یک روزنامه انگلیسی با اشاره به اقدامات قطر در حمایت از گروه های افراطی در سراسر جهان جزئیات جدیدی را از اقدامات حاکمان این کشور برای افزایش نفوذ در نقاط مختلف جهان افشا کرده است.
کد خبر: ۷۱۹۴۵۱
قطر؛ دولتی که دوست و دشمن نمی شناسد

دیلی تلگراف گزارش خود را با اشاره به تحولات لیبی و چیره شدن یک گروه افراطی به نام "انصار الشریعه" بر سایر گروه ها و اقدامات آن در این کشور آغاز کره و می نویسد: انصار الشریعه همان گروهی است که متهم به قتل "کریستوفر استوینس" سفیر آمریکا در لیبی و همچنین متهم به تلاش برای قتل فرستادگان انگلیسی در طرابلس از جمله "سر دومنیک اسکاس" نیز شده است.

بعد از گذشت سه سال از سقوط "معمر قذافی" در لیبی که البته به کمک کشورهای غربی همچون فرانسه و انگلیس میسر شد چگونه ممکن است که امور این کشور (لیبی) توسط یکی از دوستان انگلیس یعنی قطر به هم بریزد؟

در ادامه این گزارش به سرمایه گذاری های گستره قطر در انگلیس اشاره شده و آمده است: قطر یکی از دوستان نزدیک انگلیس در خاورمیانه محسوب شده و این کشور ثروتمند در حاشبه خلیج فارس در بخش های مختلف انگلیس همچون بازار مسکن و حتی بورس سرمایه گذاری های زیادی انجام داده است اما با این وجود خطوط هوایی این کشور در حال انتقال تسلیحات به گروه های افراطی حاضر در لیبی از جمله انصار الشریعه و ائتلافی به نام "فجر لیبی" است.

در این میان کشورهای غربی خطوط هوایی قطر را رهگیری کرده و متوجه شده اند که هواپیماهای حامل سلاح این کشور در شهر "مصراته" واقع در 100 کیلومتری طرابلس که پایگاه اصلی گروه های افراطی محسوب می شود، فرود آمده و این تسلیحات را در اختیار گروه های مد نظر خود قرار می دهند.

قطر این کار را از زمان آغاز انقلاب علیه قذافی شروع کرده و همچنان به این کار ادامه می دهد. اما سوال اینجاست که چرا قطر از یک سو با انگلیس همکاری کرده و در این کشور سرمایه گذاری می کند اما از سوی دیگر علیه منافع بریتانیا در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان اقدام می کند؟ البته در این میان به منافع دیگر کشورهای غربی که ارتباطاتی گسترده با قطر دارند نیز آسیب هایی وارد می شود.

البته کمتر کسی در خاورمیانه وجود دارد که از شنیدن ارتباط قطر با گروه های افراطی فعال در خاورمیانه از سوریه و عراق گرفته تا مصر و لیبی متعجب شود. قطر در امر حمایت از این گروه ها از اغلب کشورهای عربی همچون عربستان پیشی گرفته است.

حمایت قطر از گروه های افراطی حاضر در سوریه موجب شده تا استراتژی جدید کشورهای غربی برای مقابله با داعش با سیاست های قطر تقابل داشته باشد. قطر گروهی با عنوان "احرار الشام" را گروه مورد نظر خود در سوریه می داند و حتی کمک های این کشور به احرار الشام از کمک های اهدایی به جبهه النصره نیز بیشتر است اما نگاهی به گذشته نشان می دهد که احرارا الشام زمانیکه داعش قصد تصرف شهر "رقه" در سوریه را داشت به این گروه کمک کرده و بدین ترتیب پایه های قدرت داعش قوی تر شده است.

علاوه بر کمک های مستقیم حاکمان قطر به گروه های افراطی، افراد حقیقی از این کشور که جزو ثروتمندان آن محسوب می شوند نیز در این امر فعالیت دارند. برای مثال در دسامبر گذشته وزارت خزانه داری آمریکا یک تاجر قطری که از چهره های دانشگاهی این کشور نیز محسوب می شد به نام "رحمان النعیمی" را به عنوان تروریست بین المللی معرفی کرد. نعیمی در آن زمان متهم به ارسال دست کم 366 هزار پوند برای تروریست های حاضر در سوریه بود.

علاوه بر آن نعیمی متهم به ارسال ماهانه دو میلیون دلار برای القاعده در عراق و همچنین پرداخت ماهانه 250 هزار دلار به گروه الشباب در سومالی است.

در این میان یک سوال دیگر مطرح می شود و آن اینکه چرا قطر اقدامی علیه نعیمی انجام نمی دهد. پاسخ این است که این فقط نعیمی نیست که در این امر فعالیت دارد و افرادی دیگری نیز از چهره های سرشناس این کشور در امر حمایت مالی از تروریست ها فعالیت دارند.

به گفته یکی از کارشناسان امور نظامی در انگلیس، از آنجا که قطر کشوری کوچک با نیروی نظامی نه چندان کارآمد محسوب می شود تلاش می کند تا با وارد شدن در تمامی مناقشات موجود در جهان حتی بصورت منفی، موقعیت خود را در جهان افزایش بدهد.

به گفته این کارشناسان، وقتی سیر کمک های ارسال شده به گروه های افراطی را پیگیری می کنیم به یک نام مشخص می رسیم و آن قطر است از همین رو مقابله با گروه های افراطی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان نیازمند قطع کمک های این کشور به این قبیل گروه هاست. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها