فرشته مرگ چند بار سراغ فوتبالیست‌ها آمده است؟

همه مرگ‌های مهم درون مستطیل سبز فوتبال

فوتبال و مرگ؛ این دو موضوع بظاهر مجزا از یکدیگر در سال‌های اخیر بارها با یکدیگر پیوند خورده است.
کد خبر: ۷۱۰۴۶۲
همه مرگ‌های مهم درون مستطیل سبز فوتبال

به گزارش جام جم ورزشی، مرگ در فوتبال چه می‌کند؟ البته در اینجا منظور از درگذشت چهره‌های شاخص فوتبالی به دلیل بیماری یا هر علت دیگری نیست، ماجرا به مرگ‌های ناگهانی درون زمین فوتبال مربوط می‌شود.

مرگ چند بار در زمین فوتبال سراغ فوتبالیست‌ها آمده؟ ماجراهای تراژیکی از این اتفاق در سال‌های گذشته به وقوع پیوسته و سر و صدای زیادی هم به پا کرده است. برخی از این اتفاقات غم‌انگیز بر اثر یک حادثه بوده و برخی دیگر بر اثر حمله قلبی. تراژیک‌ترین اتفاقات چند سال اخیر فوتبال را با هم مرور می‌کنیم:

هواداری که بازیکن تیمش را کشت

این حادثه غم‌انگیز همین چند روز پیش روی داد. البر ابوسی، بازیکن کامرونی تیم فوتبال باشگاه الجزایری شبیه القبائل با اصابت سنگ پرتاب شده از سوی تماشاگران به سرش، درگذشت. تماشاگران که از شکست تیم مورد علاقه خود شبیبه القبائل که میزبان بود خشمگین شده بودند، هنگام ترک ورزشگاه سنگ و وسایل آتش‌زا به درون زمین پرتاب کردند که یکی از سنگ‌ها به سر البر ابوسی بازیکن همین تیم اصابت کرد و به مرگ او منجر شد. ابوسی بیست‌وچهار ساله که بهترین گلزن مسابقات دسته اول الجزایر معرفی شده بود، تنها گل تیمش در این مسابقه را به ثمر رساند و بعداز انتقال به بیمارستان درگذشت. اتحاد العاصمه با نتیجه 2 در مقابل یک در این مسابقه به پیروزی دست یافت. باشگاه شبیبه القبائل اعلام کرده است «الطیب بلعیز» وزیر کشور الجزایر دستور داده است این حادثه بسرعت پیگیری و با عوامل آن برخورد شود.

تکل مرگبار دروازه‌بان

از این حادثه هم مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. اردیبهشت امسال بود که این اتفاق در لیگ اندونزی افتاد. یک بازیکن فوتبال در لیگ اندونزی پس از برخورد با دروازه‌بان حریف بشدت مصدوم شد و درگذشت. تکل مرگبار دروازه‌بان به شکم این بازیکن برخورد کرد. البته ابتدا در ظاهر چیزی به نظر نمی‌رسید، اما دو روز بعد این بازیکن نگونبخت در بیمارستان به دلیل خونریزی داخلی درگذشت و فوتبال کشورش را عزادار کرد.

آن دروازه‌بان هم گفته که دیگر فوتبال بازی نمی‌کند و تا آخر عمر باید با عذاب وجدان زندگی کند. مشابه این اتفاق سال‌‌ها پیش برای علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران افتاد. در دیدار ایران و بحرین، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال بحرین برای دفع توپ و نجات دروازه‌اش با لگد به شکم علی دایی ضربه زد که این ضربه به‌پارگی طحال علی دایی منجر شد. خوشبختانه این حادثه بخیر گذشت و علی دایی بسرعت به میادین بازگشت.

تلاش نافرجام 40 دقیقه‌ای

متاسفانه مرگ‌های داخل زمین فوتبال به ایران هم رسید. سال گذشته در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال مازندران تیم دریای بابل در محمودآباد مقابل خزر تیم این شهر قرار گرفت و در حالی که تا دقیقه 22 بازی با دو گل از حریف خود پیش بود و بازیکنان خزر محمودآباد پس از دریافت گل دوم توپ را وسط زمین کاشتند یکباره ایمان عزیزنیا، بازیکن تیم دریای بابل بر زمین افتاد و از حال رفت. هنگامی که شرایط جسمی او را حاد دیدند بلافاصله او را با آمبولانس حاضر در محل به بیمارستان رساندند. در بیمارستان محمودآباد نیز تمام متخصصان این بیمارستان با شوک الکتریکی و دیگر اقدامات پزشکی تلاش کردند این بازیکن جوان و خوش اخلاق را به زندگی بازگردانند ولی تلاش 40 دقیقه‌ای پزشکان جواب نداد و متأسفانه ایمان عزیزنیا به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

مرگ دسته‌جمعی

این حادثه تلخ و وحشتناک که دیگر نظیر ندارد؛ مرگ دسته جمعی بازیکنان یک تیم فوتبال! این اتفاق سال 1998 میلادی در کشور آفریقایی کنگو رخ داد. اصابت ناگهانی صاعقه در حین برگزاری مسابقه فوتبال، تمام اعضای یک تیم را هنگام بازی به کام مرگ فرستاد. در حالی که دو تیم فوتبال در بخش شرقی منطقه کاسایی در حال برگزاری مسابقه بودند و نتیجه بازی نیز تا آن زمان یک -یک بود، ناگهان صاعقه‌ای مهیب به نیمه زمین تیم مهمان که همگی در یکجا تجمع کرده بودند، اصابت کرد و تمام 11 بازیکن این تیم را کشت. این در حالی بود که بازیکنان تیم میزبان به نام تیم باسانگا در کمال تعجب، هیچ آسیبی از این رعد و برق ندیدند.

شوک به فوتبال ایتالیا

دو سال پیش سری B ایتالیا با یک اتفاق تلخ در بهت و حیرت فرو رفت. پسکارا و لیورنو در سری B ایتالیا به مصاف هم رفتند. لیورنو درخانه پسکارا 2 بر صفر از میزبان خود پیش بود، ولی این بازی در دقیقه 31 یک تراژدی تلخ دیگر را درفوتبال دنیا رقم زد. پیرماریو موروزینی، هافبک بیست‌وشش ساله لیورنو به دلیل ایست قلبی روی زمین افتاد و پس از دوبار تلاش برای بلندشدن از جایش بی حرکت روی چمن ورزشگاه پسکارا ماند.

این اتفاق در زمان یکی ازحملات پسکارا رخ داد. تیم پزشکی حاضر درزمین تلاش کرد با ماساژ قلبی و استفاده از تمام تجهیزات لازم، قلب ازکار افتاده موروزینی را دوباره به تپش دربیاورد.

سپس این بازیکن، در حالی که هم تیمی‌هایش درحال گریه و زاری بودند و در شوک مطلق وارد رختکن ورزشگاه می‌شدند، با آمبولانس به بیمارستان سنتو اسپیریتو شهر پسکارا منتقل شد. متاسفانه این بازیکن باوجود همه تلاش‌ها به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

و مشهورترین چهره‌های قربانی شده

ایست قلبی به دفعات در دنیای فوتبال قربانی گرفته است. مارک ویون فوئه در جریان دیدار جام کنفدراسیون‌های جهان در مرحله نیمه‌نهایی به دلیل سکته قلبی در دیدار برابر کلمبیا با این که یکی از ستاره‌های برتر این بازی‌ها بود، ​به​طور غم‌انگیزی در دقیقه 72 نقش زمین شد و در تاریخ بیست‌وششم ژوئن 2003 یکی از غم‌انگیزترین لحظات تاریخ فوتبال ثبت شد.

میلوس فه، هافبک بنفیکای پرتغال در جریان دیدار لیگ پرتغال برابر ویتوریو ستوبال به دلیل سکته قلبی در بیست‌وپنجم ژانویه 2004 از دنیا رفت. اما باز هم سلسله مرگ‌های فوتبالی به اینجا ختم نمی‌شود. آنتونیو پوئترا ستاره جوان سویا در جریان بازی برابر ختافه به زمین افتاد پس از چند سکته در بیمارستان در بیست‌وهشتم آگوست 2007 درگذشت.

اینها مشهورترین فوتبالیست‌هایی بودند که در 14 سال اخیر جان خود را از دست داده‌اند. روی هم رفته نزدیک به صد بازیکن در تاریخ فوتبال جهان بودند که در زمان بازی فوتبال به دلایل مختلفی از این جهان رفتند و این موضوع بیانگر خشن بودن و میزان فشار بر بازیکنان است. فوتبال تا امروز قربانیان زیادی داشته است؛ قربانیانی که با حذف خشونت از فوتبال یا پیشگیری‌های بیماری‌های مختلف بخصوص مشکلات قلبی می‌توانسته‌اند تا مدت زیادی فوتبال را ادامه دهند و مهم‌تر از آن زندگی کنند.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها