از امروز دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با حضور 180 شرکت و چند کشور خارجی در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار می‌کند. از این میان 130 شرکت را ناشران دیجیتال تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۱۳۵۲۸
آغاز مهم‌ترین نمایشگاه نشر دیجیتال کشور

به گزارش جام‌جم، تاکنون هشت دوره شاهد برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در کشور بوده‌ایم. از سال گذشته این نمایشگاه با عنوان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برپا می‌شود که امسال شاهد دومین دوره برگزاری آن هستیم.

بابک دربیکی، مشاور وزیر ارشاد و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، دلیل این موضوع را سیاست تجمیع همه نمایشگاه‌های موجود در حوزه ذیل این نمایشگاه و جلوگیری از موازی‌کاری بیان می‌کند.

براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و با توجه به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و برنامه‌های دولت سعی شد اجرا و برگزاری این نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه این دوره، نقش حاکمیتی دارد و اجرا و برنامه‌ریزی نمایشگاه را به بخش خصوصی، مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات و اتاق بازرگانی ایران واگذار کرده و امیدوار است که نتیجه این تعامل و اعتماد مشترک، رضایت دولت و بخش خصوصی را به دنبال داشته باشد. در واقع وزارت ارشاد در این نمایشگاه بیشتر نقش سیاستگذاری و نظارت براساس حفظ اهداف و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و حمایت معنوی و اطلاع‌رسانی را دارد. در سال‌های گذشته از چهار تا شش میلیارد تومان برای این نمایشگاه هزینه می‌شد که امسال این هزینه کاهش یافته و از بخش خصوصی تأمین شده است.

تاکنون حضور بیش از 180 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه قطعی شده است و پیش‌بینی می‌شود حداکثر 220 شرکت در این نمایشگاه حاضر شوند. این شرکت‌ها بیشتر در حوزه نرم‌افزار فعالیت دارند. حدود ده هزار متر نیز متراژ این نمایشگاه است که از این میان 6200 متر، فضای مفید نمایشگاهی است.

هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی مخاطبان با حوزه فناوری اطلاعات و دستاوردهای کشور در عرصه رسانه‌های دیجیتال عنوان شده است. این نمایشگاه فرصتی برای عرضه تولید محتواست و شرکت‌ها و موسسات فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌توانند در آن بی‌واسطه با مخاطبانشان ارتباط برقرار کرده و آنها را در جریان آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات قرار دهند. ضمن این‌که با توجه به مخاطبان این نمایشگاه که عموما در دو سطح متخصصان و مردم عادی هستند، معرفی آخرین فناوری‌ها به متخصصان و آشنا کردن افکار عمومی با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند جزو مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه باشد.

با وجود تأکید وزارت ارشاد بر حضور شرکت‌هایی که در عرصه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به تولید محتوا می‌پردازند، در این نمایشگاه، طبق آنچه در سایت نمایشگاه itdmex.ir آمده در کنار بخش‌هایی چون نرم‌افزار، نرم‌افزارهای تلفن همراه، نرم‌افزارهای اداری و مالی، نشر دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، آنتی‌ویروس‌ها، خدمات الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، فروشگاه الکترونیک، بخش‌های سخت‌افزاری مانند سیستم‌های حفاظتی، سیستم‌های امنیتی، سیستم‌های مکان‌یابی و شناسایی رادیویی، شبکه و زیرساخت، سرویس‌دهندگان اینترنتی، ماشین‌های اداری، نمایشگرها، چاپگرها، تجهیزات صوتی و تصویری، لوازم جانبی، تلفن همراه هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ و... نیز حضور دارند. قرار است طی چهار روز برپایی نمایشگاه، هیات‌هایی از کشورهای ارمنستان، عراق، آذربایجان و لبنان از این رویداد بازدید کنند. همچنین با همکاری اتاق ایران و آلمان، ایران و یونان و ایران و عراق به این کشورها اطلاع‌رسانی شده تا زمینه حضور این کشورها در دوره‌های آینده فراهم شود.

حضور فعال بانک‌ها در این نمایشگاه از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه امسال است. یکی از بانک‌ها در این نمایشگاه با هدف حمایت از مخاطبان و کمک به گردش مالی بیشتر در این حوزه، به مشتریان این امکان را داده که با افتتاح حساب در این بانک و خرید از نمایشگاه، به ازای هر 20 هزار تومان خرید، 5000 تومان به مخاطب کمک مالی کند.

اتفاق دیگر، تاسیس باشگاه مخاطبان حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال است که با تعامل بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ایران در حال پیگیری و توسعه است. در این میان وزارت ارشاد سعی دارد بیشتر به بحث‌های نظارتی و هدایتی برای رسیدن به محتوای مطلوب چه در حوزه رسانه‌های دیجیتال و چه در حوزه فناوری اطلاعات بپردازد.

در بخش جنبی نمایشگاه نیز کارگاه‌های آموزشی با عناوینی چون اقتصاد و کسب و کار، سبک زندگی، کارآفرینی و نیز سواد دیجیتال و رسانه طی روزهای برپایی نمایشگاه، پذیرای علاقه‌مندان حوزه فناوری اطلاعات خواهند بود.

در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و مهم‌تر از همه نشر دیجیتال با تکیه بر بحث محتوا و نرم‌افزار به نمایش گذاشته می‌شود. به باور محمدرضا طلایی مدیر نمایشگاه، نگاه متمرکز و تخصصی در حوزه نشر دیجیتال تفاوت عمده این نمایشگاه با نمایشگاه الکامپ است که بیشتر به بحث الکترونیک و سخت‌افزار می‌پردازد.

دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با شعار «زندگی هوشمند به ارتقای اقتصاد و جامعه کمک می‌کند» از پانزدهم تا هجدهم شهریور از ساعت 9 تا 16 در محل دائم نمایشگاه‌ها بین‌المللی تهران برپاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها