تحلیلگر امور سیاسی عراق گفت:عملیات اشغال موصل توسط تروریست هایی صورت گرفت که قبلا در اردن آموزش دیده بودند و توسط هواپیماهای آمریکایی از طریق آسمان ترکیه به پایگاه نظامی «هاتای» این کشور منتقل شدند تا از آنجا به اربیل منتقل شوند، جایی که صدها خودرو زره پوش مجهز به سلاح و لباس‌هایی که برای آنها در نظر گرفته شده بود، انتظار آنها را می‌کشید.
کد خبر: ۷۰۹۹۶۳
ماجرای تسلیحات و لباس متحدالشکل داعش

«وداد عبد الزهره فاخر»، روزنامه نگار و تحلیلگر امور سیاسی عراق در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: تمام تروریست‌ها لباس‌هایی نو و یک دست به تن داشتند و از اربیل به دهوک و از دهوک به موصل منتقل شدند، آیا جای سوال ندارد که این همه خودرو زره‌پوش و هزاران تُن سلاح و لباس برای تروریست‌ها از کجا وارد عراق شدند.

وی افزود:پس از آنکه آمریکا بی‌نتیجه و بدون تحقق اهدافش از عراق خارج شد، مجبور به بازنگری در سیاست‌هایش شد تا به هر طریق ممکن زمینه بازگشت خویش به این کشور را فراهم کند، به همین منظور گروه تروریستی تکفیری «داعش» را بنا نهاد تا سوریه و سپس عراق را به واسطه آن به ورطه نابودی سوق دهد و سپس تحت عنوان نجات و رهایی این کشورها از این خطر زمینه ورود خود به آنها را فراهم کند.

این کارشناس عراقی در بخشی از این مصاحبه گفت: اسنادی وجود دارند که گروه‌های تروریستی همچون داعش توسط آمریکا و انگلیس و اسرائیل تاسیس شدند، چون تشکیل چنین گروه‌هایی بخشی از استراتژی این طرف‌ها تحت عنوان «لانه زنبور» برای جلب تروریست‌های بیشتر افراط ‌گرا و تندرو از سراسر نقاط جهان به سوریه برای پیاده کردن نظریه سرزمین جایگزین یا گرد آوردن تروریست‌ها در نقطه‌ای از جهان به دور از آمریکا و آغاز نبرد و جنگ با آنها و نابود کردن آنها در این نقطه است.

فاخر همچنین در بخشی دیگر از گفتگوی خود تأکید کرد: نمی‌توان نظریه دستاویز قرار دادن داعش برای ارسال سلاح‌های سنگین به اربیل را نادیده گرفت، تا در آینده منطقه کردستان بتواند، به راحتی با دولت مرکزی مقابله کند. در واقع آنچه در موصل و سنجار و تلعفر و دیگر شهرهای عراق توسط داعش رخ داد، به اندازه اربیل و برنامه‌هایی که آمریکا برای آینده منطقه کردستان ریخته، اهمیت ندارد و همین موجب شد تا آمریکا به تکاپو و مقابله با داعش بیفتد.

عربستان؛ چرخش به سمت ایران

یک کارشناس مسائل منطقه ای گفت: سفر آقای حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه در امور کشورهای عربی و آفریقایی، یک نوعی دیده بانی برای مشاهده تغییر سیاست های ریاض در قبال جمهوری اسلامی ایران و منطقه خاورمیانه است.

حسن هانی زاده در گفتگو با فرارو، درباره اهداف سفر امیر عبداللهیان گفت: عربستان سعودی طی سال های گذشته در تحولات منطقه ای همچون حوادث سوریه، عراق، یمن و همچنین تحولات بین المللی همچون موضوع هسته ای ایران نقشی تخریبی را ایفا کرده است.

وی افزود: همین نقش بیش از آنکه به ارتقای جایگاه عربستان در منطقه منجر شود با شکست سیاست های تئوریزه شده توسط بندر بن سلطان، رییس سابق اطلاعات و همچنین سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی، انزوای بیش از پیش این کشور را در پی داشته است.

هانی زاده با بیان اینکه عربستان برای خروج از انزوای خود چاره را در چرخش به سمت جمهوری اسلامی ایران دیده است، گفت: با این حال از زمانی که سیاست های اعلامی عربستان در قبال جمهوری اسلامی ایران دچار تغییر و دگرگونی شد در سیاست های اعمالی هیچ تغییر مشاهده نشده است و هنوز ریاض در این رابطه گام عملی را برنداشته است.

این کارشناس مسائل منطقه ای افزود: انزوایی که عربستان در آن گرفتار شده است این کشور را به این واقعیت رسانده است که برای ورود دوباره به خاورمیانه باید از دروازه تهران گذر کند.

آمریکا بر فراز سوریه پروازهای شناسایی انجام می دهد

منابع رسمی آمریکایی گزارش دادند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به منظور ارزیابی و شناسایی مواضع داعش در سوریه، دستور آغاز پروازهای شناسایی بر فراز خاک این کشور را صادر کرده است.

به گزارش بی بی سی،عملیات هوایی آمریکا در عراق زمانی آغاز شد که داعش که بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه را در تصرف خود دارند، در حال پیشروی به اقلیم کردستان واقع در شمال عراق بودند.

آقای اوباما دلیل این عملیات را حفاظت از جان پرسنل آمریکایی مستقر در عراق و جلوگیری از تشدید بحران انسانی ناشی جنگ در شمال عراق به خصوص رفتار خشونت‌آمیز دولت اسلامی با اقلیت‌های دینی ساکن مناطق اشغالی عنوان کرد.

باراک اوباما همواره از درگیری نظامی در جنگ داخلی سوریه خودداری کرده است اما به نظر می‌رسد که قتل جیمز فولی، روزنامه نگار آمریکایی که گروگان داعش بود، باعث تغییر در تصمیم او شده است. این گروه هنوز هم یک گروگان دیگر آمریکایی را در اختیار دارد و تهدید کرده است که او را نیز به تلافی عملیات نظامی آمریکا به قتل خواهد رساند.

آمریکاییان تاکید دارند که در نظر ندارند کمکی به نیروهای بشار اسد کرده باشند.

کاخ سفید در مورد دستور عملیات شناسایی بر فراز خاک سوریه اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده و کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده با اظهار اینکه این شورا در مورد اقدامات اطلاعاتی و شناسایی اظهار نظر نمی‌کند، گفته است که دولت ایالات متحده "از تمامی امکانات خود" برای مقابله با تهدید علیه امینت و شهروندان خود استفاده خواهد کرد.

داعش به دنبال ترور پاپ فرانسیس

سازمان های اطلاعاتی ایتالیا می گویند داعش پاپ را به اتهام " اشاعه حقایق نادرست"(!) در جهان تهدید به مرگ کرده است.پاپ غالبا هفته ای یکبار در میدان سن پترز واتیکان سخنرانی عمومی دارد و برخی اوقات پیش یا پس از سخنرانی به جمع حامیانش که در میدان برای گوش دادن به سخنان او تجمع کرده اند، می رود.

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از سرویس امنیتی ایتالیا از قرار داشتن پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در لیست ترورهای داعش خبر داد.

به گزارش عصر ایران روزنامه " ال تمپو" ایتالیا نوشت: سازمان های امنیتی ایتالیا به پاپ درباره سوء قصد احتمالی به جانش هشدار داده اند.

پاپ فرانسیس اخیرا اعلام کرد حاضر است برای پایان دادن به جنگ و خونریزی در شمال عراق به این منطقه سفر کند و میان گروه های درگیر میانجیگری کند.

این روزنامه ایتالیایی در گزارش خود می نویسد سازمان های اطلاعاتی کشورهای مختلف در هفته های گذشته به نهادهای امنیتی ایتالیا درباره طرح ترور احتمالی پاپ از سوی داعش هشدار داده اند و حتی برخی سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی به منظور افزایش ترتیبات امنیتی پاپ مامورانی به واتیکان فرستاده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
۰
۰
سیاست امریكا در پیشبردن اهداف خود متلاطم كردن اوضاع داخلی و تشویش اذهان عمومی شهروندان امریكایی بوده تا اجازه ذهنی مردم و عدم اعتراض به اقدامات وحشتناك دولتشان را نسبت به سایر ملل كسب نماید. همانطور كه در طراحی حادثه 11 سپتامبر شاهد بودیم جهت حمله به افغانستان به دلیل دستیابی به منابع آنها و محاصره فیزیكی ایران ,اذهان عمومی مردم امریكا را با انفجار دو برج خود اماده نمود و با این عمل فشارهای احتمالی را از سمت مردم خنثی كرد.
در ادامه سیاست محاصره ایران كشورعراق و سوریه را با هربهانه دیگری از هم فرو پاشاند و باز هم جهت نشان دادن وجاهت حضور خود و آماده سازی اذهان و كاهش فشارهای شهروندان خود پس از اینكه عكس العملی در مورد جنایات داعش از كشورهای عربی و مسلمان ندید با سربریدن یك نفر امریكایی دنبال می كند.
البته حضور در سوریه و عراق به دلیل دسترسی بیشتر به نفت و منابع هر دوكشور وسوسه كننده است .با یك حمله منافع 2 كشور عاید میشود. بدون هیچ زحمتی.
اكنون از داخل با برنامه های ماهواره ای و تخصیص بودجه فراوان اوباما به شبكه های فارسی ماهواره ای , از سمت شرق افغانستانٍ زیرورو شده و پاكستان یاغی . از جنوب كشورهای عربی تشنه به خون شیعیان . ازشمال دول تكه و پاره شده شوروی سابق و از سمت غرب عراق و سوریه زخم خورده كه قطعا هیچكدام توانایی هیچ سرپیچی از سیاستهای امریكایی را ندارندهمسایگان ما را تشكیل داده اند.
آیا سناریوی بعدی امریكا چیست؟

نیازمندی ها