جلسه وزرای ۱+۵ و ایران ، در صورت پیشرفت مذاکرات

عراقچی: فضای مذاکرات نیویورک خوب و سازنده است

مذاکرات هسته​ای فردا ​با دیدار ظریف و اشتون در نیو​یورک آغاز می​شود

عراقچی: بعید​ است ​در نیویورک به توافق نهایی برسیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان ایرانی خط قرمز ماست که مصالحه نخواهیم کرد و امیدواریم با راه‌حل‌های احتمالی بتوانیم به تفاهم برسیم.
کد خبر: ۷۱۷۵۴۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدعباس عراقچی در حاشیه پنجاه و سومین اجلاس سالانه آلکو در تهران با اشاره به این که دنیا اکنون به نقش جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات منطقه اعتراف می‌کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است کــه ناشی از گروه‌های تکفیری در منطقه بوده و متاسفانه با حمایت برخی کشورها شکل گرفته است.

وی گفت: مبارزه‌ای که ما با گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و... انجام داده‌ایم در کنار بحث‌های حقوقی و سیاسی بوده که دنبال شده است.

عراقچی افزود: به صورت رسمی مجموعه تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته که امروز یکی از آنها در این اجلاس دیده می‌شود، همچنین اجلاس علمای اسلام برگزار شده و در بحث مربوط به وحدت جهان اسلام نیز تلاش‌های بسیار زیادی صورت گرفته است تا ماهیت این گروه‌های تروریستی که ارتباطی با جهان اسلام ندارند، مشخص شود و همه بدانند منشأ این گروه‌ها کجاست و از کجا تغذیه می‌شوند و چگونه رژیم صهیونیستی در تلاش برای حمایت از این گروه‌هاست.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا از ایران برای شرکت در اجلاس ضدتروریسم فرانسه دعوت شده است، گفت: هنوز مشورت‌ها ادامه دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره خوشبینی به مذاکرات در نیویورک گفت: از سه‌شنبه (امروز) مذاکراتی در نیویورک هم به صورت دوجانبه و هم در سطح 1+5 برگزار می‌شود و همان طور که گفته شده در برخی موضوعات اختلافات جدی است و با توجه به مشورت‌هایی که در یک ماه گذشته انجام شده و دیدارهای دوجانبه با آمریکا، اروپا و روسیه امیدواریم مجموعه این مذاکرات بتواند در نیویورک موجب پیشرفت مذاکرات شود.

عراقچی تاکید کرد: حفظ حقوق مردم ایران و حفظ دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان ایرانی خط قرمز ماست که مصالحه نخواهیم کرد و امیدواریم با راه‌حل‌هایی که احتمالا بتوانیم به آنها برسیم به نحوی بتوانیم به یک تفاهم جامع دست یابیم که هم حقوق ما حفظ و هم نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود.

معاون وزیر امور خارجه درباره مذاکرات در سطح وزرای خارجه در نیویورک نیز گفت: روز چهارشنبه (فردا) مذاکراتی بین خانم اشتون و آقای ظریف صـــورت می‌گیرد که نحوه ادامه مذاکرات مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: ایده ملاقات وزرا وجود دارد، ولی لزوما معلوم نیست که محقق شود و به اعتقاد بنده هم تا وقتی که پیشرفت مناسبی در مذاکرات نباشد خیلی نیاز به مذاکرات در سطح وزرا نداریم، مگر این که احساس کنیم حضور باقی وزرا برای پیشبرد مذاکرات ضروری است.

بعید است در نیویورک به جمع‌بندی نهایی برسیم

وی ادامه داد: در این باره که بتوانیم در نیویورک به جمع‌بندی نهایی برسیم و به توافق دست یابیم با توجه به حجم زیادی که از مذاکرات باقی مانده است، این امر را خیلی بعید می‌دانم.

عراقچی درباره اجلاس آلکو هم گفت: آلکو یک سازمان آسیایی ـ آفریقایی و نهادی برای موضوعات آسیا و آفریقاست و یکی از پایه‌های اصلی این سازمان همیشه ایران بوده و یکی از اعضای دائم دبیرکل نیز همواره یک ایرانی است.

وی افزود: ما در چارچوب این سازمان موضوعات مختلفی را که مربوط به منافع کشورمان می‌شده بویژه در حوزه‌های حقوقی دنبال کردیم بخصوص در بحث تحریم‌ها و تضاد آنها با حقوق اساسی و تبعاتی که با نقض حقوق انسان‌ها بویژه نقض حقوق فلسطین بوده و بحث مسائل حقوقی مربوط به گروه‌های افراطی و خشونت‌طلب نیز مطرح شده است.

عراقچی با بیان این که از طرف جمهوری اسلامی ایران آقای دانش‌یزدی، ریاست این جلسه را برعهده دارد، اضافه کرد: این اجلاس در چند روز آینده مباحث مهمی را دنبال خواهد کرد.

آمادگی ایران برای توافق جامع

در همین حال مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان در دیدار با هیات فرانسوی گفت: در صورت وجود اراده سیاسی در کشورهای 1+5، ایران آمادگی کامل دارد تا مذاکرات به نتیجه برسد و توافق جامع میان دو طرف امضا شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تخت‌روانچی، در دیدار با خانم پاتریسیا آدام، رئیس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه که درصدر هیاتی به ایران سفر کرده است، افزود: انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای غربی در این مذاکرات این است که براساس توافق به عمل آمده و پس از امضای توافق جامع، همه تحریم‌ها علیه ایران «لغو» شود.

آدام نیز ضمن تشریح اهداف سفر خود به جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ظرفیت‌های موجود میان دو کشور، توسعه روابط دوجانبه را در همه زمینه‌ها بویژه روابط پارلمانی به منظور تبادل‌نظر بیشتر میان دو طرف خواستار شد.در راستای افزایش همکاری پارلمانی طی یک سال گذشته چند هیات پارلمانی فرانسه به کشورمان سفر کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها