گفت‌وگوی «جام‌جم» با نویسنده کتابی در حوزه فضای‌مجازی

تجربه‌نگاری؛ ویژگی کتاب «قدرت ضعف»

قفل‌های توسعه کشور منتظر کلید عملگرایی

یکی از مهم‌ترین اصول توسعه، برخورداری از دولتی چابک و عملگراست که بتواند با شتابی مناسب، عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و برای دستیابی به اهداف مورد نظر برنامه‌ریزی کند. چنین دولتی رو به‌سوی آینده دارد نه گذشته و بنابراین به‌جای این‌که از عملکرد گذشتگان گلایه کند، برای اصلاح‌ امور در آینده برنامه‌ریزی می‌کند.
کد خبر: ۷۱۰۶۱۶
قفل‌های توسعه کشور منتظر کلید عملگرایی

این دولت هر چند در مسیر تحقق اهداف توسعه، موانع را برمی‌دارد، اما این هموارسازی راه با کمترین حاشیه‌پردازی همراه می‌شود، زیرا معمولا عادت به حرف ‌زدن، عملکردها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

فرمایشات دیروز رهبر انقلاب را می‌توان از این منظر نگریست. ایشان دیروز در جمع کابینه یازدهم تاکید کردند که دولت به‌دور از درگیر شدن در مسائلی چون پاسخ‌های تند به منتقدان یا توقف در ارائه آمارهای اغراق‌شده، برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

آنچه دولت به پرهیز از آن فراخوانده می‌شود، همان آسیبی است که در گذشته نظام اجرایی ما را با چنان مشکلاتی مواجه کرد که رشد اقتصاد منفی شد و سطح تنش‌های سیاسی در کشور به بالاترین حد خود رسید.

رهبر معظم انقلاب در همان دوره نیز بر ضرورت اصلی و فرعی‌کردن مسائل تاکید کردند، اما برخی نخبگان اجرایی گرفتار حاشیه‌هایی شدند که پیامدهای ناصواب آن هنوز هم ادامه دارد.

با چنین تجربه‌ای است که دولت یازدهم نیز چون دولت‌های قبل دعوت به عملگرایی و پرهیز از شعارزدگی می‌شود و به نظر می‌رسد اگر دولت به‌عنوان رأس هرم اجرایی به‌جای برخی اظهارنظرهای حساسیت‌آور یا واکنش‌ نشان دادن به هر موضوعی، به برنامه‌های خود براساس وعده‌های انتخاباتی عمل کند، هم راه برای اجرا هموارتر می‌شود و هم جامعه با تنش‌های کمتری روبه‌رو خواهد شد.

عملگرایی به‌عنوان یک روش متکی بر عمل و نه حرف، شعار، سخنوری و تئوری‌پردازی، ایجاب می‌کند که دولت چنان که تاکنون بارها رئیس‌جمهور نیز تأکید کرده، وارد منازعات سیاسی نشده و بحث بر سر مسائل محل اختلاف را به مردم و فعالان جامعه مدنی واگذار کند.

حسن روحانی سال گذشته وقتی پا به میدان رقابت‌های انتخاباتی گذاشت، نماد تبلیغاتی‌اش را «کلید» قرار داد تا نشان دهد عزم گشایش قفل‌ها را دارد.

اکنون یک سال پس از پیروزی صاحب این کلید نمادین، روحانی باید همچنان سخن و عمل خود را برمبنای کارآمدی آن کلید تنظیم کرده و مانع از میدان گرفتن قفل‌سازان سیاسی شود.

همان ‌زخم‌زبان زنندگانی که نان حاشیه‌سازی و تندروی را می‌خورند و علاقه دارند تا رقیبشان نیز در همین زمین بازی کند.

مصطفی انتظاری‌هروی‌ - ‌گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها