بسکتبال ایران با 3 برنز بازی‌های آسیایی به دنبال مدالی خوشرنگ‌تر است

خسته از برنز در​ جستجوی ​طلا

جام جم ورزشی: بازی‌های آسیایی برای بسکتبال ایران که طلا ندارد، انگیزه و هیجان تازه‌ای است. آن هم وقتی تیم ملی بسکتبال در جام ملت‌های قاره کهن تاکنون سه عنوان قهرمانی به دست آورده و دلش بی‌تاب قهرمانی در بازی‌های آسیایی است.
کد خبر: ۷۲۰۰۶۸
خسته از برنز در​ جستجوی ​طلا

بازی‌های آسیایی برای بسکتبالیست‌های قدیم و جدید، ​ اهمیت زیادی دارد. وقتی پای تیم ایران در همان دوره اول بازی‌ها به رقابت‌های بسکتبال باز شد، این امید را به‌وجود آورد که بسکتبال در ایران جدی گرفته شده است.

بازی‌های 1951 دهلی با استقبال تیم‌های اندک آسیا و مقام درخور توجه ایران به پایان رسید. مقام سوم بازی‌ها در شرایطی که فیلیپین و ژاپن مکان‌های اول و دوم را به نام خود کرده بودند، می‌توانست آغاز خوبی باشد، اما ایران با دو دوره غیبت از قافله رقبای قاره کهن عقب افتاد.

در سال 1966 یک‌بار دیگر تیم ملی بسکتبال​ روانه بازی‌ها شد، اما در رده هفتم قرار گرفت. این عناوین در سال‌های بعد با ششمی و هشتمی دنبال شد، حتی بازی‌های آسیایی تهران نتوانست عنوان ایران را در بسکتبال بازی‌های آسیایی بهتر کند و تیم ملی با وجود میزبانی در جایگاه ششم بازی‌ها جای گرفت.

بعد از پیروزی انقلاب، سه دوره بین حضور بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی وقفه افتاد تا این‌که تیم ملی در بازی‌های 1990 پکن شرکت کرد. غیبت شانزده ساله بسکتبال تقریبا تیم ملی را از خاطره حریفان آسیا دور کرده بود، اما درخشش مردان ایران در این بازی‌ها آغاز حرکت نوین بسکتبال در بازی‌های آسیایی بود.

ایران در ادوار بعدی نیز حضور مداومی داشت تا این‌که قدرت خود را در بازی‌های 2006 دوحه قطر به نمایش گذاشت و در آغاز افتخارآفرینی نسل طلایی بسکتبال، در جایگاه سوم ایستاد. به این ترتیب مدال برنز بازی‌های دهلی پس از 55 سال برای بسکتبال ایران تکرار شد. این موفقیت در بازی‌های 2010 گوانگجو پابرجا ماند و تیم ملی که همه قوایش را در بازی‌ها در اختیار نداشت، یک بار دیگر به مقام سومی رضایت داد.

اینک تیم ملی بسکتبال در اوج اعتبار و قدرت خود به دیدار با حریفان در رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی اینچئون می‌رود. این هفدهمین دوره بازی‌هاست که بسکتبال ایران دهمین دوره حضور خود را در آن تجربه می‌کند.

پشت سر رقبای سنتی

در تاریخچه بازی‌های آسیایی نام رقبای سنتی بسکتبال ایران در صدر تیم‌های برتر قرار دارد. زمانی که بسکتبال به پیشرفت‌های امروزی نرسیده بود، فیلیپینی‌های کوتاه‌قامت با سرعت دادن به بازی بسکتبال، سبک تازه‌ای ابداع کردند که اصطلاحا به آن لقب شرق آسیا دادند. این نوع بازی در کار تیمی ژاپن و کره‌جنوبی و بعدها چین‌تایپه دیده شد، اما رفته​​رفته چینی‌ها با بسکتبال ترکیبی و استفاده از قامت بلند بازیکنان خود، برتری تیم‌های سرعتی آسیا را خاتمه دادند.

فیلیپین در چهار دوره ابتدایی بازی‌ها، چهار بار طلا گرفت. کره‌ای‌ها هم با سه طلا در ردیف برترین‌های بازی‌های آسیایی هستند، اما پرافتخارترین تیم بازی‌های آسیایی تیم چین است که تاکنون موفق به گرفتن هفت مقام قهرمانی شده است. تیم ملی بسکتبال در صورت قهرمانی در بازی‌های اینچئون کره جنوبی که امید زیادی هم به آن است با یک طلا و سه نقره بازی‌ها می‌تواند در جایگاه چهارم رده‌بندی مدال‌های بسکتبال قرار بگیرد.

رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی در تالارهای 7406 نفری سام‌سان و 5158 نفری هائوسنگ شهر اینچئون کره‌جنوبی برگزار می‌شود. تیم ملی بسکتبال نخستین بازی خود را با فیلیپین برگزار می‌کند، اما منتظر بازی در گروه B است تا رقیبش از این گروه معرفی شود. تیم‌های مغولستان، هنگ‌کنگ، کویت و مالدیو در گروه A مرحله مقدماتی بازی‌ها را برگزار می‌کنند. در گروه B نام تیم‌های عربستان، قزاقستان، فلسطین و هند به چشم می‌خورد. این تیم‌ها قبل از ورود به بازی‌های مرحله بعد با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند تا از جمع آنها چهار تیم مجوز حضور در مراحل دیگر بازی‌ها را دریافت کنند.

تیم‌های چین و چین‌تایپه در گروه C، کره‌جنوبی و اردن در گروه D، ایران و فیلیپین در گروه E و ژاپن و قطر در گروه F در انتظار رسیدن رقبای دو گروه مقدماتی هستند. ایران در صورت سرگروهی در مرحله بعدی بازی‌ها به همراه سه تیم دیگر در گروه G قرار می‌گیرد. چهار تیم راه یافته دیگر به این مرحله نیز بازی‌های گروه H را برگزار می‌کنند. رقابت‌های بسکتبال بازی‌های آسیایی اینچئون بر اساس این جداول در مراحل بعدی ادامه پیدا می‌کند.

هاشمی: تیم ملی طلا می‌گیرد

انتظار مدال طلا از تیم ملی بسکتبال بر اساس قدرت این تیم و سابقه درخشان بسکتبال ایران در سه دوره قهرمانی جام ملت‌های آسیا به وجود آمده است. در این بین اما ایران بخت اول قهرمانی در اینچئون، رقبایی مانند کره جنوبی میزبان، چین و فیلیپین دارد.

مصطفی هاشمی مربی بسکتبال درباره بازی‌های ایران بلافاصله بعد از رقابت‌های جهانی و مشکلاتی که این تیم در بازی‌های قبلی پشت سر گذاشت، می‌گوید: فقط باید به این فکر باشیم که تیم ملی را حمایت کنیم. بدون حاشیه در مسابقه‌های خود حاضر شده و قهرمان شود. بازیکنان ایران شایسته بهترین‌ها هستند و فکر می‌کنم طلای اینچئون کمترین حق آنها باشد. درست است چینی‌ها تغییراتی داشتند یا کره و فیلیپین از بازی‌های جهانی باروحیه بازگشتند اما باز هم تیم ملی ایران قدرتمندترین تیم بازی‌های اینچئون است.

مشکل فیلیپین مدعی

هر چند مصطفی هاشمی از کره و فیلیپین به عنوان رقبای اصلی ایران نام می‌برد اما این تیم‌ها پیش از برگزاری رقابت‌ها مشکلاتی داشتند. کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی بتازگی​حضور کوینسی دیویس بازیکن آمریکایی‌الاصل تیم بسکتبال چین تایپه در بازی‌های آسیایی را غیر مجاز اعلام کرده است. پس از این بازیکن نوبت به آندره بلچ بود که تابعیت فیلیپینی گرفت و در بازی‌های جهانی برای این کشور به میدان رفت اما شورای المپیک آسیا در پی مخالفت کره مجوز بازی وی را صادر نکرد.

فدراسیون جهانی بسکتبال که اجازه بازی بازیکن آمریکایی فیلیپین را برای بازی‌های تحت نظر این فدراسیون صادر کرده است، در مقابله با شورای المپیک آسیا هم از بلچ حمایت می‌کند. فیبا از کمیته برگزاری بازی‌های اینچئون خواسته است که اجازه بازی بلچ را صادر کند و بر قانونی بودن حضور این بازیکن در ترکیب فیلیپین تاکید کرده است. مسئولان فیبا می‌گویند که سیستم خود را برای تمام رقابت‌های بسکتبال در جهان دارند و طبق نظر فدراسیون جهانی، آندره بلچ به طور کاملا قانونی فیلیپینی شده است.

آندره بلچ در رقابت‌های جهانی یکی از برترین بازیکنان جام بود که حضورش می‌تواند دردسرهایی را هم برای تیم ملی بسکتبال ایجاد کند.فیلیپین سال گذشته فینال رقابت‌های قهرمانی ملت‌های آسیا را بدون این بازیکن آمریکایی با ایران برگزار کرده بود.

امید به این بازیکنان

پس از بازگشت تیم ملی از رقابت‌های جهانی بسکتبال یک هفته به بازیکنان استراحت داده شد و آنها از 22 شهریور تمرینات خود را در راه بازی‌های آسیایی آغازکردند.

پیش از آغاز اردو، کادرفنی تیم ملی اسامی 12 بازیکن را برای این رقابت‌ها اعلام کرد که در این بین ارسلان کاظمی که در بازی‌های جهانی حضور داشت، خط خورد و فرید اصلانی به تیم ملی اضافه شد.

به این ترتیب مهدی کامرانی، حامد آفاق، صمد نیکخواه بهرامی، اوشین ساهاکیان، حامد حدادی، روزبه ارغوان، اصغر کاردوست، بهنام یخچالی، آرمان زنگنه، سجاد مشایخی، فرید اصلانی و محمد جمشیدی 12 بازیکن تیم ملی هستند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها