گزیده عناوین روزنامه​های صبح دوشنبه

چراغ سبز دولت برای گرانی لبنیات

روزنامه​های صبح امروز ایران مهمترین عناوین خبری صفحه اول خود را به مسائلی همچون ساخت 720 هزار واحد مسکن مهر متوقف شد،انهدام پهپاد اسرائیلی قبل از ورود به منطقه نطنز،مردم انگلیس در حمایت از غزه؛ دیوید کامرون صهیونیست شرمت باد!،چراغ سبز دولت برای گرانی لبنیات،سرنگونی «پهپاد» اسراییلی توسط «سپاه»،کارشناسان نظر می‌دهند زمان مناسب خرید در بورس و... که برخی از آنها در زیر می​آید.
کد خبر: ۷۰۹۴۳۷
چراغ سبز دولت برای گرانی لبنیات

حمایت:چراغ سبز دولت برای گرانی لبنیات

دولت که قرار بود مابه‌التفاوت هزینه تمام شده تولید شیر خام با قیمت تحویلی کارخانه‌ها را در قالب یارانه علوفه به کشاورزان پرداخت کند، به وعده‌های خود عمل نکرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم می‌گوید که چون یارانه‌ای به دامداران نداده‌ایم، مجوز افزایش 15 درصدی قیمت سه محصول لبنی پرمصرف صادر شده‌است.

لبنیات در گروه مواد غذای سالم طبقه‌بندی می‌شود. در تمام دنیا برای توسعه مصرف شیر در رده‌های سنی مختلف برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود تا از پوکی استخوان در جوامع جلوگیری شود. اما در ایران با شیوع انواع اخبار ناگوار درباره سلامت محصولات لبنی به همراه افزایش چند باره قیمت‌ها، هر روز سرانه مصرف لبنیات روندی نزولی طی می‌کند. سعید سلطانی سروستانی، مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت‌وگو با «میزان» می‌گوید که در قانون برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده بود سرانه مصرف شیر به 160 کیلوگرم برسد.او ادامه می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌هایی نیز بر اساس همین هدف انجام شد تا میزان تولید شیر کشور به 12 میلیون تن برسد. اما در حال حاضر صنایع لبنی کشور معتقدند که در بهترین شرایط 8.5 میلیون تن شیر در ایران تولید می‌شود. البته بحث‌های زیادی بر سر آمار ارایه شده درباره تولید شیر خام در کشور وجود دارد اما باید گفت افزایش قیمت مواد لبنی در سال‌های اخیر سبب شده که مردم قدرت خرید خود را به تدریج از دست بدهند.

قبل از ماه مبارک رمضان بسیاری از اتحادیه‌های تولیدکننده مواد غذایی به دنبال افزایش قیمت محصولات خود بودند اما دولت که سیاست تثبیت قیمت‌ها را پیگیری می‌کرد از فعالان بخش‌های مختلف خواست تا هر افزایش قیمتی را به پایان ماه مبارک رمضان موکول کنند. با پشت سر گذاشتن رمضان، اظهارات وزیر بهداشت درباره استفاده از پالم در صنایع لبنی کشور، شوک بزرگی به این صنعت وارد کرد. همزمانی شیوع این اخبار با افزایش قیمت لبنیات، شائبه‌هایی را ایجاد کرد که صنایع لبنی قصد دارند زیان‌های ناشی از روی‌گردانی مردم از مصحولات پرچرب لبنی را با افزایش قیمت‌ جبران کنند. اما حسین چمنی، مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در گفت‌وگو با «حمایت» افزایش اخیر قیمت محصولات لبنی را ناشی از همان مجوزی می‌داند که دولت چهار ماه قبل برای آنها صادر کرده است. او می‌گوید: « افزایش قیمت محصولات لبنی از یک ماه قبل آغاز شده و این افزایش‌ها ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه حمل و نقل، کارگری و غیره است».

چمنی در پاسخ به این سئوال که آیا افزایش قیمت‌ها به دلیل تغییر قیمت شیر خام رخ داده، بیان می‌کند که فرآوری‌کنندگان شیر خام اگر بهای 1440 تومان مصوب وزارت جهاد کشاورزی را برای شیر خام پرداخت کنند، بهای لبنیات بین 30 تا 35 درصد افزایش می‌یابد و این مسئله سبب می‌شود که نرخ تورم بالا رفته و مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند. او عنوان می‌کند که بازار کشش قیمت‌های بالای لبنیات را ندارد و افزایش بهای پایه شیر خام که رشد قیمت محصولات لبنی را به همراه دارد، با سیاست‌های ضدتورمی دولت مغایر است. زیرا تغییر بهای لبنیات نرخ تورم را افزایش می‌دهد.مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران تاکید می‌کند که صنایع لبنی مجازند حداکثر تا 15 درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند و انجمن صنایع لبنی با افزایش بیش از این میزان، برخورد خواهد کرد.

دلیلی برای افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی وجود ندارد
صنایع لبنی به دلیل کشش نداشتن بازار، بهای پایه شیر خام را افزایش نداده‌اند. مسلما در چنین روندی دامداران متضرر می‌شوند. غلامرضا نوری قزلجه، عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در گفت‌وگو با «خانه ملت» افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی را مشروط به بالا رفتن قیمت شیر خام اعلام می‌کند.او می‌گوید: «اکنون، بدون اینکه قیمت شیر خام افزایش یابد، شاهد رشد نرخ محصولات لبنی هستیم که این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتر است». نوری قزلچه بیان می‌کند که براساس مصوبه دولت و تایید سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده، قیمت خرید شیر خام از دامدار، یک هزار و 440 تومان تعیین شده، در صورتی‌که همچنان کارخانه‌ها این محصول را با قیمت هزار و 150 تومان خریداری می‌کنند و به همین منظور، دلیلی برای افزایش نرخ فرآورده‌های لبنی بیش از 15 درصد وجود ندارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی از دولت می‌خواهد که با توجه به ثبات نرخ شیر خام، نظارت‌های لازم را بر عملکرد کارخانه‌های لبنی داشته باشد تا این دسته از محصولات از سبد غذایی جامعه حذف نشود.او با تاکید بر پرداخت یارانه به دامداران می‌گوید که نمایندگان مردم در خانه ملت موافقند که برای پایداری تولید، قیمت خرید شیر خام 1440 تومان شود، اما در ازای این افزایش، دولت برای حداقل چند قلم کالا از جمله شیر پاستوریزه، ماست کم چرب و پنیر از محل یارانه سلامت کمک‌هایی را پرداخت کند.

تکذیب وعده‌های یارانه‌ای در کمتر از یک هفته
تاکید دولت بر ثبات قیمت‌ها به جامعه تولیدی فشار وارد می‌کند. از یک سو کارخانجات لبنی معترض هستند که تولید لبنیات برای آنها به مقرون صرفه نیست و از سوی دیگر دامداران که همواره حقوق آنها ضایع شده نسبت به سیاست‌های تثبیت قیمتی دولت، اعتراض دارند. زیرا دولت همیشه خوش حساب نبوده و هیچ‌گاه به وعده‌های خود برای پرداخت یارانه‌ها عمل نکرده‌است. محمد رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز روز گذشته در سخنان خود در جمع رسانه‌ها تایید کرد که امسال بودجه‌ای برای تامین مابه التفاوت افزایش قیمت شیر خام از سوی دولت اختصاص نیافته و به همین دلیل تصمیم گرفته‌ شده که سه فرآورده پر مصرف شیر، ماست و نوع پرمصرف پنیر حداکثر تا 15 درصد افزایش قیمت داشته باشد. او حتی پا را فراتر نهاد و تاکید کرد، قیمت‌گذاری سایر محصولات لبنی نیز مشمول محدودیت نبوده و دخالتی درآن نمی‌شود. این سخنان در حالی است که شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور سه شنبه هفته پیش اعلام کرده بود که 200 میلیارد تومان یارانه برای شیر خام، علاوه بر یارانه‌ای که برای توزیع شیر رایگان در مدارس لحاظ شده بود، در نظر گرفته شده‌است.

یارانه خوراک دام ضرورتی جدی
مسئولان به راحتی وعده‌های خود به دامداران، برای پرداخت کمک هزینه تولید شیر را زیر پا می‌گذارند،‌ واردات نهاده‌های دامی نیز در انحصار یک نفر بوده و به تازگی وزارت جهاد کشاورزی برای شکستن این انحصار برنامه‌ریزی کرده‌است. اما با توجه به ورشکست شدن بسیاری از رقبای سلطان نهاده‌های دامی ایران، امیدی به موفق بودن طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی نیست. حسین صفایی، مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در نشست خبری دیروز اعلام کرد که قصد دارد با کمک تعاونی‌های تولید زیر مجموعه این سازمان، حداکثر یک میلیون تن نهاده دامی به کشور وارد کند. البته فعالان بخش کشاورزی بر این باورند که دولت با تزریق اعتبار، نهاده یارانه‌ای در اختیار برخی دامداران قرار خواهد داد که این رفتار تاثیر چندانی بر فضای عمومی جامعه تولیدی ندارد. ضمن آنکه در نهایت به دلیل قدرتمند بودن تنها واردکننده نهاده‌های دامی به کشور، به زودی ضرر و زیان هنگفتی گریبان اتحادیه‌های تولیدی را خواهد گرفت.

همچنین بسیاری از کارشناسان کشاورزی معتقدند تنها راه کنترل قیمت لبنیات، ارایه یارانه از سوی دولت به دامداران است. عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس در گفت‌وگو با «میزان» با بیان اینکه با اجبار و زور نمی‌توان از افزایش قیمت جلوگیری کرد، می‌گوید: «اگر دولت یارانه و سوبسیدی برای خوراک دام یا محصولات لبنی در نظر نگیرد، شاهد افزایش بی رویه قیمت آن خواهیم بود». او با بیان اینکه در بحث هدفمندی یارانه‌ها به دنبال اصلاح الگوی مصرف و قیمت‌ها بودیم بیان می‌کند که در عمل یارانه‌ای به بخش کشاورزی و دامداری اختصاص پیدا نکرد. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری دامداران، معتقد است که برای جلوگیری از افزایش قیمت باید به طور منطقی شرایط دامدار و تولیدکنند‌ه‌ها را بررسی و قیمت واقعی برای محصولات لبنی مشخص شود.

جام جم

- وزیر خارجه عراق: قدردان ایران هستیم
- هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادارگریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته‌ای نطنز را داشت انهدام پهپاد صهیونیست‌ها بر فراز نطنز
- گزارشی درباره شایعات اخیر وقوع زمین‌لرزه در تهران موج‌سواری روی خط زلزله
- ساخت 720 هزار واحد مسکن مهر متوقف شد

خراسان

- انهدام پهپاد اسرائیلی قبل از ورود به منطقه نطنز
- رئیس جمهور: برای دفاع از خودمان از کسی اجازه نمی گیریم
- موضع گیری وزیر صنعت درباره پالم قیمت خودرو و رانت معدنی
- بازگشت هزاران معترض به خیابان‌های آمریکا

کیهان

- روحانی: در برابر تهدید دست روی دست نمی‌گذاریم
- با شلیک موشک سپاه در اطراف نطنز پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی ساقط شد
- روزنامه دیلی‌تلگراف: انگلیس صادرکننده اصلی تروریسم به جهان است
- مردم انگلیس در حمایت از غزه؛ دیوید کامرون صهیونیست شرمت باد!

جمهوری اسلامی

- با حضور رئیس‌جمهور همزمان با نخستین روز هفته دولت 4دستاورد جدید صنایع دفاعی کشور رونمایی شد
- وزیر بهداشت خبر داد: اختصاص 200 میلیارد تومان از اعتبارات درمان به حوزه بهداشت
- نخست‌وزیر ایتالیا: چهره واقعی اسلام را با فتاوای آیت‌الله سیستانی شناختیم
- فارین پالیسی: مصر در طولانی شدن جنگ غزه نقش دارد

رسالت

-عراقچی:مغایر توافق ژنو عمل نمی​کنیم
-رئیس جمهور:دکترین نظامی ما بر مبنای بازدارنگی است
-آملی لاریجانی:بافساد در هر چهره و هر سطحی برخومرد می​کنیم
- وزیر خارجه عربستان:دیگر خواستار سرنگونی نظام سوریه نیستیم

سیاست روز

- فروپاشی ادعاهای ضد تروریستی سران غرب آمریکا و انگلیس اراده‌ای برای جنگ با داعش ندارند
- روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای نظامی: امنیت در منطقه بدون ایران معنا ندارد
- گفت و گوی اختصاصی با هایم بریشیث، فیلمساز و تحلیلگر یهودی نتانیاهو نتوانسته به اهداف اصلی‌اش از حمله به غزه برسد
- یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیل سرنگون شد ضرب شست سپاه به تجاوز رژیم صهیونیستی

وطن امروز

- نیروی هوافضای سپاه یک پهپاد رادارگریز رژیم‌صهیونیستی را در نزدیکی تأسیسات هسته‌ای سرنگون کرد شکار جاسوس پرنده در نطنز
- عصر دیروز برای دومین بار توسط رهبر انقلاب صورت گرفت عیادت از آیت‌الله مهدوی ‌کنی
- اظهارنظر صریح عراقچی درباره افزایش تحریم‌ها: تحریم‌های آمریکا تحریم جدید است
- معاون اول جانشین قوه

حمایت

- آیت‌الله آملی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه مسئولان عالی قضایی: با فساد در هر چهره و هر سطحی برخورد می‌کنیم
- در پی خلف وعده تخصیص یارانه به دامداران صورت گرفت چراغ سبز دولت برای گرانی لبنیات
- آیت‌الله محسنی گرکانی: قضاوت اسلامی باید با عدالت و اخلاق همراه باشد
- رییس دیوان عالی کشور : برخی پرونده ها هفت‌بار رسیدگی می‌شوند

شرق

- سرنگونی «پهپاد» اسراییلی توسط «سپاه»
- وزیر ورزش و جوانان: امنیتی‌کردن محیط به زیان ورزش است
- تاکید معاون اول رییس‌جمهور: 10 وزیر علوم هم تغییر کند بورسیه‌ها را پیگیری می‌کنیم
- امانتی که بدون اجازه مالک هدیه شد ماجرای قالیچه اهدایی احمدی‌نژاد به «بان‌کی‌مون»

ایران

- وزیر صنعت در کنفرانس مطبوعاتی خبر داد لغو150مجوز رانتی دربخش معدن
- جلسه معارفه 6 مقام قضایی
- رایزنی‌های فشرده در فضای بحرانی عراق ظریف با پیام حمایت ایران در بغداد
- ترکمان‌های عراق در محاصره مرگبار داعش

اعتماد

- گفت‌و‌گو با سیروس ناصری دیپلمات سابق می‌توانستم بیل گیتس انقلابی باشم
- توسط سپاه در حریم منطقه هسته‌یی نطنز رخ داد سرنگونی پهپاد اسراییلی
- وزیری که تازه آمده را استیضاح کنند، انگیزه خدمت گرفته می‌شود
- جریان پایداری ، رییس‌مجلس را مورد هجمه قرار داد لاریجانی: استبداد بد است، استبداداقلیت بدتر است

ابتکار

- معاون اول رئیس جمهور نامه نوشت؛ دستور فوری درباره تخلف احتمالی یک مدیر دولتی
- رئیس مجلس متهم به دیکتاتوری شد؛ لاریجانی در تیررس تندروها
- تشکیل مجلس عقلانیت بعد از تشکیل دولت تدبیر و امید
- شکار پهپاد صهیونیستی در آسمان نطنز

مردم سالاری

- از سوی نیروی هوا فضای سپاه صورت گرفت سرنگونی پهپاد جاسوسی
- هاشمی رفسنجانی: تفکر در محیط اختناقی رشد نمی کند
- با فساد در هر چهره و هر سطحی برخو رد می‌کنیم
- رئیس‌جمهور در مراسم روز صنعت دفاعی: ما اهل غیرتیم نه اهل غارت

ابرار

- سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران: پرونده «احمدی‌نژاد» در وقت احتیاطی قرار دارد
- رئیس جمهور: ما اهل غیرت هستیم و اهل غارت نیستیم!
- زرداری خطاب به شریف: برای نجات دولت و دموکراسی فداکاری کن!
- وزیر دفاع خبر داد: ایران افزایش قدرت موشک‌های زمین به زمین را دنیال می‌کند

فرهیختگان

- جهانگیری در تودیع فرجی‌دانا و معارفه نجفی: وزیر علوم 10 بار هم تغییرکند بورسیه‌ها را پیگیری می‌کنیم
- عیادت مقام معظم رهبری از آیت‌الله مهدوی‌کنی
- رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام : استیضاح در ابتدای‌کار انگیزه خدمت را می‌گیرد

تفاهم

- وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی: تجمیع بیمه ها الزامی است
- رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی: بانک‌ها برج‌ساز شده‌اند
- آملی‌لاریجانی با قدردانی از اعتماد مقام معظم رهبری: با فساد در هر چهره و سطحی برخورد می‌کنیم
- رییس سازمان امور مالیاتی: از مالیات طلا فروشان راضی نیستیم

دنیای اقتصاد

- پیش‌نویس طرح جامع مسکن در افق 1405 منتشر شد مانیفست آینده بازار مسکن
- کارشناسان نظر می‌دهند زمان مناسب خرید در بورس
- «کسینجر ترک» در راس دولت ترکیه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها