ایران زمین

کاهش ازدواج و افزایش طلاق در خوزستان

‌مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: ثبت واقعه ازدواج در این استان در سال 92 نسبت به سال گذشته، به میزان 7.9 درصد کاهش و واقعه طلاق به میزان 17 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۶۹۴۰۹۴

بهنام مریدی افزود: براساس آمار سالانه ثبت احوال، در سال 92، تعداد 52 هزار و 128 فقره ازدواج در استان ثبت شد که از این میزان 47 هزار و 296 مورد شهری و 4832 مورد روستایی بوده است.

وی با بیان این که سال 91 تعداد 56 هزار و 615 مورد ازدواج به ثبت رسیده بود،​ تصریح کرد: مقایسه این دو آمار نشان می​دهد ثبت واقعه ازدواج در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن در استان 7.9 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خوزستان به آمار طلاق نیز اشاره کرد و یادآور شد: در سال 92 تعداد 8700 فقره طلاق در استان ثبت شد، در حالی که در سال 91 تعداد 7414 فقره طلاق در خوزستان ثبت شده بود و این نشان‌دهنده افزایش 17 درصدی طلاق سال 92 نسبت به سال پیش از آن است. به گفته مریدی از تعداد طلاق​های صورت گرفته سال گذشته در این استان، 8312 مورد شهری و 388 مورد روستایی بوده است./ ایسنا

راه‌آهن شمال با همکاری روس‌ها برقی می‌شود

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: در حال بررسی راهکارهای عملی و اجرایی برقی کردن خطوط ریلی این محور با همکاری روس‌ها هستیم.

یوسف گرانپاشا افزود: به این منظور هیاتی از ایران برای بازدید امکانات خطوط ریلی روسیه به آن کشور سفر کرده است. یک هیات از روسیه نیز هفته آینده به مازندران و گلستان سفر می‌کند تا علاوه بر شرایط خاص جغرافیایی، امکانات و تجهیزات موجود راه‌آهن شمال را هم برای برقی کردن بررسی کند.

وی گفت: یکی از برنامه‌های راه‌آهن برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی، برقی کردن خط ریلی شمال است که در صورت تحقق، سرعت قطارهای مسافری به 160 کیلومتر در ساعت و قطار‌های باری تا 90 کیلومتر در ساعت افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برقی‌کردن راه آهن شمال با توجه به وجود مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی حاشیه راه‌آهن و عبور و مرور غیر مجاز حاشیه نشینان، مستلزم حفظ حریم خطوط ریلی است تا علاوه برافزایش سرعت قطار، امنیت شهروندان نیز حفظ شود.

به گفته مدیرکل راه‌آهن شمال، راه‌آهن در کشورهای پیشرفته دنیا به علت مصرف سوخت کمتر، حفظ مسائل زیست‌محیطی، حمل انبوه بار و مسافر و ایمنی بالا همواره مورد توجه بوده و زیرساخت‌های آن در ایران نیز در حال توسعه است.

وی، سهم حمل و نقل ریلی در ایران را حدود 10درصد اعلام کرد و افزود: با حمایت دولت و عزم مسئولان، این سهم در برنامه پنج ساله توسعه باید به 25درصد افزایش یابد.

راه‌آهن شمال با داشتن بیش از 400 کیلومتر مسیر ریلی و حدود 30 ایستگاه، علاوه بر جا‌به‌جایی سالانه یک میلیون و 300 هزار مسافر، حدود یک میلیون و 500 هزار نفر کالا را هم به مناطق مختلف کشور حمل می‌کند. این راه‌آهن با توجه به امکانات، ظرفیت افزایش جا‌به‌جایی بار تا سه میلیون نفر را در سال دارد‌./‌ ایرنا

آتش‌سوزی در جنگل‌های سردشت

رئیس اداره منابع طبیعی سردشت از آتش‌سوزی در جنگل‌های سردشت در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: این حادثه شامگاه سه‌شنبه در منطقه وزینه این شهرستان و در حومه روستاهای نوآباد، شیوه‌جو، مامه‌زینه و خلیصان اتفاق افتاد که در این حادثه چهار هکتار از مزارع و جنگل‌های این منطقه طعمه حریق شد.

سیدقادر قریشی با بیان این که سهل‌انگاری تعدادی از کشاورزان این منطقه هنگام روشن کردن آتش در مزارع موجب این آتش‌سوزی شد، تصریح کرد: با توجه به مجاورت جنگل و مزارع در این مناطق این آتش به مناطق جنگلی سرایت و بتدریج افزایش یافت.

وی با بیان این که این آتش یک بار مهار شد، ولی به دلیل وزش باد در منطقه دوباره شعله‌ور شد که البته برای بار دوم هم مهار شد، گفت: خوشبختانه در این حادثه به کسی آسیب وارد نشد و ماموران این اداره در حال برآورد میزان خسارت وارده هستند.

به گفته وی، این دومین حادثه آتش‌سوزی در سال جاری است که در مناطق جنگلی این شهرستان و به دلیل سهل‌انگاری روستاییان این منطقه به وقوع می‌پیوندد./ ایرنا

انفجار در معدن گرانیت اردکان یزد

فرمانده انتظامی استان یزد از وقوع حادثه انفجار در معدن گرانیت اردکان خبر داد و گفت: بر اثر این حادثه که صبح دیروز به وقوع پیوست، پنج نفر مجروح شدند.

سرهنگ ایرج کاکاوند در حاشیه بازدید از معدن گرانیت اردکان در جمع خبرنگاران با اشاره به علت این حادثه گفت: یکی از کارگران برای جابه‌جا کردن وسیله‌ای وارد انبار معدن شده و سیگار روشن می‌کند که به دلیل وجود 100 کیلوگرم گوگرد و زغال نرم شده در محل انبار، انفجار بسیار مهیبی رخ می‌دهد.

وی افزود: چهار کارگر دیگر نیز در انبار حضور داشته‌اند که این انفجار آنها را نیز بشدت دچار سوختگی کرده است.

وی با بیان این‌که موضوع انفجار معدن با حضور مقامات قضایی در دست بررسی بیشتر است، بیان کرد: حال مجروحان حادثه تا اندازه‌ای وخیم است.

این معدن گرانیت در 80 کیلومتری شهرستان اردکان قرار دارد. ‌/ ‌مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها