جام جم آنلاین گزارش می دهد

چه کسی وزیر علوم می شود؟

با 145 رأی موافق استیضاح

فرجی دانا دیگر وزیر علوم نیست

فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم پس از آن که نمایندگان موافق و مخالف استیضاح مطالب خود را مطرح کردند و او از خود دفاع کرد، با رای عدم اعتماد 145 نفر از نمایندگان مجلس ‌روبرو و از مسئولیت این وزارتخانه مهم کنار گذاشته شد.
کد خبر: ۷۰۷۷۲۰
فرجی دانا دیگر وزیر علوم نیست

به گزارش جام جام آنلاین، جلسه امروز چهارشنبه مجلس در حالی به استیضاح رضا فرجی دانا پرداخت که رئیس جمهور به استان اردبیل رفته بود و به همین خاطر روحانی نتوانست در کنار وزیر خود برای دفاع از او باشد.

اما رئیس جمهور از همانجا برای نمایندگان مجلس پیام فرستاد و از آنها خواست که با رأی قاطع خود فرجی دانا را در سمتش ابقا کنند.

از میان 270 رأی اخد شده در این جلسه، 145 نماینده مجلس موافق استیضاح، 110 نماینده مخالف استیضاح و 15 رأی نیز ممتنع بود که به این ترتیب، نمایندگان مجلس رأی به عدم اعتماد به وزیر علوم دادند.

جلسه علنی بررسی استیضاح فرجی دانا صبح امروز به ریاست علی لاریجانی و در غیاب حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد که در سفر اردبیل بسر می برد.

این استیضاح 21 مرداد با 51 امضا و در 4 بند از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است.

فرجی‌دانا که پیش از این یک کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود، دومین وزیر استیضاحی در مجلس نهم و اولین وزیر استیضاحی دولت یازدهم بود. استیضاح فرجی دانا همچنین نخستین استیضاح مجلس نهم بود که با موفقیت طراحان همراه شد زیرا استیضاح قبلی که در باره وزیر ورزش دولت دهم بود، به جایی نرسید.

متن کامل طرح استیضاح

متن کامل طرح مکتوب استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرح بود:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیات

احتراماً همان‌گونه که مستحضر هستید دانشگاه‌های کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام (ره) دانشگاه را کارخانه انسان‌سازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب اسلامی، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانش‌اندوزی علم را از اولویت‌های ایران اسلامی برشمردند.

با عنایت به شرایط ویژه کشور و ضرورت عبور عزت‌مدارانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت‌نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیط‌های علمی صد چندان می‌نماید با کمال تأسف شیوه مدیریت جناب آقای فرجی‌دانا وزیر محترم علوم،‌ تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویه‌ای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاه‌ها در راستای تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم هم تعارض دارد و حاصلی جز عقب‌افتادگی علمی کشور و بی‌ثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهاب‌آفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانه‌های آن کاملاً آشکار است.

از این رو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی مصالح کشور، مشی اعتدال و وعده‌های داده شده در زمان رأی اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهم‌سازی بستر و ترویج افراطی‌گری در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستیم.

1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته‌شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و متأسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد ردّ صلاحیت شده در این دوره‌ها علیرغم تأکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج‌شده توسط هیأت‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذی‌ربط دانشگاهی

2- اعزام گروه‌های سیاسی بعضاً دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورایعالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری

3- منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه‌ها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت‌های میانی دانشگاه‌ها

4- عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیداً قومی و تجزیه‌طلبانه در محیط‌های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب‌طلب.

جای خالی روحانی

جلسه استیضاح امروز به دلیل سفر روحانی به اردبیل طبق برنامه اعلام شده قبلی، شاهد حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور بود در حالی که افرادی نظیر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، مجمدجواد ظریف وزیر خارجه، گودرزی وزیر ورزش، مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، سیف رییس کل بانک مرکزی، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، رحمانی فضلی وزیر کشور و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی او را در مجلس همراهی می کردند.

در این جلسه، علیرضا زاکانی نماینده تهران، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین، قاسم جعفری نماینده بجنورد، محمدحسن آصفری نماینده اراک، علی اصغر زارعی نماینده تهران، بیژن نوباوه نماینده تهران و الیاس نادران نماینده تهران در مخالفت با عملکرد فرجی دانا در وزارت علوم و دفاع از برکناری وی سخنرانی کردند و جواد هروی نماینده قائنات و غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در سخنانی خواستار ابقای وزیر علوم شدند.

التهاب آفرینی و قانون شکنی فرجی دانا در وزارت علوم و دانشگاهها، بکار گیری افراد رد صلاحیت شده، مدیریت شدن وزیر توسط دیگران، فراهم شدن بستر یک فتنه جدید در دانشگاهها، جنجال بی دلیل در باره بورسیه های غیرقانونی و بزرگنمایی تعداد آنها، هماهنگی ستاد داخلی وزارت علوم با رسانه های ضدانقلاب بیگانه و تحت الشعاع قرارگرفتن مسائل علمی در دانشگاهها در سایه سیاست زدگی از جمله دلایل استیضاح کنندگان برای برکناری وزیر علوم بود.

آنها در این زمینه مستنداتی نظیر فیلم دیدار فرجی دانا با تشکلهای دانشجویی، تصاویر توفیقی و یکی از روسای دانشگاه در میان فتنه گران، اظهارات آقای خاتمی در مراسم 16 آذر، پخش فیلم بازتاب استیضاح وزیر علوم در رسانه های بیگانه و پخش فیلم اظهارات وزیر علوم در باره استیضاح در جلسه علنی مجلس را به نمایش گذاشتند.

در مقابل، موافقان وزیر از عملکرد او دفاع کرده و آرامش حاکم بر دانشگاهها ، تقویت بیشتر عدالت آموزشی در کشور و وعده وزیر برای رفع برخی کاستی ها را از دلایل خود برای تداوم وزارت او برشمردند.

در این میان، روحانی به نمایندگان مجلس پیام داد به وزیر او رای دهند و در مقابل، فراکسیون روحانیت مجلس در بیانیه ای اعلام کرد که تداوم وزارت فرجی دانا را به مصلحت نمی داند.

در چنین شرایطی، جلسه مجلس که چندبار تا آستانه تشنج پیش رفته بود، پس از حدود دو ساعت اظهارات مخالفان و سه ساعت دفاعیات وزیر، معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان موافق به رای گیری رسید که در نتیجه آن، فرجی دانا از ادامه وزارت بازماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۱
ایرانی
Netherlands
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
واقعا متاسفم
ئ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
آقای نوباوه ( پس تكلیف بوریسه هارا هم روشن كنید )
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
همه چیز حل شد دیگه مشكلی نیست.
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
تا وقتی كه لج ولج بازی ادامه داره وضعیت فعلی از این هم بدتر خواهد شد واقعا متأسفم
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
ما ایرانی هستیم آقای نوباوه و این سایت هم سایت خارجی نیست
اسامی دانشمندانی كه با معدل 14 به پایین بورسیه شده اند را اعلام فرمایید
مطمئن باشید انها را به استانفورد راه نمی دهند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
عزل ونصب ها در وزارت علوم ، فراتر از انتخاب افراد از یك جناح خاص بود ، چون این كار در تمام وزارتخانه ها اتفاق افتاد ، اما هیچ استیضاحی در كار نبود ، ایشان به افراد مشكل دار از نظر امنیتی پست داد.
نانشاس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
فرجی دانا! ما عادت داریم نخبه كشی كنیم.
تو با اون صداقت و آرامشی كه داشتی به ما درس زندگی دادی.
اشكال ندارد از این دردسر خلاص شدی. خوشا به حالت.
روش ما اینگونه است و این روش تاریخی ماست
مگر امیركبیر را به زیر نكشیدیم
مگر شیخ فضل ا... را اعدام نكردیم
ولی یه رشدی كرده ایم حداقل تو زنده ماندی.
تو وظیفه ی خودت رو انجام دادی و برایت دعا می كنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
واقعا متاسف شدم. حیف شد...
م
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
بسیار خوب شد . امیدوارم نفر بعدی ادم حسابی باشد
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
اگر مسئله بورسیه ها را مطرح نمی كرد وزیر خوبی بود
2014
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
منم متأسفم.واقعا كه!!!!
خواننده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
خوشحالم كه چهره واقعی مجلس مشخص شد. مردم باید این نماینده ها را شناسایی كنند و دوره بعد رای بشهون ندند. به لطف خدا مجلس را هم تسخیر می كنیم. مردم همون حركتی را كه در انتخاب روحانی كردند، باید در انتخابات بعدی مجلس داشته باشند ت....
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
انشاالله در دوره بعدی انتخابات نمایندگان مجلس عده ای كیلویی نمیرن رای بدهند به این افرادی كه افراطی هستند ....
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
مجلس كنونی ......یكی از لایق ترین افراد برای پست وزارت را كنار گذاشت
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
وی از دست تندروها
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
عمر این مجلس بزودی بسر می آید و نمایندگا ن آن باید بروند ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
حضرت آقاسلام.....حضرات نمیخوان دست از لجبازی ها و بچه بازی ها بردارند!!!تا كی ؟؟جلوی این بی عدالتی ها را بگیرید.نمایندگان ملت به جای رسیدگی به وضع معیشت مردم از سر شكم سیری دعوا میفتند
جوادی
Netherlands
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
۰
۰
آتش فتنه دامن فتنه گران رو گرفت.
حمید
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
۰
۰
اصولا آدم های باسواد قابل تحمل نیستن، ....
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
۰
۰
جناب نوباوه .دردولت قبل خیلی همراه بودی ازیادمان نمیرود حتی دراواخردولت قبلی. ا.....
حسین
Spain
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
۰
۰
برای من خیلی جالب است كه دوستان توجه نمی كنند كه ابتدا بحث استیضاح مطرح و بعد آقایان وزارت علوم برای عوض كردن موضوع بحث بورسیه را مطرح كردند و بعد چرا عدد 3000 نفر آیا دلیلی بر هدفمند بودن این قضیه نیست چون می خواستند با بحث 3000 میلیارد هماهنگ باشند!
با كمی تامل موضوع قابل فهم است.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها