مفتی‌های وهابی کشورهای عرب منطقه که تا همین چند وقت پیش، از جمله سرسخت‌ترین حامیان گروه‌های تروریست تکفیری در منطقه، به ویژه «داعش» به شمار می‌رفتند، به تازگی در تغییر موضعی ناگهانی، اقدام به محکومیت اقدامات و فعالیت‌های این گروه‌ها کرده‌اند؛ اما دلیل این تغییر موضع ناگهانی و عجیب چه می‌تواند باشد؟
کد خبر: ۷۱۵۲۱۹
پشت پرده تغییر موضع مفتی‌های وهابی نسبت به داعش

به گزارش «تابناک»، در حالی که این روز‌ها تقریباً سرخط اخبار همه رسانه‌ها و مطبوعات مهم منطقه و جهان، به اقدامات و جنایات گروه‌های تروریست تکفیری در عراق و سوریه اختصاص یافته، به نظر می‌رسد در تحولی مهم، بخشی از مهم‌ترین حامیان تکفیری‌ها در منطقه، یعنی علما و مفتی‌های وهابی در حال فاصله گرفتن و اعلام برائت از آن‌ها هستند.

در این زمینه، صبح روز گذشته، خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه عبدالعزیر آل شیخ مفتی عربستان، جنگ با گروه داعش را واجب دانسته و گفته با توجه به اینکه این گروه در حال جنگ با مسلمانان است، مسلمانان نیز باید برای دور کردن شر و آسیب آن از مردم، با آن بجنگند.

ساعاتی پس از این موضع‌گیری،حمد الطیب شیخ الازهر نیز در اظهاراتی اقدامات داعش را محکوم کرد و گفت: داعش گروهی جنایتکار است که تصویری تحریف شده از اسلام را ترویج می‌کند.

به این ترتیب، پرسشی که بلافاصله در ذهن شکل می‌گیرد، این است که دلیل این تغییر موضع ناگهانی و اعلام برائت از تروریست‌های داعش چیست؟ آیا مفتی‌های وهابی و افراطی ناگهان و ‌یکباره به خود آمده و جنایات تروریست‌ها سبب شده موضع آن‌ها نسبت به این گروه‌ها تغییر کند؟!

برای پاسخ به این پرسش، باید چند ساعتی به عقب‌‌ برگشته و مواردی که در سخنرانی دو روز پیش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره وضعیت منطقه و فعالیت تکفیری‌ها مطرح شده بود، ‌بازخوانی کنیم.

اوباما که در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان بی‌سی» مواضع دولت خود در قبال گروه داعش را بیان می‌کرد، در بخشی از اظهارات خود با جدی دانستن خطر افراط‌گرایی، از کشورهای عرب خاورمیانه خواست تلاش‌های خود را برای مقابله با افراط‌گرایی افزایش دهند.

اما مهم‌ترین بخش اظهارات اوباما، جایی بود که گفت: «برای نخستین بار کاملا مشخص است که مشکل پیش روی دولت‌های سنی مذهب ـ که بسیاری از آن‌ها از متحدان آمریکا هستند ـ ایران یا موضوع شیعه و سنی نیست، بلکه افراط‌گرایی است که خود را به شکل داعش نشان داده و بزرگ‌ترین خطر پیش روست».

تحلیلگران مسائل منطقه از‌‌ همان آغاز در تحلیل این سخنان اوباما، چنین استدلال کردند که موارد مطرح ‌از سوی وی، در واقع فرستادن پیامی روشن برای متحدان منطقه‌ای آمریکا در خاورمیانه بوده تا ضمن جدی گرفتن تهدید تروریست‌های تکفیری، از حمایت از آن‌ها دست برداشته و نسبت به فراهم کردن زمینه‌های لازم برای مقابله با آنان اقدام کنند.

ایران جذاب ترین کشور جهان به روایت خبرنگار انگلیسی

جان سیمپسون خبرنگار 70 ساله انگلیسی که بارها به ایران آمده و مدت ها در ایران زندگی کرده است، می گوید ایران بدون اغراق جذاب ترین کشور روی زمین است.

به گزارش عصر ایران، سیمپسون در مطلبی در روزنامه دیلی تلگراف می نویسد : ایران با مردمی مهربان و فرهنگی غنی و طبیعتی بکر جذاب ترین کشور جهان برای گردشگران غربی است.

این خبرنگار شبکه خبری بی بی سی با توصیف مشاهدات خود به عنوان یک خبرنگار غربی در تشریح ایران می گوید: " این ویژگی ها را بنویسید و تجسم کنید: جایی که تا حدود زیادی ارتباطش با جهان خارج قطع است، با هوای دوست داشتنی و خشک، مردمی پیچیده و جذاب، آثار باستانی عالی، کوه ها، بیابان ها و دریای خزر.

این خبرنگار انگلیسی می افزاید: این ویژگی های زیبا می تواند تنها در یک کشور جمع شود و آن کشور شاید هند باشد با این تفاوت که هندی را تصور کنید بدون گدا و شلوغی و هرج و مرج و آن نقطه دقیقا ایران است . ایران همه این ویژگی های خوب را دارد و به نظر من جذاب ترین کشور جهان برای مسافرت است.

این خبرنگار انگلیسی که در بهمن سال 1357 جزء خبرنگاران غربی به همراه امام خمینی از پاریس به تهران آمد، در انتهای مطلب خود می نویسد: شاید فکر کنید من از وزارت گردشگری ایران پول گرفته ام تا این کشور را تبلیغ کنم. البته این قضاوت با "تئوری توطئه" که اتفاقا در بین مردم ایران هم رواج زیادی دارد، منطبق است و ای کاش این گونه بود. ولی من 5 سال است که حق ورود به ایران را ندارم و نمی دانم بار دیگر بتوانم به ایران سفر کنم یا نه ، باور کنید بازنده من هستم."

موانع اصلی مذاکرات هسته ای چه کسانی هستند

ˈری مک گاورنˈ تحلیلگر سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا)، اسرائیل و زیاده خواهی های ناشی از فشار تندروها در آمریکا را از دلایل و موانع مهم در به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تاکنون عنوان کرد.

وی که به منظور شرکت در نشست 'بررسی سیاست های روسیه در قبال اوکراین' به برلین سفر کرده است در حاشیه برگزاری این نشست در گفت و گو با ایرنا، سیاست های خصمانه آمریکا در مورد ایران، اسرائیل و تندروهای زیاده خواه در واشنگتن را موانع اصلی در مسیر مذاکرات هسته ای عنوان کرد.

این منتقد سیاست های دولت آمریکا با خطرساز خواندن نفوذ سنتی لابی اسرائیل در کاخ سفید و همچنین در میان سیاستمداران کنگره،گفت: البته سیاست های دولت اسرائیل در ماه های گذشته این نفوذ را کاهش داده است.

مک گاورن افزود: اسرائیلی ها با حمله نظامی اخیر به غزه و ادامه سیاست اشتباه شهرک سازی در کرانه باختری برغم مخالفت های بین المللی عملا آبروریزی کردند و حتی

سیاستگذاران واشنگتن نیز در مورد این مسئله بسیار خشمگین هستند و این می تواند خبر بسیار خوبی برای کسانی باشد که منتظر حاصل شدن توافق هسته ای هستند.

وی افزود: به نظر من این فرصت خوبی است که دولت و سیاستمداران آمریکایی دیگر به فشارهای اسرائیل توجهی نکرده و برای دستیابی به یک توافق معقول با ایران پیش بروند.

راهبرد اصلاح طلبان، کسب اکثریت کرسی های مجلس دهم است

«محمد رضا عارف» رییس بنیاد امید ایرانیان می گوید راهبرد اصلی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم، پیروزی و به دست آوردن اکثریت کرسی های این مجلس است.

این سیاستمدار اصلاح طلب در گفت و گو با ایرنا، ترکیب مجلس نهم را فراگیر نمی داند و تاکید می کند که ترکیب مجلس آینده باید فراگیر باشد و به نفع جوانان و زنان تغییر کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که سال 93 را سال تدوین راهبردها قرار داده ایم و سال 94 وارد فاز شناسایی کاندیداها و چگونگی به اجماع رسیدن، می شویم.

عارف با بیان اینکه درباره ائتلاف در انتخابات به او پیشنهادهایی شده است، تصریح می کند که با همه بزرگان ارتباط دارد ولی اکنون زمان اجماع و ائتلاف نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها