بازشماری و بازرسی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که به علت بروز برخی اختلاف نظرها بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در خصوص شیوه بازرسی آرا متوقف شده بود عصر امروز (یکشنبه) بار دیگر آغاز شد.
کد خبر: ۶۹۷۶۹۸
بازشماری آرای انتخابات افغانستان بار دیگر آغاز شد

ناظران دو تیم انتخاباتی در نشستی مشترک با کمیسیون برگزاری انتخابات، ناظران بین المللی و سازمان ملل در خصوص اختلاف نظرها در باره نحوه ابطال برخی آرای مشکوک به تفاهم رسیدند و بار دیگر بازرسی و بازشماری آرای صندوق های رای سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان آغاز شد.

نمایندگان دو کاندید ریاست جمهوری به لزوم تصویب شیوه نامه بازشماری و بازرسی آرا با نظر نمایندگان دو کاندید، کمیسیون انتخابات ، ناظران بین المللی و نماینده سازمان ملل تاکید کردند.

بازشماری و بازرسی صد درصد آرای انتخابات افغانستان پس از آن آغاز شد که عبدالله عبدالله نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات این کشور در 24 خرداد را که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز اعلام گردید، نپذیرفت و خواستار بازرسی و بازشماری آرای این دور از انتخابات افغانستان شد و تهدید کرد در صورت تحقق نیافتن خواسته هایش دولت موازی تشکیل خواهد داد.

عبدالله عبدالله در دور اول انتخابات در16 فروردین 45 درصد آرا و احمدزی 31.5 درصد آرا را بدست آورده بودند.

در این حال با میانجیگری مقامهای افغانستان و یان کوبیش نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در پی چند روز مذاکره با نمایندگان دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان که وزیر امور خارجه آمریکا نیز به آنان پیوست، طرحی به اجرا گذاشته شد که بر اساس آن صد درصد آرا بازشماری و بازرسی شود و فرد پیروز دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان با پذیرش این طرح که به گفته ˈیونس قانونیˈ معاون اول رییس جمهوری افغانستان طرحی است که خود افغان ها طراحی و پیشنهاد کرده اند، بن بست انتخابات این کشور را شکستند و مذاکرات بین دو نامزد برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز شد.

بر اساس گزارشهای اولیه در طرح تشکیل دولت وحدت ملی دارنده بیشترین رای، رییس جمهوری و نفر بعدی رییس اجرایی دولت افغانستان خواهد شد که پس از دو سال با تغییر در قانون اساسی وی به عنوان نخست وزیر این کشور معرفی می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها