نمی‌توانیم بگوییم تمام یا بیشتر ایرانیانی که خارج از کشور هستند، مرتکب جرم می‌شوند. با این حال تعدادی از افراد با تصمیم قبلی برای ارتکاب جرم و یکشبه پولدار شدن و وسوسه‌های دیگر به خارج از کشور می‌روند.
کد خبر: ۷۲۰۸۸۵

شماری از افراد هم با جهل به قوانین و بدون تصمیم قبلی، جرایمی مرتکب می‌شوند. مثال بارز چنین افرادی، شخصی است که به یک کشور خارجی می‌رود و در یک درگیری که اتفاقی پیش می‌آید، شرکت می‌کند یا این‌که هنگام رانندگی، قوانین آن کشور را نقض می‌کند. ارتکاب جرایم مختلف معمولا همراه باانگیزه است و نمی‌توان تصور کرد که انسان عملی را بدون انگیزه انجام دهد.

نتیجه تحقیقاتی که درباره جرایم ایرانیان خارج از کشور انجام شده، نشان می‌دهد قاچاق مواد مخدر و اشیای عتیقه و قیمتی از جمله جرایمی است که ایرانیان مرتکب می‌شوند. از بین این دو، مواد مخدر مهم‌ترین بخش جرایم ارتکابی را به خود اختصاص می‌دهد و علتش هم به دست آوردن پول بیشتر است. پس از مواد مخدر، قاچاق اشیای عتیقه یا به قول عوام زیرخاکی رتبه دوم جرم‌هایی را به خود اختصاص می‌دهد که ایرانی‌ها در خارج از کشور مرتکب آن می‌شوند.

بجز این دو مورد، قتل هم در میان جرایم ارتکابی دیده می‌شود. پرونده‌ای داشتم که در آن دو ایرانی در ژاپن باهم درگیر می‌شوند و یکی دیگری را به قتل می‌رساند. البته قاتل را در ژاپن مجازات نکرده بودند. وقتی این فرد به ایران آمد، پرونده جنایت او دوباره به جریان افتاد و دستگیر شد و اولیای دم تقاضای قصاص کردند.

عبدالصمد خرمشاهی/ وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها