به مناسبت روز جهانی آلزایمر

۱۰ علامت و نشانه در بروز بیماری آلزایمر

یک روانپزشک گفت: نباید علائم اولیه آلزایمر را با کهولت سن اشتباه گرفت. آلزایمر از جمله بیماری‌های «دمانس» یا زوال عقل است که با کاهش قدرت و توان مغزی همراه است.
کد خبر: ۶۹۹۹۲۱
آلزایمر را با کهولت سن اشتباه نگیرید

جام جم سرا: دکتر شاپور کریمی با بیان اینکه آلزایمر در ۲۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود، یادآوری کرد: از این رقم پنج درصد مربوط به نوع شدید و مابقی مربوط به نوع خفیف تا متوسط آلزایمر است.

به گزارش جام جم سرا، این پزشک متخصص با اشاره به شیوع بالای این بیماری در سنین بالا، تصریح کرد: امروزه چون نیاز به توانایی‌های ذهنی بیشتر شده و افراد عمر طولانی‌تری دارند، اهمیت آلزایمر بیشتر مورد توجه است.

به گفته کریمی، علت دقیق بیماری آلزایمر هنوز مشخص نیست، اما عوامل پروتئینی شناخته شده که با رسوب در سلول‌های مغز در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

وی همچنین از نقش افزایش سن، آلاینده‌های هوا، سموم موجود در مواد غذایی، رادیکال‌های آزاد، استرس و... در آلزایمر یاد کرد و ادامه داد: ژنتیک نیز در بیماری آلزایمر نقش قابل توجهی دارد و افرادی که سابقه ژنتیکی مثبت دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند.

این روانپزشک معتقد است: آلزایمر در زنان، خصوصا زنانی که در سن پایین یائسه شده‌اند، شیوع بیشتری دارد.

به نقل از ایسنا، کریمی در خصوص علائم این بیماری نیز گفت: آلزایمر می‌تواند با یک افسردگی ساده آغاز شود و اکثر افراد این افسردگی و گوشه گیری را ناشی از کهولت سن می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: اختلال در حفظ اطلاعات، فراموش کردن نام اعضای خانواده، دوستان و آدرس منزل، ناتوانی در محاسبات ساده و بدبینی به اطرافیان نیز از دیگر علائم آلزایمر است.

این پزشک با بیان اینکه چنانچه آلزایمر زود تشخصیص داده شود، قابل کنترل است و می‌توان از سرعت پیشرفت آن کم کرد، افزود: درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

کریمی اصلاح تغذیه و سبک زندگی و درمان دارویی را از راهکارهای کنترل آلزایمر دانست و به افرادی که در منزل بیمار مبتلا به آلزایمر دارند توصیه کرد، نگهداری از بیمار را فقط بر عهده یک نفر نگذارند، چون احتمال افسردگی برای فرد مراقب را ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
لیدا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
۰
۰
سلام خستی نباشید.بنده خانم22 ساله هستم وبیشتراوقات احساس میكنم كارهایم رافراموش میكنم.یااینكه كتاب هایی راكه مطالعه میكنم زودفراموش میكنم.به نظرشمامیتونه آلزایمر باشه؟؟؟؟ممنونم

فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها