عضو هیأت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با تشریح دلیل کاهش عرضه لبنیات کم‌چرب از سوی شرکت‌های صنایع لبنی، گفت: کاهش تمایل مردم به خرید محصولات چرب، کارخانه‌ها را با مازاد چربی روبه‌رو کرده و همین مسأله عاملی برای افزایش تولید لبنیات پر چرب به جای کم چرب است.
کد خبر: ۷۱۴۰۱۵

محمد فربد در گفت و گو با فارس اظهار کرد: برخی کارخانه‌های صنایع لبنی که بیشتر به تولید و عرضه ماست و شیر مشغول هستند ، با توجه به گرایش مردم به خرید محصولات کم‌چرب، با مازاد چربی روبه‌رو شده‌اند.

وی با بیان اینکه در تولید شیر کم چرب باید چربی بیش از 1.5 درصد از شیر جدا شود، ادامه داد: پیش از مطرح شدن موضوع روغن پالم و قبل از کاهش مصرف محصولات لبنی پرچرب، چربی مازاد جدا شده از شیر کم‌چرب برای تولید شیر و ماست پرچرب استفاده می شد ولی در حال حاضر که تقاضای بازار برای خرید محصولات لبنی چرب، کاهش یافته است، کارخانه‌ها با مشکل مازاد چربی روبه‌رو شده‌اند.

فربد تصریح کرد: قبلاً چربی مازاد جدا شده از شیر، برای تولید پنیر پروسس یا پنیر خامه‌ای استفاده می‌شد ولی در شرایط فعلی اقبال مردم به خرید این نوع پنیرها کم شده و در نتیجه مصرف چربی مازاد جدا شده از شیر نیز قابل استفاده نیست.

وی افزود: اگر کارخانه‌ها بخواهند چربی مازاد را نگهداری کنند، باید آن را منجمد کنند که این کار نیز با هزینه بالایی همراه است و علاوه بر این، همه کارخانه‌ها نیز دارای امکانات لازم برای این کار نیستند.

وی اظهار کرد: در عین حال، منجمد کردن چربی نیز باعث کاهش کیفیت آن می شود و در نتیجه این کار باعث زیان کارخانه‌ها خواهد شد.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی، این مسأله باعث شده تا کارخانه‌های صنایع لبنی بیشتر به تولید محصولات نیم‌چرب یا پرچرب تمایل داشته باشندودرنتیجه عرضه لبنیات کم چرب به بازارکاهش یابد.

صادرات لبنیات 20 درصد افزایش می‌یابد

‌معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: پارسال 550 هزار تن محصولات لبنی صادر شد که این میزان امسال حداقل تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، حسن رکنی در حاشیه افتتاح مرحله اول طرح توسعه شرکت کشت و صنعت زرین خوشه اراک در جمع خبرنگاران افزود: شیر خشک در سا‌ل‌های گذشته وارد می‌شد اما امروز عکس این موضوع انجام می‌شود و مازاد محصول به‌صورت شیر خشک و بقیه فرآورده‌ها به کشورهای همسایه صادر ‌می شود.

وی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی را افزایش مصرف روزانه شیر در سبد خانوارها عنوان کرد و گفت: رویکرد وزارتخانه صادراتی است تا بتوان از این نظر ارز وارد کشور کرد.

وی با اشاره به این‌که تولید سالانه شیر در کشور از مجموع هشت میلیون رأس دام که عمدتا در واحدهای صنعتی تولید می‌شود؛ هشت میلیون و 268 هزار تن است، اضافه کرد: واحدهای صنعتی دربرگیرنده حدود یک میلیون رأس دام صنعتی است و نگاه ما به آینده این است که بهره‌وری دام‌های بومی را روز‌به روز افزایش داده و ساختمان ژنتیک آنها را بهبود بخشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها