داستان دعوای شجریان و پورناظری با مدیر دفتر موسیقی ارشاد چه بود؟

لابی با وزیر در پشت صحنه کنسرت

جام جم نوا: پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی ارشاد در نشست مطبوعاتی‌اش در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تکلیف برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان‌ها به کجا می‌رسد، گفت: «‌بخشنامه‌ای را در این زمینه صادر کردیم که شرکت‌ها و برگزارکنندگان کنسرت را از برگزار کردن کنسرت در ورزشگاه‌ها منع می‌کند. همین بخشنامه باعث شد که بسیاری از هنرمندان در برابر من جبهه بگیرند و با لابی‌گری بخواهند که اجراهایشان در مکان‌های این چنینی ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۷۱۶۳۹۴
لابی با وزیر در پشت صحنه کنسرت

هنرمندان فراموش کرده‌اند که باید به حق مردم احترام بگذارند در بعضی از تورهای گروه‌ها بلیت‌ها بعضی‌ اوقات میلیاردها به فروش می‌رسد و هنرمند حاضر نیست از این هزینه بگذرد و به همین خاطر اصرار می‌کند که در ورزشگاه‌ها کنسرتش را برگزار کند این در حالی است که باید به مردم احترام گذاشت و مکانی در خور شأن موسیقی را فراهم کرد.»

منظور ارجمند، همایون بود
اما داستان چیست؟ قصه از آنجا شروع شد که همایون شجریان پیش از اجراهای 4 شبه‌اش در تالار وزارت کشور در کنفرانس مطبوعاتی مربوط به این کنسرت‌ها اعلام کرد که‌: «می‌خواستیم کنسرت «چرا رفتی» را در سالن 12 هزار نفری آزادی برگزار کنیم که این امر برای ما ایده‌آل بود و اگر این امکان وجود داشت فضای کنسرت بسیار متفاوت و جذاب می‌شد اما متاسفانه فعلا امکان برگزاری کنسرت در سالن‌های ورزشی وجود نداشت.» از سوی دیگر ارجمند در نشست مطبوعاتی خود از لابیگری همایون شجریان برای گرفتن مجوز کنسرتش در کرمان از وزیر انتقاد کرده بود و بدون نام‌بردن اسم همایون شجریان، اینگونه گفته بود که خواننده‌ای که نتواند سه شب پشت سر هم بخواند خواننده نیست. کنسرت همایون در ورزشگاه فجر کرمان‌ برگزار شد آن هم در شرایطی که گفته می شد بخشنامه منع اجرا دز ورزشگاه‌ها به همه مرکز فرهنگ وارشاد سراسر کشور ابلاغ شده بود. فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفتگویی با خبرگزاری مهر درباره برگزاری کنسرت همایون شجریان در سالن ورزشگاه فجر کرمان گفته بود: « بخش نامه ممنوعیت برگزاری کنسرت در ورزشگاه‌ها حدود دو ماه قبل باطل و ابلاغیه‌ای در این خصوص صادر شد که در واقع بخشنامه اولیه را اصلاح کرد. طبق این ابلاغیه در شهرهایی که سالن مناسب برای برگزاری کنسرت وجود ندارد، می‌توان با شرایطی از سالن‌های ورزشی برای برگزاری کنسرت‌ها استفاده کرد.» علی جنتی، وزیر ارشاد و علی مرادخانی معاون هنری او در اجرای سانس دوم شب 15 مرداد‌، مهمان کنسرت «چرا رفتی» بودند و پس از اجرا، با حضور در پشت صحنه با هنرمندان دیدار و گفت‌و‌گو کردند. ظاهرا همان جا همایون شجریان اعلام کرده بود که نمی‌تواند سه شب پیاپی در یک سالن کوچک تر در کرمان روی صحنه برود و از وزیر درخواست کرد که با اجرای او در سالن ورزشی کرمان موافقت شود که این درخواست از سوی وزیر پذیرفته شد.

پاسخ تند سهراب پورناظری به ارجمند
این صحبت‌ها با واکنش تند آهنگساز آلبوم «آرایش غلیظ» رو‌به‌رو شد و او نام همایون شجریان را به عنوان مرجع ضمیر سخنان مدیر دفتر موسیقی ارشاد به زبان آورد. اما این اتفاق دلیلی شد بر گلایه ارجمند به دور زدن دفتر موسیقی و لابی شخصی هنرمندان با وزیر.
سهراب پورناظری در پاسخ به این صحبت‌های پیروز ارجمند نوشت: «فرموده‌اید ورزشگاه مناسب کنسرت نیست، حال بفرمایید آدرس سالن‌های مجهز چند هزار نفره‌ای که تدارک دیده‌اید کجاست تا پیدا کنیم؟! آقای مسئول، دوره این عوامفریبی‌ها گذشته، چه کسی وزیر محترم را واسطه صدور مجوز کرده؟ از اینکه در مجوز ندادن به یک حماسه فرهنگی ناکام مانده‌اید احساس شکست نکنید. اگر یک افتخار در زندگی به اصطلاح هنری و مدیریتی‌تان! داشته‌اید این بوده که 40 هزار نفر در 10 روز رکورد دیدن از یک کنسرت آن هم با حضور موسیقی‌دانان ملی کشور را به جا گذاشته‌اند. نه اینکه برای اجرا در شهرستان‌ها پس از روز‌ها مراجعه به دفتر موسیقی و سنگ‌اندازی در راه مدیر برنامه‌هایمان زحمت کاری که باید در کمترین زمان انجام می‌دادید را به دوش رئیستان انداختید و بعد اسم این را لابی‌گری هنرمندان گذاشتید.»
ناگفته نماند که پیروز ارجمند در کنسرت چرا رفتی همایون در تالار وزرات کشور شرکت کرده بود. (تماشاگران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها