هرچند سنت رسانه‌های غربی در بایکوت یا ترور شخصیت منتقدان صهیونیسم، سال‌هاست رژیم صهیونیستی را در حاشیه امن قرار داده و باعث شده بسیاری از چهره‌های مطرح از بیم متهم شدن به یهودی‌ستیزی و گرایش به نازیسم، نقد تل‌آویو را علنی نکنند، اما عمق فاجعه غزه به‌اندازه‌ای است که اکنون نوعی همگرایی جهانی در محکومیت کشتار مردم غزه به‌وجود آمده است.
کد خبر: ۷۰۴۱۲۸
حصار مظلوم‌نمایی اسرائیل در جهان شکسته شد

از ابتدای تجاوز ارتش صهیونیستی به نوار غزه و نسل‌کشی فلسطینیان که تاکنون به شهادت بیش از 1900 فلسطینی منتهی شده، بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی به اشکال مختلف، اعتراض خود را به جنایات اسرائیل نشان داده‌اند که یکی از آخرین آنها نامه‌ای بود که از سوی 52 نفر چهره سرشناس جهانی از جمله دزموند توتو، اسقف آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل به مسئولان سازمان ملل نوشته شد. علاوه بر چنین چهره‌هایی که اغلب به فعالیت‌های سیاسی مشغولند، چهره‌های سرشناس دنیای هنر نیز در رسانه‌های مختلف و سایت‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی اقدامات صهیونیست‌ها در قبال مردم بی‌دفاع فلسطین را محکوم کردند.

برایان اینو، آهنگساز و تهیه‌کننده انگلیسی،‌ در نامه‌ای سرگشاده، اقدام اسرائیل علیه غزه را پاکسازی قومی دانسته و اعضای گروه موسیقی مسیو اتک (Massive Attack) هم پس از دیدار از اردوگاه آوارگان فلسطینی برج البراجنه در لبنان، از «عشق و تعهد»شان به حمایت از آوارگان جوان فلسطینی سخن گفتند و در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، قتل عام در قرن بیست‌ویکم را غیرقابل باور دانستند.

سفیر یونیسف: ضدیهود نیستم، اما معترضم

میا فارو، بازیگر و سفیر یونیسف هم در توییترش نوشته است: ما می‌توانیم با شور و احساسات به حمله اسرائیل علیه غزه اعتراض کنیم بی‌این‌که به هیچ وجه به ورطه ترسناک احساسات ضدیهودی بیفتیم. او ادامه داده است:‌ من در غزه بوده‌ام. اکنون به کودکان دردمند فکر می‌کنم. بدون پناه و بدون راه خروج. براساس گزارشی که بی.بی.سی منتشر کرده است، راجر واترز، خواننده پینک فلوید، و برایان اینو هم دو چهره سرشناس دنیای موسیقی هستند که در سال‌های اخیر از خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی خواسته‌اند تا زمانی که اسرائیل به اعراب هم حقوق برابر بدهد و اشغال سرزمین‌های فلسطینی را پایان بدهد اسرائیل را بایکوت کنند و در این کشور کنسرت برگزار نکنند. در هفته‌های اخیر نیل یانگ،‌ سیلو گرین و همچنین گروه‌های بک استریت بویز،‌ و مگادث، کنسرت‌های خود در اسرائیل را به دلایل مختلف لغو کردند که نشان از انزوای بین‌المللی صهیونیست‌ها دارد.

راجر واترز و نیک میسون، نوازندگان پینک فلوید، چندی پیش در نامه‌ای سرگشاده خطاب به گروه رولینگ استونز هم خواسته بودند که اولین کنسرت خود در اسرائیل را لغو کنند. چنانکه بی‌بی‌سی خبر داده، آنها نوشته بودند: برگزاری کنسرت در اسرائیل هم‌اکنون مانند خواندن در سان‌سیتی در اوج آپارتاید آفریقای جنوبی است. صرف نظر از این‌که نیت شما چیست، رد شدن از خط بایکوت، فراهم کردن امکان برای پروپاگاندای اسرائیل است تا سیاست‌های رژیم ناعادلانه و نژادپرست خود را ماستمالی کند.

مایک لی فیلمساز انگلیسی، آلیس واکر نویسنده و آدرین ریچ شاعر آمریکایی نیز از جمله شخصیت‌هایی بوده‌اند که به کمپین تحریم اسرائیل پیوسته‌اند.

جان کاساک بازیگر، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی نیز که در هفته‌های گذشته چندین مقاله در طرفداری از غزه را در توییتر خود ریتوییت کرده است،‌ نوشت: اعتراض به بمباران کردن مردمی که نه می‌توانند فرار کنند نه دفاع... این به معنای حمایت از حماس نیست. به معنای مخالفت با قتل به عنوان راه‌حل یک مشکل سیاسی است.

پیشنهاد تحریم آکادمیک رژیم صهیونیستی

استیون هاوکینگ‌،‌ استاد فیزیک دانشگاه کمبریج هم در ماه‌های اخیر چند بار از تحریم اسرائیل سخن گفته است. او که در می ۲۰۱۳ خواهان تحریم آکادمیک اسرائیل شده بود، در جولای امسال نیز از جهانیان خواست کنفرانس دانشگاه عبری بیت‌المقدس را تحریم کنند. او گفته است حرف لابی‌های هوادار اسرائیل که مدعی بودند او به دلایل شرایط جسمی از شرکت در این کنفرانس انصراف داده، راست نیست. هاوکینگ در نامه‌ای نوشت که اگر به این کنفرانس می‌رفت، از سیاست‌های اسرائیل درخصوص مردم فلسطین انتقاد می‌کرد.

فشار شدید بر منتقدان صهیونیسم

البته فشارها به منتقدان سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی همچنان بسیار زیاد است و این فشارها در حدی است که زین مالک، عضو گروه موسیقی انگلیسی وان دایرکشن، پس از توییت کردن هش‌تگ «فلسطین را آزاد کنید» (#FreePalestine) برای ۱۳میلیون دنبال‌کننده خود در توییتر، تهدید به مرگ شد. شاید به‌خاطر همین فشارهاست که ریانا، خواننده آمریکایی که سه هفته پیش توییت کرد: «FreePalestine#»، حدود 8 دقیقه بعد آن را حذف کرد. او مدعی شد انتشار این هش‌تگ تصادفی بوده است!

پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، زوج هنرپیشه برنده جایزه اسکار هم که با کلیک نامه‌ای سرگشاده، از نسل‌کشی از سوی اسرائیل انتقاد کرده بودند پس از گذشت مدتی از این اقدام، به دلیل برخی فشارهای پنهان، مجبور به تعدیل موضع خود به نفع صهیونیست‌ها شدند و در نامه‌هایی جداگانه اظهار کردند که قصدشان درخواست برای صلح بوده است. با وجود این فشارها، هنوز محکومیت جهانی تل‌آویو از سوی چهره‌های غیردولتی ادامه دارد و در تازه‌ترین نمونه‌ها، سلنا گومز، خواننده و بازیگر بیست و دو ساله، عکسی را در اینستاگرام خود گذاشت و نوشت: «موضوع انسانیت است. برای غزه دعا کنید.»

مارک روفالو، والاس شان و راب اشنایدر نیز از جمله بازیگران هالیوودی بوده‌اند که پس از اظهارنظر یا توییت‌های خود، با انتقاد طرفداران اسرائیل روبه‌رو شدند. راب اشنایدر،‌ بازیگر‌،‌ فیلمنامه‌نویس و کارگردان،‌ که پدرش یهودی است، در توییترش نوشته بود: خشمگین نشدن از مرگ بچه‌ها، روح خود شما را به خطر می‌اندازد.

اگرچه در برابر نسل‌کشی هدفمند فلسطینی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، هنوز بخش بزرگی از هالیوود و چهره‌های مطرح ورزشی، فرهنگی و سیاسی تحت نفوذ لابی صهیونیست سکوت کرده‌اند، اما افزایش چشمگیر شمار منتقدان رژیم صهیونیستی، و همچنین راهپیمایی‌های گسترده‌ای که این روزها در شهرهای مختلف اروپا برگزار می‌شود حکایت از آن دارد که حاشیه امن رژیم صهیونیستی که دهه‌هاست خود را قربانی نشان داده، از بین رفته و جایگاه این رژیم در افکارعمومی متحدانش به پایین‌ترین اندازه رسیده و این یکی از مهم‌ترین ابعاد پیروزی مقاومت فلسطین در بحران اخیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها