فناوری رایانه روش زندگی انسان‌ را تغییر داده و امروزه کاربران از دستگاه‌های خود انتظار سرعت بالاتر و عملکرد بهتری دارند، اما در زمان کار کردن با دستگاه‌هایی که دارای قطعات الکتریکی هستند گرما تولید می‌شود و رایانه‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
کد خبر: ۶۹۶۷۴۴
فناوری نانو و جلوگیری از گرم ‌شدن رایانه‌ها

بنابراین رایانه‌های شخصی مانند سیستم‌های الکتریکی بزرگ‌تر بیش از حد گرم می‌شوند و این مساله باعث کاهش سرعت یا گاهی خاموش‌شدن آن می‌شود.

در سال گذشته شرکت زالمان، اولین مایع خنک‌کننده جهان با نام رزراتور3 را ساخت که در آن از آب و ذرات خنک‌کننده نانو استفاده شده بود. گرمای تولید شده توسط CPU به وسیله این مایع جذب و به سمت دستگاه خنک‌کننده رایانه هدایت و از آنجا خارج می‌شد. در سال‌های اخیر دانشمندان موفق به تولید مایع خنک‌کننده با فرمولاسیون متفاوتی شده‌اند که در همه آنها از نانوفلزات برای افزایش قدرت جذب گرما استفاده است.

برای بررسی میزان اثرگذاری این مایع خنک‌کننده و دیگر نمونه‌های مشابه آن، محیط گرم یک سیستم در حال کار شبیه‌سازی شد و برای بررسی ویژگی‌های یک خنک‌کننده موثر، سه مایع خنک‌کننده متفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این ویژگی‌ها شامل انتقال خوب گرما، میزان اتلاف انرژی، میزان اصطکاک و قدرت پمپاژ بود.

در این سه مایع، آب به عنوان پایه اصلی و در هر کدام به ترتیب اکسید مس، اکسید آلومینیوم و دی اکسید تیتانیوم به شکل نانو وجود داشت.

نتایج نشان داد با افزایش کسر حجمی ذرات نانو مقاومت حرارتی کاهش می‌یابد. مایع حاوی اکسید مس از لحاظ به حداقل رساندن مقاومت حرارتی و حداکثر کاهش فشار به عنوان بهترین خنک‌کننده شناخته شد و با استفاده از این مایع میزان بهره‌وری انرژی به 98.9 درصد رسید. میزان بهره‌وری انرژی با استفاده از مایع خنک‌کننده حاوی اکسید آلومینیوم و دی‌اکسیدتیتانیوم به ترتیب 77.5 و 68.4 درصد بود. همچنین حداقل میزان اتلاف انرژی به ترتیب 19.2، 20.9 و 25.1 وات به ترتیب برای ترکیب آب و دی‌اکسید تیتانیوم، اکسید آلومینیوم و اکسید مس نشان داده شد. در میان این سه مایع ترکیب نانو اکسید مس و آب بهتر از بقیه عمل کرد. پیشرفت در ساخت مایعات خنک‌کننده حاوی ذرات نانو به دانشمندان کمک می‌کند تا راهکارهایی اساسی در جهت خنک نگه داشتن رایانه‌ها به سازندگان رایانه‌های آینده ارائه دهند.

sciencedaily / مترجم: ندا ابوطالبی‌راد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها