اقدام نوری‌مالکی، نخست‌وزیر عراق در اعلام خبر کناره‌گیری از قدرت، با استقبال جامعه جهانی روبه‌رو شد.
کد خبر: ۷۰۵۷۴۱

به گزارش ایسنا، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با استقبال از این تصمیم مالکی، این اقدام را تصمیمی سازنده در تحولات جاری در عراق خواند. بان کی مون همچنین خواستار تشکیل سریع دولتی کارآمد با مشارکت تمام گروه‌های عراقی شد.

لحظاتی پس از کناره‌گیری مالکی، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز با استقبال از این تصمیم گفت: امروز عراقی‌ها گام مهم دیگری را در راستای اتحاد در کشور خود برداشتند. ما از تصمیم مالکی برای حمایت از نخست‌وزیری حیدر العبادی استقبال می‌کنیم. وی تصمیم مالکی را اقدامی امیدوارکننده خواند و تاکید کرد که واشنگتن به همکاری و همپیمانی خود با عراق ادامه خواهد داد.

در همین راستا نیکولای ملادینف، فرستاده سازمان ملل به عراق نیز با تاریخی خواندن اقدام مالکی گفت: تصمیم مالکی در کناره‌گیری از قدرت نشان داد که او مرد سیاست است و نشان می‌دهد که نخست‌وزیر پیشین به قانون اساسی و روند دموکراسی عراق پایبند است. شورای امنیت نیز با استقبال از تصمیم مالکی، از حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق خواست هر چه سریع‌تر دولت جدید این کشور را تشکیل دهد.

نوری‌مالکی پنجشنبه ‌شب در نطق تلویزیونی از پیش ضبط شده و در حضور حیدر العبادی و دیگر اعضای حزب الدعوه الاسلامیه، رسما کناره‌گیری خود را از تصدی پست نخست‌وزیری برای یک دوره چهار ساله جدید اعلام کرد. مالکی در این نطق تلویزیونی گفت: هیچ منصبی را نمی‌خواهم و مقام و منصب من اعتمادی است که مردم به من دارند. مالکی ادامه داد: همواره به ساز و کار قانونی پایبند بوده‌ام و از قانون اساسی دفاع کرده‌ام تا جایی که مرا به قدرت‌طلبی متهم کردند و حال به دلیل این‌که بار دیگر به دوره دیکتاتوری بازنگردیم، از تصدی مجدد پست‌ نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کنم. وی با اشاره به اوضاع فعلی کشورش گفت: عراقی که پیش از این در عزلت به سر می‌برد حال دارای نقش منطقه‌ای و بین‌المللی مهمی است.

ایران همچون گذشته در کنار عراق می‌ماند

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با ابراز خرسندی از توسعه روند همگرایی میان احزاب و گروه‌های سیاسی عراق اظهار کرد: بی شک، رهبران هوشمند عراق چون گذشته با مدیریت ظرفیت‌های چشمگیر سیاسی، اعتقادی، انسانی و اقتصادی این کشور ضمن استقرار سریع دولتی کارآمد با دفع تهدیدات امنیتی ناشی از توطئه بیگانگان، امنیت، ثبات و رفاه را به عراق متحد و یکپارچه باز می‌گردانند.وی همدلی و مودت رهبران و گروه‌های سیاسی عراق را نماد روشنی از بلوغ سیاسی و دموکراسی ساخت یافته به عنوان اصلی‌ترین دستاورد مبارزات مردم این کشور علیه استبداد، سلطه خارجی و تروریسم عنوان کرد و افزود: رهبران مجاهد و خدوم عراق در مهم‌ترین مقطع تاریخ سیاسی این کشور ضمن ناامید کردن تلاش‌های دشمنان خارجی که طی روزهای گذشته مجموعه توان رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را برای ایجاد شکاف و تفرقه‌افکنی میان برادران مسلمان به‌کار گرفتند، نشان دادند که به ‌رغم وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها، اصلی‌ترین اولویت آنان منافع ملی و امنیت عراق است.

شمخانی با اشاره به افق‌های روشن پیش روی کشور عراق افزود: مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران چون گذشته در کنار عراق متحد، همه ظرفیت‌ها و مقدورات خود را برای حمایت از برقراری امنیت پایدار، مبارزه با تروریسم و توسعه و پیشرفت این کشور به‌کار خواهند گرفت.

تاکید مرجعیت بر حمایت از العبادی

همزمان با آغاز تلاش‌های العبادی برای تشکیل کابینه، آیت‌الله سیــــــــستانی از نمایندگان پارلمان عراق خواست با نخست‌وزیر جدید همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی انتقال قدرت در عراق را فرصتی تاریخی برای حل اختلافات سیاسی در کشور خواند و گفت: دستاوردهای جدید کشور در عمل به قانون اساسی و انتخاب هر سه مقام عالی کشور، فرصتی مناسب برای حل مشکلات موجود است. آیت‌‌الله سیستانی از رهبران سیاسی کشورش نیز خواست تا برای تشکیل دولتی مقتدر به مسئولیت تاریخی خود عمل کنند. وی گفت: اولویت اصلی دولت جدید باید مبارزه با فساد باشد.

در همین حال، منابع عراقی از تصمیم حیدر العبادی از لغو برخی القاب عثمانی رایج در دولت و کاهش وزارتخانه‌های عراق خبر دادند. صلاح عبدالرزاق، عضو دفتر سیاسی حزب دعوت اسلامی عراق تاکید کرد العبادی برای لغو القاب عثمانی (پاشا و بیک) که از سال 2003 به عنوان بدعتی در عراق سر برآورد، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. عضو دفتر سیاسی حزب دعوت اسلامی افزود: العبادی تلاش خواهد کرد برای کاهش فشار بر بودجه عملیاتی و تسریع در تشکیل دولت، وزارتخانه‌ها را کاهش دهد.

ادامه نبرد با داعش

همزمان با این تحولات سیاسی، نبرد با اعضای گروه تروریستی داعش ادامه دارد. در همین راستا، یک منبع آگاه در استان صلاح‌الدین اعلام کرد نیروهای هوایی ارتش یک کاروان نظامی وابسته به گروهک تکفیری داعش را در شرق تکریت بمباران کردند.شبکه المیادین نیز در خبری اعلام کرد نیروهای پیشمرگه روستاهای اسقوف، حسار و قسروک از توابع شهرهای برطله و بعشیقه در شرق موصل را از عناصر داعش آزاد کردند. همچنین نیروهای امنیتی عراق با کمک نیروهای مردمی مناطق شمال شهر بروانه در استان الانبار را از عناصر داعش بازپس گرفته و تلفات سنگینی به این گروه تروریستی وارد کردند. همچنین یک مسئول در شرکت نفت شمال عراق گفت اقلیم کردستان عراق همه نیروهای پیشمرگه و کارکنان خود را از میدان‌های نفتی «بای‌حسن» و «هافانا» در نزدیکی شهر الدبس واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرکوک خارج کرد. این مسئول افزود: در پی خروج نیروهای پیشمرگه، نیروهای پلیس تاسیسات نفتی عراق به مراکز خود در این دو میدان نفتی بازگشتند.در مقابل این حملات، نیروهای داعش روز گذشته به جنایات خود ادامه دادند. در همین راستا، یک منبع محلی در استان دیاله گفت: گروهک تکفیری داعش یکی از قدیمی‌ترین حسینیه‌های ناحیه جلولا واقع در شمال شرق بعقوبه را منهدم کرده است.به گزارش این منبع، تروریست‌های داعش صبح دیروز با انفجار چند بسته مواد منفجره، حسینیه جلولا را که در مرکز این ناحیه قرار دارد، منهدم کردند. این در حالی است که تروریست‌های داعش پس از کشتن پنج نفر از یک خانواده، یک روستا را در حومه‌های شمالی این منطقه به آتش کشیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها