با وجود شرایط دشوار جنگی، مردم غزه تئاتر را فراموش نکرده‌اند

هنرنمایی کودکان غزه در قلب شهر

انفجار سینمایی در مرز فلسطین اشغالی

کارگردان پروژه عظیم «استرداد» این روزها مشغول طی کردن آخرین مراحل فیلم «ابوزینب» است که با بازیگران لبنانی و به طور مشترک ساخته شده است.
کد خبر: ۷۰۲۸۶۴
انفجار سینمایی در مرز  فلسطین اشغالی

به گزارش جام‌جم، فیلم «ابوزینب» ساخته علی غفاری یکی از جدیدترین و شاخص‌ترین آثار در ارتباط با مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است که این روزها در مرحله صداگذاری و تروکاژ (جلوه‌‌های ویژه بصری) به سر می‌برد و خود را برای حضور در جشنواره فیلم مقاومت در هفته اول مهرماه آماده می‌کند. ساخته پیشین غفاری یعنی «استرداد» هم یکی دیگر از فیلم های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم مقاومت امسال است.

غفاری جدا از خبر رونمایی فیلم «ابوزینب» در جشنواره فیلم مقاومت، درخصوص اکران خارجی تازه‌ترین اثرش به جام‌جم گفت: شرکت العصر لبنان که پخش بین‌المللی فیلم «ابوزینب» را به‌عهده دارد، هم‌اکنون شرایط اکران این فیلم را در پنج کشور ترکیه، لبنان، مصر، اردن و مراکش مهیا و قطعی کرده و در تلاش است که این اثر را در برخی از کشورهای دیگر هم اکران کند.

کارگردان «ابوزینب» نسبت به اکران موفق این فیلم در کشورهای منطقه ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به این‌که فیلم بومی است و به زبان عربی تولید شده و با وجود تاریخی بودن حرف و دغدغه روز مردم منطقه یعنی مقاومت مردم لبنان و فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی را مطرح می‌کند، می‌تواند بخوبی با تماشاگران ارتباط برقرار کند، ضمن این‌که فیلم علاوه بر توجه ویژه به فرهنگ مقاومت به عناصر جذاب و تماشاگرپسند نیز بی‌اعتنا نبوده و صحنه‌های خاصی هم در این خصوص در فیلم گنجانده شده است.

غفاری یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین صحنه‌های فیلم را سکانس انفجاری دانست که در مرز فلسطین اشغالی رخ می‌دهد. او در این ارتباط گفت: ما این سکانس را در منطقه‌ای به نام دروازه مطله و دقیقا چسبیده به سیم‌خاردارهای خط مرزی جنوب لبنان و شمال فلسطین اشغالی و در محل واقعی اتفاقی که در فیلم خواهیم دید، بازسازی و فیلمبرداری کردیم.

غفاری زمان بازسازی صحنه و فیلمبرداری این سکانس را به ترتیب یک هفته و سه روز اعلام کرد و افزود: در سال‌های دور اشغال لبنان توسط اسرائیل عملیات بسیار مهمی در این منطقه اتفاق افتاد که آن را در فیلم «ابوزینب» به تصویر کشیدیم. نکته جالب اینجا بود که حین فیلمبرداری صحنه‌های انفجار این عملیات سربازان اسرائیلی پشت سیم‌خاردارها وحشتزده ایستاده بودند و باحیرت این لحظات را نگاه و تصور می‌کردند یک جنگ واقعی شروع شده است، حتی برنامه‌های تلویزیونی اسرائیل هم در شب فیلمبرداری این صحنه‌ها به این مساله اشاره کردند.

کارگردان «ابوزینب» ادامه داد: البته چون ضبط همه این صحنه‌ها با هماهنگی و حضور نیروهای صلح سازمان ملل متحد انجام شد، اتفاق و حادثه‌ای رخ نداد و همه چیز آن‌طور که می‌خواستیم پیش رفت. با این حال ترس و وحشت سربازان اسرائیلی طبیعی بود، چون آنها از کوچک‌ترین اقدام و حرکتی هم واهمه دارند.

غفاری داستان فیلم «ابوزینب» را براساس واقعیت خواند و گفت: این فیلم قصه خانواده‌ای مشهور در لبنان است که همگی آنها طی سال‌ها نقش موثری در مقاومت کشورشان در مقابل اسرائیل داشته‌اند. تاکید اصلی این فیلم هم روی ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد.

او عوامل فیلم را هم ترکیبی از سینماگران ایرانی و لبنانی دانست و گفت: برخی از عوامل پشت صحنه فیلم ایرانی و بخشی لبنانی هستند، اما همه بازیگران فیلم لبنانی هستند. کارمن لبس، باسم مغنیه، عمار شلق، یوسف حداد و اغوب دوجرجیان که از بازیگران شناخته شده لبنان هستند در این فیلم بازی می‌کنند. غفاری تمام مراحل این تولید مشترک را دلپذیر خواند و افزود: با توجه به شباهت‌ها و مشترکات فرهنگی ایران و لبنان هیچ مشکل و اختلافی در زمان تولید و پس از آن نداشتیم و طرفین از کار در این پروژه اظهار رضایت دارند.

او اکران این فیلم را در داخل کشور منوط به تصمیم پخش‌کننده لبنانی دانست و گفت: با این حال با توجه به مضمون فیلم علاقه‌مندم فیلم در ایران هم اکران شود، هرچند دوست دارم در آن صورت فیلم با زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به نمایش عمومی گذاشته شود. اولویت اصلی ما حضور در جشنواره فیلم مقاومت و پس از آن اکران در کشورهای منطقه است و بعد از آن اگر امکان اکران آن در کشور فراهم شد، پیگیر نمایش آن می‌شویم وگرنه آن را برای حضور در بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر ارائه خواهیم کرد. کارگردان «استرداد» در پایان گفت: سینما و مخاطبان ما به تولید چنین فیلم‌هایی با موضوع مقاومت نیاز دارند. به هر حال ما به عنوان فیلمساز تلاش خود را می کنیم، این مسئولان هستند که باید شرایط تولید و نمایش مناسب این آثار را فراهم کنند. تولید و نمایش چنین فیلم‌هایی نقش اساسی و تعیین‌کننده‌ای در نمایش فرهنگ مقاومت و افشاگری جنایت‌ها و فجایع رژیم غاصب اسرائیل دارد و اگر هم در کوتاه‌مدت تاثیر نداشته باشد، در درازمدت تاثیر مهم خود را خواهد گذاشت.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها