رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تأکید کرد: تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران ناقض توافق ژنو است که همانطوری که دستگاه دیپلماسی این امر را محکوم کرد ما نیز آن را محکوم می‌‌کنیم.
کد خبر: ۷۱۱۳۳۸
تحریم‌ های جدید آمریکا علیه ایران نقض توافق ژنو است

‌علی‌اکبر ولایتی در حاشیه دیدار با مسئولان و اصحاب رسانه مصری طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران قرار است به 5 صورت تفاهم آژانس پاسخ دهد و رفع ابهام کند، چرا شاهد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم، گفت: پیش‌بینی اینکه در مذاکرات چه می‌گذرد کار آسانی نیست تا آنجایی که مربوط به ایران می‌شود باید گفت که ایران بر مواضع اصولی خود و نیز ادامه مذاکره تاکید دارد.

وی ادامه داد: کسانی که از جانب ایران در مذاکرات شرکت می‌کنند تا به امروز نشان دادند که از مواضع بر حق ایران عقب‌نشینی نمی‌کنند و اینکه آمریکایی‌ها در آستانه مذاکرات تحریم‌هایی را علیه ایران وضع می‌کنند، بر آنان هیچ تاثیری ندارد.

ولایتی خاطرنشان کرد: ایران با تدبیر کامل و تاکید جدی بر اصول خود بر مذاکره پایبند است و این اصول عبارتند از اینکه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، حق ایران است و این امر را نه به عنوان یک کار معنوی بلکه برای استفاده در مصارف صنعتی به کار خواهد بست.

وی با بیان اینکه تاکنون نتوانستند دلیلی مبنی بر اینکه ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای به انحراف برسند، خاطرنشان کرد: ‌هیچ نشانه‌ای از انحراف ایران در استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای پیدا نشده و ما معتقد به مذاکره و استمرار آن هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص تصریح کرد: اتحادی که در گذشته میان گروه 1+5 مشاهده می‌شد، دیگر به آن صورت وجود ندارد چرا که شاهد هستیم روسیه در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید می‌‌کند.

وی با بیان اینکه این امر تأثیری بر روابط اقتصادی ایران ندارد، تصریح کرد: ‌ایران بر روابط خود با روسیه و چین ادامه می‌دهد ضمن آنکه خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا امر تازه‌ای نیست، خاطرنشان کرد: این مربوط به امسال و گذشته نمی‌شود بلکه از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است و هرچه زمان می‌گذرد به جهان نشان دادند تابع آمریکا نیستند و ایران به اقدامات اقتصادی خود با چین، هند و فروش و نفت خود به روسیه ادامه خواهد داد.

ولایتی با بیان اینکه ایران به مسیر خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: ایران با حفظ حق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای به مسیر خود ادامه می‌دهد و امیدوارم در مذاکرات گام‌هایی به جلو بردارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا اقدامات صورت گرفته آمریکا بنا بر موضع رسمی ناقض توافق ژنو است یا خیر و دستگاه دیپلماسی باید چه رویکردی را از خود در مقابل این تحریم‌ها نشان دهد، تصریح کرد:‌ تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران ناقض توافق ژنو است که همانطوری که دستگاه دیپلماسی این امر را محکوم کرد ما نیز آن را محکوم می‌‌کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس توافق ژنو هیچ یک از کشورهای 1+5 نباید تحریمی را علیه ایران وضع کنند، خاطرنشان کرد: این امر به معنای آن نیست که ایران از مواضع اصولی خود دست بردارد و به راه درست خود ادامه می‌دهد چرا که این امر مورد قبول کشورهای جهان است و همچنان تاکید دارد که باید مذاکرات ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها