ایران روز یکشنبه کلکسیون شکار پهپادهای جاسوسی را کامل کرد و با شکار یکی از پرنده‌های جاسوس رژیم صهیونیستی نشان داد که توانایی لازم برای تامین امنیت مراکز هسته‌ای خود را دارد.
کد خبر: ۷۰۹۸۳۹
پهپاد هرمس، سوغات ظریف برای اشتون

جالب‌تر آن‌که روز گذشته فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت که برد عملیاتی این هواپیما نشان می‌دهد مبدا پرواز این پهپاد اسرائیل نبوده بلکه یکی از کشورهای منطقه بوده است. با این حال جزئیات به‌دست آمده از شکار این پهپاد روشن کرده است که پهپاد سرنگون‌شده ساخت اسرائیل و از نوع «هرمس» بوده که قادر است تا شعاع ۸۰۰ کیلومتری عملیات انجام دهد.

برخی منابع غربی خبرداده‌اند که سازنده این پهپادها شرکت البیت سیستمز (Elbit Systems)، یک شرکت ساخت تجهیزات نظامی و تجسسی الکترونیک است که دفتر مرکزی آن در شهر حیفا در اراضی اشغالی فلسطین واقع است.

به این ترتیب از تامل در نام سازنده، محل پرواز این پهپاد و مقصدی که به سمت نطنز داشته، می‌توان دریافت که در آستانه مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر گروه‌های فشار عبری و عربی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا در مسیر گفت‌وگوهای هسته‌ای سنگ‌اندازی کرده و با استفاده از روش‌های جاسوسی، برای برنامه هسته‌ای کشورمان پرونده‌سازی کنند.

با نگاهی به طرح برخی پرسش‌های تازه از سوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره برنامه هسته‌ای کشورمان می‌توان پی برد که احتمالا ریشه اصلی سوالات تازه مطرح شده که در جریان سفر آمانو به تهران نیز برخی آنها به بحث گذاشته شده، همین راهبردهای جاسوسی است که اطلاعات آن در اختیار دلالان سیاسی جنگ‌طلب یا گروه‌های اپوزیسیون خارج‌نشین قرار گرفته و آژانس هم به همین اطلاعات مغشوش استناد می‌کند.

به همین خاطر است که در ابتدای هفته جاری وزیر دفاع کشورمان در یک نشست خبری گفت: «ادعاهای آژانس بر پایه اطلاعاتی است که گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی بویژه منافقین ارائه می‌دهند».

اگرچه تهران همواره بر اساس واقعیت‌های موجود و اسناد ارائه شده، از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود دفاع کرده اما ترفندهای جاسوسی رژیم صهیونیستی که روزی شامل ترور دانشمندان هسته‌ای می‌شود و روز دیگر با ارسال پهپاد بر فراز نطنز، ابعادی دیگر به خود می‌گیرد، مدت‌هاست که روند مذاکرات برای حل و فصل پرونده هسته‌ای را به وقفه انداخته و اعزام پرنده جاسوس جدید، نشان از تشدید این فعالیت‌ها در آستانه مذاکرات هسته‌ای دارد.

تل‌آویو بارها اعلام کرده است که موافق با امضای توافق جامع هسته‌ای نیست و اکنون به‌منظور رسیدن به اهداف خود، فعالیت‌های جاسوسی خود را گسترش داده است.

سایر کشورهای غربی حاضر در مذاکرات هسته‌ای هم دل‌خوشی از پیشرفت‌های هسته‌ای تهران ندارند و به همین خاطر دیروز معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی از دخالت آلمان، فرانسه و انگلیس به سرکردگی آمریکا در فرآیند خرابکاری صنعتی در ایران خبر داد.

با این همه طی قریب به یک سال گذشته دستگاه دیپلماسی کشورمان کانون تمرکز خود را توقف پروژه ایران‌هراسی قرار داده و سعی کرده است تا از طریق مذاکره، به بهانه‌تراشی‌های ده ساله پایان دهد.

اکنون در آستانه دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای که از روز دوشنبه در سطح محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز می‌شود، شکار پرنده جاسوس رژیم صهیونیستی می‌تواند پشتوانه‌ای برای گفت‌وگوهای در حال انجام باشد و اثبات کند، بسیاری از ادعاهای مطرح درباره ابعاد برنامه هسته‌ای کشورمان تنها ناشی از پرونده‌سازی همان‌هایی است که ادامه بحران هسته‌ای را به سود خود دانسته و برای به شکست کشاندن گفت‌وگوهای ایران و 5+1 از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

تجاوز اخیر پرندگان جاسوس این‌گونه رژیم‌ها، اثبات‌کننده چرایی حساسیت ایران بر روی امنیت تاسیسات هسته‌ای است و می‌تواند شاهد خوبی برای پاسخ به پرسش‌های احتمالی باشد که از روز دوشنبه بار دیگر مورد بحث و بررسی ایران و کشورهای 5+1 قرار می‌گیرد.

مصطفی انتظاری‌هروی ‌- گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
۰
۰
آمریكا هیچ غلطی نمیتواند بكند مرگ بر اسراییل

نیازمندی ها