ایران دارای پایتخت کتاب می‌شود

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند تا به موجب آن، از این پس هر ساله یکی از شهرهای کشور به عنوان پایتخت کتاب معرفی شود. این حرکت، تمرینی برای دریافت پایتخت جهانی کتاب در آینده تلقی می‌شود.
کد خبر: ۷۰۱۶۷۷
ایران دارای پایتخت کتاب می‌شود

به گزارش جام‌جم، با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو که دیروز در ساختمان وزارت ارشاد منعقد شد‌، طرفین متعهد شدند نسبت به اجرای طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران اقدام کنند.این تفاهم‌نامه که با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و محمدرضا سعید‌آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به امضا رسید، در چارچوب همکاری‌های مشترک در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و کتاب و کتابخوانی است که به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت.

یکی از بندهای مهم این تفاهم‌نامه همکاری در اجرای طرح‌های «پایتخت کتاب ایران» و «روستای دوستدار کتاب» است. شیدا مهنام، رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو در این باره به خبرنگار ما گفت: موضوع پایتخت جهانی کتاب در بسیاری از کشورهای جهان، بسیار با اهمیت است و شهرهای مختلف تلاش می‌کنند بتوانند میزبانی پایتخت جهانی کتاب را از آن خود کنند.

او ادامه داد: در ایران متاسفانه به دلیل رعایت نشدن کپی‌رایت و برخی مشکلات دیگر هرگز نتوانسته‌ایم در زمینه میزبانی پایتخت جهانی کتاب تلاش کنیم. اما اکنون با توجه به اهتمام ویژه وزارت ارشاد و تعامل آنها با کمیسیون ملی یونسکو و امضای این تفاهم‌نامه، قرار شد حداقل بتوانیم در سطح داخلی این کار را انجام دهیم تا بین شهرهای کشور برای دریافت میزبانی پایتخت کتاب ایران، رقابت ایجاد کنیم.

به گفته رئیس اداره علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو، این طرح می‌تواند نهادهای مختلف شهرها مانند ادارات کل ارشاد استان‌ها، شهرداری‌ها و اداره کل آموزش و پرورش‌ را نسبت به توجه به فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی فعال‌تر کند.

مهنام درباره طرح «روستای دوستدار کتاب» هم عنوان کرد: وزارت ارشاد تلاش دارد این طرح را مستقیما به یونسکوی پاریس ارائه کند؛ چون نهادهای مختلف هر کشور به صورت سالانه می‌توانند طرح‌های خود را به یونسکوی پاریس ارائه کنند.

به گفته این مقام مسئول در کمیسیون ملی یونسکو، طرح «روستای دوستدار کتاب» برای بهینه‌سازی شرایط روستاها در زمینه کتابخوانی است که بر اساس آن قرار است در آینده، همه‌ساله روستاهای برتر در این زمینه معرفی شوند.

قرار است بزودی کمیته‌های علمی و پژوهشی تخصصی برای بررسی جزئیات هر یک از بندهای تفاهم‌نامه تشکیل شود تا ساز و کار اجرایی آن را فراهم کند.حمایت از اجرای طرح‌های ترویج کتابخوانی در چارچوب برنامه‌های مشارکت در یونسکو، حمایت از برگزاری مراسم قدردانی از بزرگان و پیشکسوتان فرهنگی با اعطای لوح تقدیر و نشان حمایت و همکاری به منظور گسترش فعالیت‌های بین‌المللی در بخش کتاب و کتابخوانی، تلاش در جهت راه‌اندازی و بهره‌برداری از کرسی یونسکو در یکی از حوزه‌های فرهنگی و همکاری در طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب برخی از تعهدات کمیسیون ملی یونسکو در این تفاهم‌نامه است.

همچنین معاونت امور فرهنگی نیز تعهداتی را به عهده گرفت که برخی از آنها عبارتند از: بهره‌گیری از توانایی‌های کمیسیون به منظور اجرای فعالیت‌های مشترک فرهنگی بخصوص در هفته کتاب، همکاری در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب داخلی و خارجی، همکاری در معرفی و برگزاری بزرگداشت برای مفاخر فرهنگی ـ ادبی در چارچوب برنامه‌های یونسکو، همکاری در معرفی نامزد ایرانی پایتخت جهانی کتاب، همکاری در برگزاری روزهای جهانی مرتبط با حوزه فعالیت‌های فرهنگی معاونت همچون روز جهانی شعر، روز بین‌المللی زبان مادری، روز جهانی کتاب و حق مولف و تقارب فرهنگ‌ها، همکاری در تهیه آمارهای فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی، همکاری در اعطای بورس‌ها، نشان‌ها و جوایز فرهنگی.

پس از امضای این تفاهم‌نامه، سید‌عباس صالحی با اشاره به نقش دیپلماسی فرهنگی در روابط ایران با دیگر کشورهای جهان گفت: یونسکو فرصتی برای دیپلماسی فرهنگی ایران است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید تأکید فراوانی بر دیپلماسی فرهنگی دارد. امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند زمینه جدی باشد برای گفت‌و‌گوی فرهنگی میان ایران و دیگر فرهنگ‌های جهان. امیدوارم با پیگیری‌های طرفین زمینه برای اجرای این مفاد هرچه سریع‌تر فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها