یک بانوی ایرانی به عنوان اولین زن دنیا موفق به کسب برترین جایزه جهانی ریاضی شد.« فیلدز» معتبر‌ترین جایزه ریاضی‌ است که از سوی کنگره جهانی ریاضی‌دانان اعطا می شود و معادل نوبل ریاضی است.
کد خبر: ۷۰۵۱۲۰
بانوی ایرانی بر قله ریاضیات جهان ایستاد

دکتر مریم میرزاخانی جزو چهار برنده مدال فیلدز سال 2014 میلادی معرفی شد. از آنجا که جایزه نوبل در شاخه ریاضیات وجود ندارد، معمولا مدال فیلدز را معادل «نوبل ریاضی‌دانان» قلمداد می‌کنند.

برندگان این مدال روز چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی ریاضی‌دانان در سئول در کره جنوبی معرفی شدند، گرچه اسامی برندگان یک روز زودتر از موعد در وب‌سایت رسمی جامعه جهانی ریاضی‌دانان که برگزار کننده این کنگره است، اعلام می شود. میرزاخانی در عین حال اولین زن برنده این جایزه در طول تاریخ اعطای آن است.

مدال فیلدز جایزه‌ ای است که عموما هر چهار سال یک بار به دو نفر از چهار ریاضی‌دان زیر 40 سال برای کشف‌ های برجسته ریاضی‌ اعطا می‌شود.

اعطای جایزه فیلدز از سال ۱۹۳۶ میلادی آغاز و نام خود را از «جان چارلز فیلدز»، ریاضی‌دان کانادایی گرفته که نقش کلیدی در برقرار کردن این سنت داشته است. پس از چند سال وقفه ناشی از جنگ جهانی، اعطای جایزه مجددا از سال ۱۹۵۰ از سر گرفته شد.

مریم میرزاخانی متولد سال ۱۳۵۶ در تهران و از دانش‌اموختگان دبیرستان فرزانگان تهران است.

وی در دو دوره متوالی المپیاد جهانی ریاضی، در سالهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴، عضو تیم ایران بوده و هر دو سال مدال طلا و در سال ۱۳۷۴ نمره کامل گرفت.

میرزاخانی دوره کارشناسی ریاضی را در سال ۱۳۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رساند و برای دوره تحصیلات تکمیلی به دانشگاه هاروارد رفت.

این بانوی موفق کشورمان دوره دکتری را زیر نظر کورتیس مک‌مولن، برنده مدال فیلدز سال ۱۹۹۸ میلادی، در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه هاروارد به پایان رساند.

او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ محقق موسسه ریاضی کلِی و استادیار و سپس استاد تمام دانشگاه پرینستون بوده و از سال ۲۰۰۸ میلادی نیز استاد تمام دانشگاه استنفورد بوده است.

میرزاخانی همچنین جوایز ریاضی متعدد دیگری دریافت کرده و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ جزو سخنرانان مدعو کنگره بین‌المللی ریاضی‌دانان بوده است.

در هفته گذشته نیز وی به دلیل مطالعه و پژوهش هایش از سوی موسسه ریاضیات کلی «CMI» به طور مشترک با پیتر اسکولز منتخب دریافت این جایزه شدند.

میرزا خانی به دلیل تلاش های موثر و همینطور تاثیر گذارش در زمینه نظریه هندسه و نظریه ارگودیک به دریافت این جایزه نائل شده است.

وی پیش از این نیز جایزه «Ruth Lyttle Satter Prize in Mathematics» که به زنان تاثیر گذار در حوزه ریاضی اعطا می شود را نیز به خود اختصاص داده بود.

تحقیقات مریم میرزاخانی در ریاضی به شاخه‌های مختلفی از جمله هندسه هذلولی، هندسه جبری، توپولوژی، سیستم‌های دینامیکی و نظریه احتمال مرتبط بوده و آن‌ها را به هم مرتبط و زمینه‌ساز روش‌های جدیدی در این شاخه‌ها شده‌، از جمله اینکه دیدگاه و اثبات بدیعی از برخی مسائل مطرح ریاضی، هم‌چون حدس ویتن در مورد فضای زمینه سطوح ریمانی یا شار ترستن در سیستم‌های دینامیکی به دست می‌دهند.

جدیدترین کار مریم میرزاخانی و همکارانش اثبات حدسی در حوزه فضاهای زمینه مختلط است که علیرغم تلاش ریاضی‌دانان برای مدت‌ها حل‌نشده باقی مانده بود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
this i
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۰
با آرزوی سلامتی و موفقیت هرچه بیشتر ایشان ...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۰
زنده باد
....
رضوان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
۰
۰
باسلام
مریم خانم اگه ایران میموندی فوقش الان یه استادحق التدریسی بودی
آفرین برشما
باعث افتخارما ایرانی هاهستی
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۰
۰
اگر در ایران می ماند انقدر اساتید ایراد بی خودی می گرفتند تا روحیه اش تضعیف شود تا مسائل ساده را هم نتواند حل كند مگر در ایران برای ایده های خوب ارزش قائلند مدل ریاضی من برای حل یك مسئله كلان اجرایی اول شد6 میلیارد تومان كاهش هزینه داشت ولی حتی یك جلسه تقدیر برام نگرفتند تازه دارند شغلم را می گیرند چون مدیران ما از نیروهای نابغه هراس دارند چون می ترسند جایشان را بگیرند منم اگر موقعیت پیدا شود از ایران می روم

نیازمندی ها