۱۲کلانشهر در آستانه تنش آبی قرار گرفتند

طرح تامین آب ۱۶استان از طریق دریا

با پایان یافتن نیمه دوم شهریور ماه و فصل تابستان، عدم بارندگی ها همچنان ادامه داشته و همین موضوع وضعیت منابع آبی را در اکثر نقاط در حالت زرد قرار داده که به نظر می رسد برغم تمهیدات اتخاذ شده تنها راه مقابله با کمبود آب و گذر از شرایط بحران، مدیریت مصرف است.
کد خبر: ۷۱۶۸۶۹
آب همچنان در وضعیت زرد قرار دارد

خشکسالی و کاهش بارش ها در سال جاری حدود 517 شهر را در تولید و مصرف آب در شرایط سر به سر تولید قرار داد که در این بین 12 کلانشهر با جمعیت حدود 23 میلیون نفر با سطوح متفاوت در شرایط تنش آبی قرار داشتند.

از طرفی شدت مصرف آب در کشور به گونه ای است که در حال حاضر میانگین سرانه آب در کشور به ازای هر نفر بین 250 تا 300 مترمکعب است که این رقم با توجه به استانداردهای جهانی رقم بسیار بالایی است.

وضعیت ناپایدار منابع آبی به دلیل مصرف بیش از حد هم باعث خشک شدن تالاب ها و هم دریاچه ها شده و از طرفی در کنار خطرات زیست محیطی و تداوم بی توجهی به نحوه مصرف، کم آبی و بی آبی های گسترده تری را در مناطق مختلف کشور شاهد خواهیم بود.

حمید چیت چیان، وزیر نیرو در آخرین اظهارات خود با اشاره به اینکه باید مصرف آب به نصف کاهش یابد، گفته است: در حال حاضر از مجموع 120 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر 80 درصد یعنی 96 میلیارد مترمکعب آن در کشور استفاده می شود که این رقم خارج از استاندارد جهانی است.

از سوی دیگر برغم توصیه های پیشگیرانه مسئولان مبنی بر رعایت الگوی مصرف، مصرف آب همچنان روبه رشد بوده و به همین منظور وزارت نیرو پیشنهادی را به هیات دولت درخصوص قطع آب مشترکان پرمصرف ارائه کرده است.

البته وزارت نیرو در کنار احداث پروژه های زیرساختی، مطالعه منابع آبی در اعماق بالای 2 هزار متر را نیز آغاز کرده تا در صورت نیاز از این منابع برای تامین آب مورد نیاز بهره مند گردد.

موضوع قطع آب مشترکان پرمصرف آخرین راهکار وزارت نیرو است که به گفته حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در طرح پیشنهادی ملاحظات اقلیمی، جمعیتی و خانوار نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اظهار داشته که این پیشنهاد برای ایجاد وحدت رویه میان استانهای کشور و در حال حاضر در کمیسیون های مربوطه در حال بررسی است بنابراین با شرایط موجود منابع آبی کشور و شرایط بارندگی ها، تنها راه گذر از چنین مسیری مدیریت مصرف است که اگر نادیده گرفته شود عواقب جبران ناپذیری را در آینده نه چندان دور در کشور شاهد خواهیم بود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها