اهداف داعش به عراق می‌فرستد. پیش‌تر دولت هلند نیز از اعزام نیرو به عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها