تجهیز تام‌کت‌های ایران به موشک ویکتوری

شاهد ۱۲۹ایران شبیه نمونه آمریکایی ام کیو- ۱جنرال اتمیکز است

روحانی:دکترین دفاعی ما به دنبال بازدارندگی است

رونمایی از موشک‌های کروز قدیر و نصر

دومین روز از هفته دولت با رونمایی از «پهپاد رهگیر کرار 4»، «موشک قدیر»،«موشک کروز دریایی نصر بصیر» و «پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4» (سامانه نقشه برداری هوایی) هماره بود که حضور رئیس جمهور برگزار شد.
کد خبر: ۷۰۹۰۱۰
رونمایی از موشک‌های کروز قدیر و نصر

بنا بر این گزارش «پهپاد رهگیر کرار 4» نسل جدید پهپادهای جت جمهوری اسلامی است که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

«پهپاد رهگیر کرار 4» ماموریت رهگیری هوایی پرنده های متجاوز را برعهده دارد نیروهای مسلح با در اختیار داشتن «پهپاد رهگیر کرار 4» قابلیت های عملیاتی متنوع تری را برای پدافند هوایی در ارتفاع بالا و دفاع از حریم هوایی کشور خواهند داشت.

«موشک قدیر» نسل جدیدی از موشک های کروز جمهوری اسلامی ایران است که تا برد 300 کیلومتر اهداف دریایی دشمن را با دقت و قدرت تخریب بالا منهدم می کند. «موشک قدیر» همچون دیگر موشک های هم خانواده خود نور، قادر، امکان شلیک از ساحل و شناورها را دارد. مزیت عملیاتی برجسته «موشک قدیر» امکان پرتاب آن با سامانه های موشکی قبلی است که انعطاف و توان عملیاتی نیروهای مسلح را افزایش می دهد.

دستاور دفاعی قدیر در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

«موشک کروز دریایی نصر نصیر» موشک کروز دریایی است که علاوه بر قابلیت چالاکی و قدرت عملیاتی با داشتن سر جستجو گر بدون انتشار، به ویژگی های عملیات در سکوت و هوشمندی نیز مجهز شده است. این دستاورد جدید که حاصل کار دانشمندان و صنعتگران سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع است برتوان دفاع دریایی نیروهای مسلح پرافتخار جمهوری اسلامی ایران می افزاید.

«پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4» نقشه برداری هوایی با پهپاد قابلیت برجسته ای است که توسط محققان و صنعتگران سازمان های جغرافیایی و صنایع هوایی وزارت دفاع و با مشارکت فرهیختگان دانشگاهی به منصه ظهور رسیده است.

«پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4» قادر است نقشه های هوایی را با کاربری نظامی و غیر نظامی در اختیار کاربران قرار دهد.

مهاجر 4 پهپاد پیشرفته و مطمئنی است که برای نخستین بار توانمندی های خود را در نقشه برداری هوایی در خدمت دفاع و توسعه ملی کشور قرار می دهد.

روحانی در آیین رونمایی از چهار دستاورد بزرگ نیروهای مسلح کشورمان با تأکید بر اینکه دکترین دفاعی ما به دنبال بازدارندگی است و اگر دشمن خطا کند از سلاح استفاده می کنیم، گفت: این حق ماست و طبق معیارهای شرعی و حقوقی از خودمان دفاع مشروع می‌کنیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز یکشنبه در مراسم روز صنعت دفاعی در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی گفت: ایران کشوری است در قلب منطقه و حتی در قلب جهان که دارای ویژگی های خاص فرهنگی و جغرافیایی است.

وی گفت :‌درود و سلام همه ما بر روح بلند امام عزیز و بزرگواری که راه ایستادگی و مقاومت و ایثار و فداکاری را به ما آموخت و سلام بر همه شهیدان که استقلال، عظمت و عزت را برای ما به ارمغان آوردند.

روحانی اضافه کرد: سلام بر شهیدان صنعت دفاعی ،‌ وزارت دفاع و همه آنهایی که در راه پشتیبانی از نیروهای مسلح تلاش کردند و می کنند و خواهند کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شرایط ایران و منطقه و جهان امروز راه روشنی را به ما دیکته می کند گفت: ایران جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک خاص خود را دارد.

روحانی افزود: ایران کشوری است در قلب منطقه و حتی در قلب جهان که دارای ویژگی های خاص فرهنگی و جغرافیایی است.

وی گفت: در منطقه بسیار حساس و پیچیده ای، ایران عزیز انقلابی به پیروزی رسید که برای بسیاری از قدرت های بزرگ خوشایند نیست.

روحانی افزود: ادامه و اوج این انقلاب برای مستکبران جهانی و سلطه گران ، صدای ناموزونی است و آنها فکر نمی کردند در شرایطی که شرق می گفت دوران دین به سر آمده است و غرب می گفت دین ارتجاع و کهنه پرستی است، به نام و در مسیر دین و با انگیزه های دینی ملت بزرگ و با فرهنگی بلند در برابر همه جهانیان، انقلاب کند و نهضتش را به پیروزی برساند.

وی گفت: از طرف دیگر دنیای امروز دنیایی است که با مشکلات بسیار فراوانی مواجه است، در گذشته کسی فکر نمی کرد جنگی به نام جنگ آب در زمین بوقوع بپیوندد، چیزی که مثالش خیلی سهل بود و می گفتند این کار مانند آب خوردن است هم آبش سهل بود و هم خوردنش و امروز این دشوار است.

روحانی افزود: در بسیاری از کشورها که معضل آب برای آشامیدن و خوردن دارند امروز به صراحت می گویند در آینده ای نه چندان دور ما شاهد جنگی به نام جنگ آب خواهیم بود.

در آینده شاهد جنگی به نام جنگ آب خواهیم بود

رئیس جمهور گفت: در آینده​ای نه چندان دور در بسیاری مناطق، شاهد جنگی به نام جنگ آب خواهیم بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: پس دنیا به رغم همه وسایل استراحت و رفاهی که آماده کرده است با مشکلاتی مواجه می شود که قبلا فکرش نمی شد و آن مشکل انرژی است.

رئیس جمهور گفت: هر چه زمان بگذرد و منابع انرژی جهان کاسته بشود در آینده به عنوان یک معضل درجهان مقابل انسان ها قرار خواهد گرفت؛ امروز تقریبا بخش انرژی فسیلی صادرشدنی در دنیا روز به روز کاسته می شود و به تدریج ممکن است فقط به منطقه ما یعنی منطقه خلیج فارس محدود شود.

روحانی افزود: ممکن است روزی تنها صادرکنندگان نفت یا حتی نفت و گاز تعلق به این منطقه داشته باشند؛ ابرنفت‌هایی مانند ایران، عراق، عربستان و کویت؛ خیلی نیست تعداد کشورهایی که در دهه‌های آینده قادرند نفت صادر کنند.

رئیس جمهور گفت: اساسا هر منبعی که بشر نیاز داشته باشد و کمیاب شود می تواند عاملی برای نزاع و درگیری و یا حتی جنگ باشد.

روحانی، خشونت و افراطی گری را از دیگر مشکلات کنونی جهان دانست و اظهار داشت: این مشکل، بلای خانمان‌سوزی است که امنیت و آرامش بسیاری از کشورها را بر هم زده است و حتی بنیانگذاران خشونت و افراط هم در نگرانی از آینده خود هستند.

رئیس جمهور افزود: آنچه جمهوری اسلامی ایران از آغاز دولت یازدهم با صدای بلند می‌گفت که افراط و خشونت معضل جهانی است و همه باید دست در دست هم دهیم و در برابر آن بایستیم، گرچه به‌ظاهر این صدا و ندا در دنیا با استقبال مواجه شد.

روحانی اضافه کرد: از زمانی که نماینده ملت ایران طرح جهان عاری از افراط و خشونت را در سازمان ملل متحد اعلام کرد چند ماهی نگذشت که همه جهانیان و همه کشورها با اتفاق به جهان عاری از خشونت و افراط رأی دادند و حتی کشورهایی که دشمنان خونین جمهوری اسلامی ایران هم بودند جرأت نکردند با این شعار زیبای مردم و جهان‌پسند مخالفت کنند اما در عین حال در مقام عمل متأسفانه هنوز برای مبارزه با افراط و خشونت، به‌ویژه در منطقه حساس ما کار چندانی نشده است.

رئیس جمهور گفت: امروز بسیاری از کشورها درگیر با افراط ، خشونت و تروریسم هستند و نه فقط رفاه آنان که امنیت آنان،نه فقط جان آنان که ناموس آنان، نه فقط زندگی آنان که خانه و کاشانه آنان و نه فقط خودشان که فرزندان کوچکشان، همه و همه در برابر تیغ افراط و خشونت و تروریسم بی‌رحم قرار گرفته‌اند.

.d افزود: امروز شما ببینید در عراق چه خبر است، هم کلیسا، هم کنیسه، هم مسجد، هم حسینیه و هم امامزاده خراب می شود.

رئیس جمهور گفت: امروز شرایط بسیار عجیبی مقابل ما خودنمایی می کند به ویژه در سه، چهار سال اخیر و مقداری دورتر در دهه اخیر و چهارده، پانزده سال اخیر چه جنگ ها و چه خونریزی ها و افراط ها که صدها هزار و میلیون ها انسان در افغانستان، پاکستان، عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن و حتی مصر و لیبی و همه جا سرگردان و آواره شده اند.

روحانی افزود: درحالی که کشورهای صنعتی و پیشرفته و وابستگان آنها در مسیر پیشرفت در حال حرکتند جهان اسلام و منطقه در آتش نفاق و اختلاف می سوزد و همه مسیرتوسعه و ترقی زیر پای افراط و خشونت له شده است.

اخلاق ، عدالت و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی کنیم

رئیس جمهور با اشاره به شرایط منطقه ای و بین المللی و جایگاه ایران گفت : نمی شود از ثبات و امنیت منطقه ، امنیت آبراه ها و امنیت حمل و نقل انرژی سخن گفت اما نامی از ایران نبرد، مگر می شود از حرکتهای خودجوش و انقلابی و مردمسالار در منطقه سخن گفت اما نقش انقلاب اسلامی را در آنها ندید؟

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جایگاه رفیع ایران در منطقه مسئولیت ما را هم خطیرتر می کند، تصریح کرد: اگر ایمان به خدا و به مسیر و جهاد و فداکاری با مال و جان ضمیمه آن شود آن وقت سعادت دو جهان هم تثبیت خواهد شد ، آنگاه اگر خطا و اشتباهی هم داشته باشیم خدا می بخشد و جبران می کند.

وی افزود: آنگاه نه تنها عزت و آخرت و بهشت که نصرت و بشارت پیروزی را هم خواهیم دید همانطور که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، نصرمن الله و فتح قریب را مشاهده کردیم .

رئیس جمهور با بیان اینکه برغم همه حرفها دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران مشخص است تاکید کرد : ما در برابر تهدیدها دست روی دست نمی گذاریم و در برابر طراحی دشمن علیه استقلال و عظمت مان آرام نمی نشینیم اما در عین حال اخلاق ، عدالت و اعتدال را حتی در دفاع فراموش نمی کنیم .

روحانی افزود: ما در عین حال که در برابر متجاوز می ایستیم ، تعدی ، تجاوز ، ظلم و اجحاف را حتی در میدان جنگ روا نمی داریم .

وی با اشاره به اینکه امام اجازه نمی دادند که در مقابل گلوله و موشک باران شهرهایمان از سوی عراق مقابله به مثل کنیم گفت : بعد از چند سال به محضرشان عرضه شد که برای پیشگیری از تجاوز راهی جز مقابله به مثل نیست فرمودند هر شهری را که می خواهید هدف بگیرید حتما 48 ساعت قبل از رادیو و تلویزیون به ساکنان آن خبر دهید .

رئیس جمهور تاکید کرد: دکترین دفاعی ما بر مبنای دفاع است و بر مبنای تجاوز، هیچ سلاحی را طراحی نمی کنیم و نخواهیم کرد و هیچ تحقیقی برای تصرف کشورهای دیگر انجام نخواهیم داد.

ایران قصد دخالت، سلطه و تجاوز بر کشوری را ندارد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت، سلطه و تجاوز بر کشوری را ندارد و نمی خواهد منافع و منابع دیگران را غارت کند گفت: ما اهل غیرتیم و اهل غارت نیستیم.

روحانی افزود: همه تحقیقات و صنعت دفاعی ما بر این مبناست که یا چگونه دفاع کنیم یا چگونه دشمن را از تجاوز بازداریم، این یعنی استراتژی ما استراتژی بازدارندگی است و یا دفاع موثر و ما چیز دیگری نداریم.

وی با اشاره به کشورهایی که ناو هواپیمابر، هواپیماها، بمب ها، بمب های سنگرشکن، ماهواره و نیروی دریایی شان بر مبنای تجاوز، تصرف، دخالت و سلطه شکل گرفته است گفت: طراحی، تحقیق و صنعت دفاعی و آموزش نظامی ما بر مبنای بازدارندگی یا دفاع است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما اگر موشک زمین به زمین می سازیم و طراحی می کنیم و مخصوصا دقت آن را دنبال می کنیم این یک کار انسانی است، چرا که اگر از دقت موشک زمین به زمین بکاهید همانقدر باید روی اخلاق و احتمال آسیب دیدن یک بیگناه احساس مسئولیت کنید.

وی با دعا برای آرامش روح شهید تهرانی مقدم گفت: هر وقت موشکی را می بینم و خبر برد و دقت موشکی به گوشم می رسد یاد آن شهید می افتم که چقدر درباره موشک صحبت و بحث کردیم و او آدم دقیق و راستگویی بود.

روحانی اضافه کرد:‌ من با خیلی ها درباره موشکهای زمین به زمین بحث کردم اما آن که خیلی دقیق حرف می زد شهید تهرانی مقدم بود و درست می گفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: دقت در سلاح تنها غرور نیست، اخلاق است، چون شما ممکن است با دقت هدف نظامی را برای دفاع از خود نشانه بگیرید ولی مقداری خطا ممکن است کپرنشین یا عشایری را از بین ببرد.

وی دقت هدف گیری را در سلاح تنها علمی ندانست و گفت: از دید ما این موضوع کاری اخلاقی و ایمانی است و حتی برد سلاح هم همین مبنا را دارد، چرا که آن هم به دقت و محاسبه دقیق باز می گردد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر سلاح با دقت کار نکند و دقیق نزنیم محاسبات مسئولان سیاسی کشور را به گمراهی می کشانیم، بنابراین خیلی مهم است که دقیق حرف بزنیم.

وی گفت:‌ کار بزرگی در جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی، سالهای دفاع مقدس و سالهای اخیر صورت گرفته است، ما قدردان همه آنهایی هستیم که در صنعت دفاعی با همه تلاش و ایثارشان شبانه روز کار می کنند.

روحانی با یادآوری دوران دفاع مقدس اظهارداشت: در زمان جنگ چقدر برایمان مهم بود که برد موشکی را بالا ببریم تا بتوانیم هواپیمای عراقی را بزنیم، در همین منطقه مهرآباد هم چه روز و چه شب شلیک می شد تا به هدف برسیم و اولین بار که توانستیم میگ 25 دشمن را در اصفهان بزنیم چه نشاط و شادی ای ایران را فرا گرفت مخصوصا کسانی که تلاش می کردند تا هواپیمای دشمن را در ارتفاع 75 هزار پایی هدف قرار دهند تا امروز که پیشرفتهای بسیار خوبی صورت گرفته است.

قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری حتی یک کشور ضعیف نخواهد بود

رئیس جمهور گفت: امروز پیشرفت‌ها و کارهای بسیار خوب و بزرگی صورت گرفته و چقدر خوشحال کننده است وقتی موشکی را راه‌اندازی می کنیم.

روحانی در ادامه سخنانش در مراسم روز صنعت دفاعی کشور افزود: چقدر خوشحال کننده و لذت بخش است وقتی تحقیقی به نتیجه می رسد و این لذت ها با نان و غذا و حقوق قابل مقایسه نیست و لذت معنوی است و شما کار بزرگی انجام می دهید.

وی گفت: بازدارندگی و صنعت دفاعی مهم است البته برای اینکه جنگ نشود.

رئیس جمهور افزود: این ادوات برای این نیست که بر سر دشمن بزنیم، اساس این کار برای این است که جنگ نشود برای اینکه دشمن هوس تجاوز از سرش بپرد.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه دکترین دفاعی ما به دنبال بازدارندگی است و اگر دشمن خطا کند از سلاح استفاده می کنیم، گفت: این حق ماست و طبق معیارهای شرعی و حقوقی از خودمان دفاع مشروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: قدرت دفاعی ما هرگز برای تجاوز به هیچ کشوری حتی یک کشور ضعیف نخواهد بود چرا که اهل تجاوز نیستیم.

رئیس جمهور گفت: همسایگان و دوستان و جهان اسلام بدانند که اگر ما در صنعت دفاعی توانمند می شویم تنها برای امنیت خودمان نیست بلکه برای امنیت کل منطقه است چون امنیت ما با امنیت منطقه، رفاه ما به رفاه منطقه و ثبات ما به ثبات منطقه متصل است.

روحانی افزود: اگر عراق یا افغانستان ناامن شود نگران مرزهای خودمان می‌شویم.

وی گفت: توسعه در صورتی امکان پذیر است که نه تنها ایران امن باشد حتی اطراف ما هم امن باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه قدرت دفاعی و صنعت دفاعی ما علیه همسایگان و دوستان نخواهد بود، تصریح کرد: صنعت دفاعی ما به نفع آنها و کمک آنها خواهد بود و البته مخالف حضور نظامی بیگانگان در منطقه هستیم و می گوییم که خودمان با همسایگان به‌خوبی می توانیم امنیت این منطقه حساس را تأمین کنیم.

روحانی گفت: ما به دنبال رقابت تسلیحاتی در این منطقه نیستیم و در آمار و ارقام، مقدار صنعت دفاعی ما رقمش بالا نیست.

همزمان با نخستین روز از گرامیداشت هفته دولت و روز صنعت دفاعی از ۴ طرح با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.

این طرح ها شامل پهپاد رهگیر کرار 4 ، موشک غدیر ، موشک کروز دریایی نصر بصیر و پهپاد فتوگرامتری مهاجر 4 است که امروز با حضور آقای روحانی و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها