14 شهریور، شهادت آیت الله علی قدوسی

امروز 14 شهریور 1393 خورشیدی برابر با 9 ذی القعده 1435 هجری و 5 سپتامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۱۳۳۶۹
14 شهریور، شهادت آیت الله علی قدوسی

هجری شمسی

14 شهریور 1286

در پی ترور میرزا علی اصغرخان اتابک‌، طی حکمی از سوی محمدعلی شاه، میرزا احمدخان مشیرالسلطنه‌، رئیس الوزرأ شد.

14 شهریور 1340

دولت انگلستان در پی فرود یک هلیکوپتر ایرانی در تنب بزرگ و سپس پهلو گرفتن یک کشتی ایرانی در سواحل این جزیره مراتب اعتراض خود را به دولت ایران اعلام کرد و از ادعای مالکیت رأس‌الخیمه بر جزایر خلیج‌فارس حمایت کرد.

14 شهریور 1355

دکتر محسن هشترودی، ریاضی دان، استاد ممتاز دانشگاه در سن 69 سالگی درگذشت. وی از ریاضی‌دانان معاصر ایران بود. او در مدرسه دارالفنون در تهران تحصیل، و مدرک دکترای خود را در ریاضیات از دانشگاه سوربن در فرانسه دریافت کرد. تخصص پروفسور هشترودی در زمینه هندسه دیفرانسیل بود. مهمترین اثر علمی نگاشته شده توسط محسن هشترودی، پایان‌نامه دکترای او در زمینه هندسه دیفرانسیل است، که در آن یکی از مدل‌های ریاضی استادش (الی کارتان) را تعمیم داد که امروزه به نام «التصاق هشترودی» (Hachtroudi Connection) شناخته می‌شود.

14 شهریور 1360

سرهنگ وحید دستجردی ـرئیس کل شهربانی جمهوری اسلامی ایران ـ که در حادثه انفجار نخست‌وزیری به شدت دچار سوختگی شده بود، در بیمارستان به شهادت رسید. او در سال 1304 در اصفهان به دنیا آمد. وی پس از پشت سرگذاشتن دروس ابتدایی و متوسطه، در سال 1328 وارد آموزشگاه شهربانی شد و پس از 32 سال خدمت در پست‏های مختلف باز نشسته شد. دستجردی در اسفند 1357 به خدمت دعوت و در 24 اسفند 1359 به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد. سرهنگ وحید دستجردی سرانجام در واقعه انفجار دفتر نخست وزیری در 8 شهریور 1360 به شدت زخمی شد و شش روز بعد بر اثر جراحات وارده، به شهادت رسید.

14 شهریور 1360

آیت الله حاج شیخ علی قدوسی، دادستان کل انقلاب با انفجار بمب به شهادت رسید. وی در سال 1306 در نهاوند به دنیا آمد. در 15 سالگی برای تحصیل علوم دینی راهی قم شد و به تحصیلات حوزوی روی آورد. او پس از تمام کردن دوره سطح، در درس خارج امام و آیت الله بروجردی و در درس فلسفه علامه طباطبایی حاضر شد. قدوسی از سال 41 به نهضت انقلابی مردم پیوست و بارها به زندان افتاد. او پس از پیروزی نهضت اسلامی، از طرف حضرت امام به دادستانی کل انقلاب اسلامی، منصوب شد. سرانجام وی در وقوع انفجاری به شهادت رسید.

هجری قمری

9 ذی القعده 398

"حکیم ناصر خسرو قبادیانی" شاعر مشهور ایرانی در بلخ به دنیا آمد. وی از کودکی در محضر اساتید زمان خود، به تحصیل علم و دانش و حفظ قرآن پرداخت. ناصر خسرو علاوه بر ادبیات فارسی و عربی با بیشتر علوم زمان خود همچون حساب، هندسه، نجوم، طب، داروشناسی و الهیات نیز آشنا شد. ناصرخسرو در ابتدا شغل دبیری در دربار محمود و مسعود غزنوی داشت، اما پس از چندی بر اثر تحولی که در افکار و اندیشه ‏های او پدید آمد از سیاست کناره ‏گیری کرد و به تحقیق در اصول و عقاید مذاهب مختلف و سیر و سفر پرداخت. او در مسافرتی که به مکه و قاهره کرد، از خلیفه‏ فاطمی، مذهبِ اسماعیلی را پذیرفته و به ریاست اسماعیلیانِ خراسان برگزیده شد. ناصرخسرو با لقب " حجت زمین خراسان" به ایران بازگشت، ولی از بیم دشمنان و متعصّبان خراسان، به ناحیه بَدَخشان در افغانستان امروزی پناه برد و در همان جا بدرود حیات گفت. حاصل سفر هفت ساله‏ ناصرخسرو، کتاب سفرنامه است که از نظر تاریخی و جغرافیایی حایز اهمیت است. وی افکار و اعتقادات خود و همچنین حکمت‏ ها و موعظه‏ های بسیاری را در قالب آثار و اشعارش بیان کرده است. زاد المسافرین، خوان اَخوان و وجه دین از دیگر آثار این شاعر بزرگ ایرانی است

میلادی

5 سپتامبر 1997

"مادر ترزا" بانوی خدمت‏گزار محرومان درگذشت. وی به خاطر اعمال انسانی و کمک به فقیران و محرومان در دنیا مشهور است. او در سا ل 1910 در یوگسلاوی به دنیا آمد و در 18 سالگی به همراه یک گروه مذهبی به هند رفت و با حمایت گاندی و نهرو، موسسه خیریه ای را در کلکته بنا کرد. فعالیت خیرخواهانه مادر ترزا در دهه 1970 گسترش یافت. او بعد از هر وقوع مصیبتی در یکی از نقاط جهان به همراه همکارانش به محل آن واقعه می آمد و به آسیب دیدگان کمک می کرد. او بعد از اینکه جایزه نوبل صلح را کسب کرد، تمام پول این جایزه را به امور خیریه اختصاص داد. مادر ترزا سرانجام پس از عمری خدمت به مردم دنیا، در پنجم سپتامبر 1997م در سن 87 سالگی درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها