تجهیز تام‌کت‌های ایران به موشک ویکتوری

شاهد ۱۲۹ایران شبیه نمونه آمریکایی ام کیو- ۱جنرال اتمیکز است

یک وبگاه انگلیسی ویژه امور نظامی در گزارشی به بررسی بهبود نسخه موشک‌های هوا پرتاب و باز طراحی پهپاد جدید در ایران پرداخت.
کد خبر: ۸۸۳۴۱۰
شاهد ۱۲۹ایران شبیه نمونه آمریکایی ام کیو- ۱جنرال اتمیکز است

به گزارش جام جم آنلاین ، وبگاه انگلیسی «جینز دیفنس» در گزارشی با اشاره به مجهز شدن جنگنده‌های «اف -14 تامکت» ایران به موشک‌های جدید «نصر-2» نوشت: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران (IRIAF) اینک جدیدترین موشک ارتقا یافته هوا به سطح به نام نصر (Victory) را با تام‌کت‌های اف- 14A ساخت شرکت گرومن در اختیار خواهد داشت.

به نوشته این رسانه انگلیسی، اعلام این خبر مصادف با مراسم پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و در حالی‌ ارسال موشک‌های نصر به بدنه نیروی هوایی ایران آغاز شده است که موشک‌های جدید نصر ایران نمونه ارتقا یافته موشک چینی« C-704» است که ساخت آن به سال 2005 میلادی برمی‌گردد و برای اولین بار این موشک‌ها در ایران در سپتامبر 2013 و زیر یک جنگنده اف- 4 فانتوم مشاهده شدند.

جینز دیفنس در ادامه نوشت: این موشک جدید ایران باید نوع ارتقا یافته نصر -2 باشد که قبلا به طور رسمی به آن اشاره نشده شد.


این وبگاه انگلیسی در توصیف موشک نصر نوشت: نسخه اولیه نصر موشکی میان برد و هدایت شونده برای هدف‌گیری اهداف دریایی تا فاصله 35 کیلومتری است. موشک نصر که در ابتدا سلاحی ضد کشتی بوده اینک به موشکی هوا پرتاب تغییر ماهیت داده و برد آن به طور موثری ارتقا و شعاع عملیاتی آن بیشتر شده است. البته هنوز قابلیت‌های بیشتر این موشک و اینکه قابلیت بکارگیری علیه اهداف زمینی را دارد یا خیر مشخص نیست.

موشک نصر در زمره سلاح‎هایی با برد کوتاه تا متوسط قرار می‎گیرد. اصلی‎ترین تفاوت این موشک با نمونه‌های مشهوری چون کوثر و ظفر، میزان بالای کلاهک جنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد می‌کند. نمونه هوا پرتاب این موشک روی هواپیماهای جنگنده اف-4 فانتوم نیروی هوایی ایران نصب شده بود.

این وبگاه انگلیسی همچنین با اشاره به رونمایی از پهپاد جدید طراحی شده «شاهد -129» نوشت: ایران نسخه‌ توسعه یافته پهپاد «شاهد -129» را در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نمایش گذاشت.

با توجه به تصاویر منتشر شده از این پهپاد، این نسخه جدید از شاهد- 129 در بخش دماغه طراحی جدید شده و شبیه نسخه آمریکایی «ام کیو- 1جنرال اتمیکز» است که در نسخه قبلی آن چنین صیقل کاری مشاهده نمی‌شد.


جینز دیفنس نوشت: جدا از صیقل دادن و طراحی جدید دماغه این پهپاد برای افزایش توان مخابراتی، بقیه موارد چون دوربین مادون قرمز و مکان‌های حمل سلاح همانند نسخه قبلی هستند.

جینز دیفنس در خاتمه نسبت به قابلیت‌های جدید این پهپاد باز طراحی شده ایران و دیگر موارد جدیدش ابراز شک و تردید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها