جام جم نوا: آهنگساز ایرانی - آشوری از اجرای پرفورمنس جدیدش در اعتراض به نسل‌کشی و جنایات داعش خبر داد که به‌صورت دوئت پیانو و بدن اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۷۱۹۸۲۶
اعتراض به داعش با پیانو و حرکات بدن

هانیبال یوسف در این‌باره توضیح داد: ایده‌ی پرفورمنس «تناهنگ» سال گذشته در ذهنم نقش بست و دلم می‌خواست در فضایی باز و فارغ از چارچوب‌های سالن اجرا، در خدمت مخاطبانم باشم.

او ادامه داد: نت بداهه‌نوازی را دوست داشتم و دلم می‌خواست که آن را با هنر دیگری تلفیق کنم. یک‌بار هم پیش از این، دوئت پیانو و نقاشی را اجرا کردم که تجربه‌ای شیرین برایم محسوب می‌شد و این‌بار هم با «یاسر خاسب» مشورت کردم تا مقدمات اجرای دوئت پیانو و بدن فراهم شود.

وی بیان کرد: در ابتدا قرار بود، این کار را به افرادی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برند، اهدا کنیم، اما پس از آن‌که اقدامات داعش را دیدم، تصمیم عوض شد و دیدم که نمی‌توان در برابر این جنایات ساکت بود.

هانیبال یوسف درباره فضای پرفورمنس، توضیح داد: این اثر پست‌مدرنیسم و انتزاعی است؛ اما نمایش روشنی ندارد و براساس طرح از پیش تعیین‌شده‌ای کار نمی‌کنیم. البته اساس کار، موسیقی فولک است و پس از آن، کار وارد فضای بداهه می‌شود. امیدوارم نتیجه‌ی کار، یک فضای شرقی شود و حس روستاهای مشرق زمین را منتقل کند. البته از موسیقی آشوری هم در این کار بهره می‌گیرم.

این هنرمند با تأکید بر بداهه بودن این پرفورمنس، یادآوری کرد: زیبایی کار ما این است که همه‌چیز در لحظه اتفاق می‌افتد و اصلا ما هم مثل تماشاگران می‌آییم تا ببینیم که چه می‌شود. البته صداهای محیط و تماشاگران در زمان اجرا بسیار موثرند. در اجرای قبلی‌ام، صدای آژیر آمبولانس و ماشین پلیس با ما همراه شد که من را ناراحت نکرد، زیرا جزیی از فضای شهری بود. به‌طور کلی در دل مردم بودن احساس خوبی به هنرمند می‌دهد.

در این نشست خبری که 30 شهریورماه در سالن کنفرانس تئاترشهر ‌برگزار شد، یاسر خاسب که قرار است با حرکات بدن «هانیبال یوسف» را همراهی کند، اظهار کرد: آشنایی من با هانیبال یوسف به تیرماه امسال برمی‌گردد. البته باید بگویم که شاید پیشنهاد او، یعنی اجرای پیانو همراه حرکات من، کمی با هم در تضاد باشد، زیرا پیانو نوای لطیفی دارد و حرکات من گاهی خشن است.

این هنرمند اضافه کرد: این‌که اجرا در فضای بداهه روی صحنه می‌رود، اتفاق مهمی است و علاوه بر این‌که نوعی ریسک است، جذابیت زیادی دارد. به هر حال قرار است همه‌چیز در لحظه شکل گیرد و کار یک جورهایی راه رفتن روی لبه تیغ است. من و هانیبال در این اجرا باید خودمان را به یکدیگر بسپاریم و اجرایی مثل یک پاس‌کاری هماهنگ داشته باشیم.
شهرام نوشیر (رییس دفتر تئاتر خیابانی) و رییس انجمن بانوان آشوری شامیرام در این نشست حضور داشتند.
«دوئت پیانو و بدن» چهارم مهرماه امسال با هنرمندی هانیبال یوسف و یاسر خاسب در محوطه‌ی باز مجموعه‌ی تئاترشهر برگزار می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها