مدیر برنامه ملی عضلانی و اسکلتی وزارت بهداشت از تدوین برنامه کوله‌پشتی سالم خبر داد و گفت: در این برنامه حداکثر وزن مجاز برای کوله‌پشتی مشخص شده و برای ابلاغ به وزارت آموزش و پرورش و برای اجرا در تمام مدارس کشور آماده شده است.
کد خبر: ۷۱۴۶۵۲
تعیین وزن کوله پشتی استاندارد در کشور برای اولین بار

محبوبه دینی،از طراحی و تدوین برنامه کوله‌پشتی سالم خبر داد و اظهار کرد: بر اساس نتایج مطالعه هنجارسازی وزن کوله‌پشتی برای دانش‌آموزان ایرانی که توسط پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم انجام شده است حداکثر وزن مجاز برای کوله‌پشتی مشخص شده است.

وی ادامه داد: حداکثر وزن مجاز برای کوله‌پشتی دانش‌آموزان طبق این تحقیق 10 درصد وزن بدن توصیه شده است و برای هر سنی و هر مقطع تحصیلی با توجه به وزن دانش‌آموزان کوله‌پشتی باید خریداری شود.

مدیر برنامه ملی عضلانی و اسکلتی وزارت بهداشت گفت: وزن‌های بیشتر کوله‌پشتی به بروز تغییرات منفی معنی‌داری در ستون فقرات منجر شده است. بیماری انحنای ستون فقرات باعث می‌شود دردهای تنفسی و افزایش دردهای شانه، پشت و کمر بر اثر وزن بالای کوله‌پشتی ایجاد می‌شود.

دینی تصریح کرد: حتی دیده شده زمانی که کوله‌پشتی سنگین‌تر از وزن دانش‌آموزان است حجم تنفس ریوی آنها تغییر کرده و دچار خستگی‌های مزمن می‌شوند.

وی گفت:‌بنابراین به دانش‌آموزان توصیه می‌شود از جاسازی وسایل سنگین و غیر ضروری مانند لب‌تاپ، غذا و خوراکی بطری‌های آب بزرگ و وسایل رایانه‌ای در کوله‌پشتی خودداری کنند.

مدیر برنامه ملی عضلانی و اسکلتی وزارت بهداشت افزود: به والدین،‌مدیران و مسئولان آموزش و پرورش نیز پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از وزن کوله‌پشتی دانش‌آموزان به صورت تصادفی کوله‌پشتی دانش‌آموزان وزن می‌شود تا از رعایت وزن استاندارد کوله‌پشتی مطمئن شوند.

دینی گفت: برنامه کوله‌پشتی سالم هم اکنون برای ابلاغ به وزارت آموزش و پرورش و برای اجرا در تمام مدارس کشور آماده شده است اما سیستم اجرای دست ما نیست ما فقط استانداردها را استخراج کرده‌ایم و وظیفه سازمان‌های مرتبط مانند وزارت بازرگانی و آموزش و پرورش است که آن را اجرایی کند.

وی افزود: جلساتی را با وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده‌ایم . درباره مقدمات کار صحبت شده و برای اجرا باید دستور کار بین‌بخشی ابلاغ شود اما به طور کلی این برنامه جز برنامه‌های در دست ارسال است.

دینی گفت: وزن کوله‌پشتی برای حفظ سلامت وضعیت اسکلتی دانش آموزان اهمیت دارد و باید از حمل کوله‌پشتی‌های سنگین‌تر از وزن مجاز جلوگیری شود.

مدیر برنامه ملی عضلانی و اسکلتی وزارت بهداشت گفت:‌این 10 درصد وزن دانش‌آموز که برای کوله‌پشتی در نظر گرفته شده برای تمام مقاطع تحصیلی است البته تفاوت حدود 9 تا 12 درصدی در مقاطع مختلف وجود داشته که به صورت میانگین همان 10 درصد در نظر گرفته شده است.

این مسئول گفت: استفاده از کوله‌پشتی چرخدار نیز مناسب است اما فضای مدارس محدود و کم بوده، استاندار نیست در نتیجه دانش‌آموزان امکان استفاده راحت را از این نوع کوله‌پشتی ندارند و باید وسایل کمتری را با خود به همراه داشته باشند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها