2 شهریور، شهادت سید علی اندرزگو

امروز 2 شهریور 1393 هجری شمسی، 27 شوال 1435 هجری قمری؛24 اگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۰۸۹۶۴
2 شهریور، شهادت سید علی اندرزگو

هجری شمسی

2 شهریور 1296

رشیدالسلطان و حسین خان الله دو نفر از اعضای کمیته مجازات بامداد امروز در میدان توپخانه به دار آویخته شدند.

2 شهریور 1313

اولین خبرگزاری دولتی ایران بانام «آژانس پارس‌» زیر نظر وزارت خارجه شکل گرفت‌.

2 شهریور 1357

حجت الاسلام سیدعلی اندرزگو ـ روحانی مبارز ـ در رویارویی با مأموران ساواک به شهادت رسید.

2 شهریور 1357

استاد محمد پروین گنابادی محقق و مترجم ایرانی درگذشت. استاد گنابادی از سال 1328 از طرف وزارت فرهنگ مامور بررسی کتاب های درسی شد و همزمان بعد از آشنایی با علامه علی اکبر دهخدا به گروه همکاران او در تهیه و تنظیم لغت نامه پیوست. ترجمه مقدمه ابن خلدون و تاریخ بلعمی از آثار محمد پروین گنابادی است.

2 شهریور 1367

موسی شیبانی ادیب ایرانی ملقب به ذکاء السلطنه درگذشت. او در جوانی برای تحصیل راهی فرانسه و بلژیک شد. اما با شروع جنگ جهانی به ایران بازگشت شیبانی سال ها درمدرسه عالی علوم سیاسی وابسته به وزارت امور خارجه تدریس می کرد.

هجری قمری

27 شوال 381

محمد بن ابی ذر یوسف عامری نیشابوری، منطقی و عارف خراسانی درگذشت. او در نیشابور تحصیل کرد و از ابوزید بلخی فلسفه آموخت. او پس از سفر به بغداد، ری و بخارا بار دیگر به خراسان بازگشت. و به تدریس و تالیف پرداخت. نیشابوری بزرگ ترین فیلسوف ایرانی است که در فاصله زمانی بین فارابی و ابن سینا می زیسته است. «الاعلام بمناقب الاسلام» از آثار اوست.

میلادی

24 اگوست 1898

لئوپولد بیسمارک صدراعظم آلمان درگذشت. بیسمارک کلیه امیرنشین های منطقه را با پروس متحد کرد و امپراتوری نیرومند آلمان را پدید آورد. او به صدراعظم آهنین آلمان ملقب شد. ملی کردن راه آهن، تشکیل ارتش نوین، تحدید نظر در قوانین کشور و جلوگیری از تجمع سرمایه از اقدامات بیسمارک در آلمان بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها