دلالان کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشتری اصلی آثار باستانی و تاریخی ایران هستند

کشف 2500 شی​ء عتیقه در تهران

روز گذشته معاون یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران از کشف و ضبط 2500 شیء عتیقه در سال 93 خبر داد که به برخی دوره‌های تاریخی تعلق دارد و در استان‌های مختلف کشور کشف شده‌اند.
کد خبر: ۶۹۸۹۹۲

به گزارش جام‌جم، سرهنگ پاسدار حسن قسمتی همچنین از افزایش 100 درصدی کشف اشیای عتیقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته سخن گفت. این درحالی است که به گفته او، از ابتدای امسال تاکنون هیچ‌گونه حفاری غیرمجاز در استان تهران صورت نگرفته است. او دلیل افزایش 100درصدی در کشفیات را انتقال این آثار از دیگر استان‌ها به استان تهران به علت وجود خریدار ذکر کرد.

کشف 833 سکه تاریخی از قاچاقچی تهرانی

به گفته قسمتی، طی آخرین عملیات ماموران یگان حفاظت استان تهران 833 عدد سکه تاریخی از دوره‌های پیش از اسلام تا سده‌های اخیر از یک مجموعه‌دار کشف شد که با دستور مقام قضایی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. متاسفانه بخش عمده‌ای از قاچاقچیان اشیای عتیقه کشور برای کسب درآمد بیشتر، هویت و تاریخ ملی خود و کشورشان را به دلالان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای اروپایی می‌فروشند و در واقع گذشته و آینده این مرز و بوم را فدای زیاده‌خواهی و طمع خود می‌کنند.

قسمتی با اشاره به سودجویی این افراد، بیان کرد: درحالی که جوامع دیگر تلاش دارند با جعل تاریخ و انتساب یافته‌های تاریخی به نام خود، پشتوانه‌ای تمدنی و فرهنگی برای کشورشان بسازند، نباید سودجویی عده‌ای اندک سبب آسیب آثار باستانی و غارت میراث فرهنگی شود.

روز گذشته همچنین خبر دیگری منتشر شد که براساس آن ماموران انتظامی استان‌های کردستان و ایلام موفق به کشف پنج مجسمه تاریخی متعلق به دوره ساسانیان و هزاره اول قبل از میلاد شدند.

کاهش جرایم علیه میراث فرهنگی

ظاهرا اقدامات یگان حفاظت و نیروهای انتظامی برای جلوگیری از تاراج میراث فرهنگی کشور مؤثر بوده است، چراکه سرهنگ محمد کربلایی حریری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز پیش‌تر آماری مبنی بر کاهش جرایم صورت‌گرفته در این حوزه ارائه کرده بود.

به گفته او، سرقت از موزه‌ها 73 درصد کاهش یافته و میزان دستگیری مجرمان حوزه مواریث فرهنگی و حفاری‌های غیرمجاز 10درصد افزایش پیدا کرده است.

کربلایی گفت: برای جلوگیری از افزایش حفاری‌های غیرمجاز در یگان حفاظت سازمان، برنامه‌های گوناگونی در دستور کار قرار دارد. این برنامه‌ها با توجه به افزایش آثار و ثبت ملی و جهانی و به منظور حفاظت مطلوب، از ابتدای امسال در جلسات تخصصی بازبینی و برای تائید نهایی به سازمان ارسال شده است.او جذب تعدادی نیروی کادر و ایجاد سامانه‌های هوشمند برای پاسخگویی مناسب به نیازهای آینده بویژه در حوزه گردشگری را از جمله این برنامه‌ها دانست و افزود: تخصیص ردیف بودجه‌ متناسب با ماموریت‌های یگان از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا تجهیزات لازم از جمله موتور، امکانات حمل و نقل و سامانه‌های هوشمند مورد نیاز در پیشگیری از وقوع جرائم تاثیرگذار است.

نهادینه‌سازی فرهنگ صیانت از میراث فرهنگی

نهادینه‌سازی فرهنگ صیانت از میراث فرهنگی و ملی کشور، از جمله اقدامات ضروری است که معاون یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران بر آن تاکید دارد. به باور او، صیانت از میراث فرهنگی که نشانگر تاریخ، تمدن و هویت کشور است به موازات نیاز به گسترش و تجهیز نیروهای حفاظت فیزیکی، مستلزم رشد فکری و آگاهی‌بخشی عمومی در این زمینه است که در این میان رسانه‌های گروهی نقش بسزایی در ایجاد حساسیت مثبت جامعه نسبت به مواریث فرهنگی دارند.

سرهنگ قسمتی، با استقبال از گزارش‌های اخیر منتشر شده در برخی رسانه‌ها و پیگیری حفاری غیرمجاز توسط خبرنگاران در محوطه‌های باستانی و تاریخی یادآور شد: انتشار گزارش‌های رسانه‌ای (به دور از هر گونه تخریب و نظر غیرکارشناسی) تاثیر بسزایی در کاهش جرایم میراث فرهنگی دارد؛ چراکه این اخبار مطالبه‌ای عمومی برای حفاظت از میراث فرهنگی در سطح جامعه ایجاد می‌کند که این امر به طور قطع اجرای وظایف یگان حفاظت میراث فرهنگی را در مقابله با سودجویان این حوزه تسریع و تسهیل می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها