30 مرداد، اجباری شدن نام خانوادگی در ایران

امروز 30 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 24 شوال 1435 هجری و 21 آگوست 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده ، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۰۸۰۸۵
30 مرداد، اجباری شدن نام خانوادگی در ایران

هجری شمسی

30 مرداد 1313

داشتن نام خانوادگی برای افراد در ایران اجباری شد. در ایران انتخاب نام خانوادگی از سال‌های انقلاب مشروطه در میان قشر روشنفکر جامعه رواج یافته بود، اما با پایان یافتن جنگ جهانی اول و در سال 1304، واحد زیرمجموعه بلدیه به «اداره» ارتقا یافت و عنوان «احصائیه» برای آن انتخاب شد. پس از آن و در زمان سلطنت رضاشاه، در سال 1313 با تصویب قانون مدنی، استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای کلیه اتباع ایران اجباری شد.

30 مرداد 1320

سه روز قبل از اشغال نظامی ایران توسط قوای روس و انگلیس دولت ایران اعلام کرد هر پیشنهادی را که ناقض سیاست بیطرفی اعلام شده ایران باشد ، رد خواهیم کرد .

30 مرداد 1338

نام پیمان بغداد به سازمان پیمان مرکزی (سنتو) تغییر کرد.

هجری قمری

24 شعبان 749

ابن لبان فقیه و مفسر مسلمان مصری درگذشت. وی در سال 679 ق در دمشق به دنیا آمد و دوران کودکی را در زادگاهش گذراند. فقه، اصول فقه و حدیث را نزد اساتید بزرگ وقت آموخت. ابن لبان همچنین در سرودن شعر نیز دارای قریحه‏ خاصی بود و علاوه بر تدریس و وعظ و خطابه، به تفسیر قرآن نیز می ‏پرداخت. تنها اثر چاپ شده از ابن لَبّان، کتاب رَدّ معانی الایات المُتَشابهات الی مَعانی الایاتِ المُحکَماتِ در تفسیر قرآن است که به بررسی آیات محکم و متشابه در قرآن کریم پرداخته است.

میلادی

21 آگوست 1585

کاردینال ریشلیو صدر اعظم فرانسه در این روز به دنیا آمد. آرمان ژان دوپلس در جوانی به تحصیل فنون سربازی پرداخت، ولی در 21 سالگی به جرگه روحانیان کاتولیک پیوست و به مقام اسقفی دست یافت. ریشلیو در سال 1614م به عضویت مجلس عوام فرانسه انتخاب شد و مورد توجه برخی مقامات دربار قرار گرفت. ریشلیو در سال 1622م به مقام معنوی کاردینالی در کلیسا رسید و دو سال پس از آن توسط لویی سیزدهم به مقام صدراعظمی فرانسه منصوب شد که تا هنگام مرگ این سمت را حفظ کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها