جام جم نوا:‌ پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد از بررسی و اجماع کارشناسان این مرکز درباره آغاز فعالیت های «گفتآواز» (رپ فارسی) خبر داد.
کد خبر: ۷۱۵۷۲۸
آمادگی ارشاد برای  بررسی آثار «یاس»

پیروز ارجمند در این باره گفت: «فرهنگ غنی نواها در ایران پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد. ما این نوع خوانش را سالها قبل در فرهنگ کشورمان با عنوان «ترتیل خوانی» داشتیم که جوامع اروپایی و آمریکایی آنرا به شکل مدرن شده‌اش، «رپ» نامگذاری کرده اند و این سبک از موسیقی طرفداران خاص خود را دارد. این گونه موسیقی در کشور ما به شکلی دگرگون نشده باقی مانده . ما هنوز هم «ترتیل خوانی» را به شکل فرهنگ کهن ایرانی در کشور داریم و اگر قرار باشد این نوع خوانش را با درون مایه و بن مایه موسیقی ایرانی یاد کنیم که چیزی آمیخته از گفتار و آواز باشد، باید یک نوع «گفتآواز ملی» تولید کنیم که مختصات موسیقی ایرانی در آن وجود دارد و از طرفی منطبق بر فرهنگ ملی و اجتماعی ایران باشد. این تئوری کلی ماست.»
وی افزود: «سیاست‌گذاری‌های کلان دفتر موسیقی به هیچ وجه بر این اساس نیست که تعیین کنیم موسیقیدان‌ها چه خطی مشی‌ای را پیش ببرند. ما برخلاف دوره‌های قبل کار کارشناسی انجام می‌دهیم و برخورد و نظارت‌های مد نظر ما کاملا کارشناسی شده پیش خواهد رفت. لذا دفتر موسیقی امروز رسما از طریق سایت «موسیقی ما» اعلام می‌کند آمادگی بررسی آثار این حوزه را دارا هستیم. وقتی دفتر موسیقی امروز روی برخی سبک‌ها مثل رپ کار کارشناسی انجام می‌دهد و و یک موضوعی را به این شکل مطرح می کند، نشان دهنده دوره جدیدی در فرهنگ موسیقی کشور است. ما به دنبال پاک کردن صورت مسئله نیستیم و می خواهیم کمک کنیم به بالندگی و بلوغ موسیقی ایرانی واعلام می کنیم که هر هنرمندی برای این بلوغ و بالندگی ایده‌ای دارد، قطعا از کمک و همراهی و همفکری دوستان استفاده خواهیم کرد. »
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد دربخشی از صحبت های خود نیز درباره صحت اخباری مبنی بر دریافت مجوز از سوی چهره هایی چون «یاس» و «آرمین زارعی» نیز توضیح داد: «یاس و بقیه چهره های این حوزه می توانند آثارشان را برای بررسی و کارشناسی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد بسپارند. قطعا پس از بررسی و کارشناسی روی آثار آنها و در صورتی که منطبق بر فرهنگ موسیقی اصیل و اصول اجتماعی باشد، قطعا ترتیب اثر خواهیم داد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها