بر اساس بیانیه پایانی اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی روز جمعه این هفته مصادف با روز قدس، در کشورهای اسلامی برای حمایت از مردم غزه عزای عمومی اعلام شد.
کد خبر: ۶۹۸۶۳۹
روز قدس در کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام شد

بیانیه پایانی اجلاس تروئیکای کشورهای اسلامی در پایان این اجلاس در حمایت از مردم غزه قرائت شد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و دیگر روسای مجالس و هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس "بررسی وضعیت فلسطین و تهاجم علیه غزه" در تهران، جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌داریم که به روح بلند شهدایی که جان خویش را فدای میهن و ملت خویش و قضیه فلسطین نموده‌اند درود و سلام می‌فرستیم. همچنین از پایداری گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه و مقاومت مردمی در قدس و کرانه باختری تجلیل می‌نماییم و با ادای احترام به ایستادگی مردم فلسطین در داخل خط سبز و نیز فلسطنیان آواره و همبستگی آنان با فلسطنیان غزه و کرانه باختری در مقابله با تروریسم ضد انسانی صهیونیزم، از فداکاری و جان‌نثاری مقاومت فلسطین در برابر تهاجم وحشیانه صهیونیستی و زرادخانه و ماشین جنگی آن تقدیر می‌نماییم.

1- در شرایط حساس کنونی در حالیکه ملت مسلمان فلسطین در غزه زیر آتش رژیم صهیونیستی قرار دارند، مسلمانان از هر نژاد، مذهب و طایفه و پارلمان‌ها و دولت‌های آنان باید همه اختلافات خود را فراموش کرده و با وحدت و یکپارچگی کلیه امکانات خود را به کار بسته و از هر راه ممکن به حمایت از مسئله فلسطین که مسئله محوری همه آنان است بپردازند.

2- تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه مصداق عینی نسل‌کشی، ظلم و ستم و ویرانی تعمدی زیرساخت‌هاست و طی آن صدها نفر از شهروندان بی‌دفاع اعم از کودکان، زنان و سالمندان به شهادت رسانده و هزاران مجروح و مفقود برجای گذاشته و صدها خانه مسکونی، مراکز عبادی، خدمات عمومی، مدرسه و بیمارستان را ویران ساخته و نیازهای عمومی مانند غذا، دارو، آب و برق را از بین برده است. این اقدامات مجرمانه باید شدیدا محکوم شود و ما مجازات عاملان این جنایات جنگی را خواستاریم. متاسفانه این جنایت‌ها در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حمایت‌های مفتضحانه ایالات متحده آمریکا صورت می‌گیرد.

3- تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی در اشکال مختلف از جمله کشتار جمعی و تعقیب و دستگیری فلسطینیان را محکوم کرده خواستار تحرک جدی سازمان‌های بین‌المللی بویژه IPU برای تلاش در جهت آزادی هر چه سریعتر همه اسرا و دستگیر شدگان فلسطینی از جمله نمایندگان مجلس قانونگذاری و در راس آنها دکتر عزیز الدوویک رئیس مجلس می‌باشیم.

4- جنایت‌های جنگی ضد انسانی و کشتار جمعی اعمال شده توسط سیاستمداران و نظامیان رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین از جمله تهاجم نظامی، زمینی و دریایی و بمباران هوایی و همچنین تلاش برای یهودی‌سازی و شهرک‌سازی و دستگیری‌های اداری، همگی نقض صریح قوانین بین‌المللی و نقض عامدانه قطعنامه‌های ذیربط سازمان ملل متحد است؛ لذا در خواست داریم که جامعه جهانی با عمل به مسئولیت‌های خود این اقدامات را محکوم کرده و برای توقف آن به صورت فوری اقدام لازم را به عمل آورد.

5- پشتیبانی کامل خود از مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست در اشکال گوناگون آن را اعلام می‌داریم، زیرا مقاومت علیه اشغالگران حق قانونی همه ملت‌های تحت اشغال است.

6- محاصره ملت فلسطین بویژه در نوار غزه،‌ نقض آشکار حقوق بشر است. لذا خواستار رفع فوری این محاصره و گشایش کلیه گذرگاه‌های زمینی بویژه گذرگاه رفح می‌باشیم. همچنین تاکید می‌کنیم که مردم غزه باید از امکان استفاده مجدد از بندر و فرودگاه غزه جهت ارتباط با جهان برخوردار شوند.

7- با توجه به بحرانی بودن شرایط انسانی در غزه و حجم بالای جنایات رژیم صهیونیستی از دولت مصر درخواست داریم که ارائه تسهیلات لازم برای ارسال کمک‌های انسانی بویژه دارو به غزه از طریق گذرگاه رفح تعجیل به عمل آورد.

8- از جامعه بین‌الملل بویژه کمیساریای عالی حقوق بشر و دیگر سازمان‌های جامعه مدنی درخواست می‌کنیم تا به صورت فوری و جدی، همکاری ثمربخشی را برای استیفای حقوق قانونی ملت فلسطین به عمل آورند؛ تا شهروندان فلسطینی بتوانند همچون دیگر ملت آزاد جهان زندگی آزادانه داشته باشند و به فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی، تجاری و صید دریایی در محدوده آب‌های اقلیمی فلسطین اشغالی بپردازند.

9- از آشتی ملی و اتحاد گروه‌های مختلف فلسطینی و تشکیل دولت وحدت ملی استقبال می‌کنیم. وحدت رمز پیروزی و تکیه‌گاه اصلی ملت قهرمان فلسطین در جهت دستیابی به حقوق مشروع خود در آزادسازی کامل سرزمین و تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس به شمار می‌آید.

10- از کلیه ملت‌ها و دولت‌های عضو سازمان همکاری اسلامی موکدا می‌خواهیم که امکانات مادی، تبلیغی، دیپلماتیک و سیاسی خود را برای کمک به پایداری و ایستادگی ملت فلسطین بسیج نمایند.

11- صهیونیست‌هایی که مرتکب جنایات جنگی ضد انسانی و کشتار جمعی شده‌اند باید به دادگاه بین‌المللی سپرده شوند و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از تهاجم رژیم صهیونیستی در کشتار مردم و ویرانی منازل، از بین بردن کشتزارها و قطع درختان و دیگر زیان‌های مادی زیرساخت‌های غزه باید جبران شود. دبیر کل اتحادیه مکلف است که این موضوع را از طریق سازمان‌ها و طرف‌های بین‌المللی پیگیری کند.

12- یک هیئت پارلمانی از مجالس عضو تشکیل می‌شود تا با سفر به برخی کشورها و تماس با اتحادیه‌های پارلمانی و سازمان‌های منطقه‌ای کمک لازم برای مسئله فلسطین را تامین نماید. ریاست کنونی اتحادیه اجرای مصوبات این نشست را از طریق دبیرخانه پیگیری خواهد کرد.

13- از تمامی دولت‌های جهان می‌خواهیم تا به صورت شفاف و عادلانه به مسئولیت خود در قضاوت در مورد تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه شهروندان بی‌دفاع فلسطین اشغالی و کشتار و ویرانی و آواره کردن مردم فلسطین، برخورد یکسانی با جلاد یعنی رژیم صهیونیستی و قربانی ملت بی‌دفاع فلسطین نداشته باشند.

14- بر اهمیت تحرکات سیاسی، فرهنگی، تبلیغی و تنظیم راهپیمایی در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس در جهت حمایت از مسئله فلسطین و بسیج افکار عمومی جهانیان و کشورهای اسلامی در همبستگی با ملت بی‌دفاع فلسطین و بازپس‌گیری حقوق سلب شده آن تاکید می‌کنیم. در این راستا به روح بلند حضرت امام خمینی (ره)‌ به خاطر پشتیبانی بی حد و حصر ایشان از مسئله فلسطین و قدس شریف درود می‌فرستیم.

15- از تلاش‌های پیوسته جمهوری اسلامی ایران درحمایت و پشتیبانی از مسئله فلسطین تجلیل و قدردانی می‌کنیم و همچنین از مجلس شورای اسلامی و جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست نهمین دوره اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که میزبانی این گردهمایی بسیار ارزشمند را برعهده داشتند کمال تشکر را به عمل می‌آوریم.

16- روز جمعه و روز قدس برای حمایت از مردم غزه در کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام می‌شود.

به امید پیروزی ملت پایدار و مقاوم فلسطین.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها