خواندنی‌های ایران و جهان

اولین قربانی تصادف در ایران

سوانح رانندگی هر ساله در ایران تعداد زیادی قربانی می‌گیرد، اما اولین کسی که در ایران قربانی سانحه رانندگی شد «غلامحسین درویش» معروف به «درویش‌خان» بود.
کد خبر: ۶۹۳۹۸۹

او یکی از موسیقیدانان معروف ایران بود که دوم اسفند 1305 دچار حادثه‌ای شد که در آن زمان شوکه‌کننده محسوب می‌شد. درویش‌خان سوار درشکه‌ دو اسبه کرایه‌ای شده بود تا از کلاس موسیقی به خانه‌اش برود، اما در خیابان سپه با خودرویی که از مظفرالدین شاه قاجار به یادگار مانده بود، تصادف کرد. درویش‌خان بشدت زخمی و به بیمارستان منتقل شد، اما پنج روز بعد جانش را از دست داد.

در آن زمان هیچ قانونی برای گرفتن گواهینامه و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی وجود نداشت البته برخی رانندگان گواهینامه داشتند. اولین افسر آزمایش رانندگی در ایران در زمان قاجاریه کار خود را آغاز کرد. او مردی فرانسوی به نام موسیو کلین بود.

بعد از وی این سمت به ناصرخان انشاء اولین متخصص نظمیه سپرده شد. اولین آیین‌نامه رانندگی در ایران نیز با کمک فردی سوئدی به نام «وستد اهل» تنظیم شد البته آن قانون بسیار ابتدایی و ساده بود و در آن آمده بود راننده هنگام روز در شهر و اماکن پرجمعیت ضمن حرکت از سمت راست باید با سرعت ۱۵ کیلومتر در ساعت و در خارج شهر ۲۵ کیلومتر در ساعت و شب‌ها با ساعتی ۱۰ کیلومتر براند.

همچنین در ماده‌ای دیگر قید شده بود در موقع نزدیک شدن به حیوانات از قبیل اسب و قاطر که از صدای خودرو وحشت دارند، از سرعت خود بکاهند.

سریع‌ترین‌ها

یکی از رشته‌های مورد علاقه ماجراجویانی که قصد دارند نام‌شان به عنوان رکورددار ثبت شود، انجام کارهای سرعتی است به گونه‌ای که تاکنون ده‌ها رکورد سرعت در زمینه‌های مختلف وارد کتاب گینس شده است.

بریان جکسون، یکی از این رکوردداران است. این مرد آمریکایی در برنامه‌ای که در شهر میلان ایتالیا برگزار شد، سه کیسه آب گرم را در مدت یک دقیقه و هشت ثانیه با دمیدن باد کرد و صاحب عنوان سریع‌ترین دمنده در کیسه آب گرم شد.

جرج کریسن نیز در رشته حمل میز با دهان صاحب عنوان شده است. او میزی را با دهانش بلند کرد و در مدت 6 ثانیه و 57 صدم ثانیه آن را به اندازه 10 متر جا به جا کرد و بهترین عنوان را در این رشته به دست آورد.

آگریس کازلینکز، مردی است که در یک برنامه در شهر میلان ماجراجویی و ورزش را با هم تلفیق کرد و در حالی که وزنه‌ای 300 کیلوگرمی را روی شانه‌هایش حمل می‌کرد، مسافت 20 متر را در 11 ثانیه و 40 صدم ثانیه پیمود.

مردی آلمانی نیز به نام کریستوفر ارمچر، صاحب عنوان سریع‌ترین دونده است البته نه دونده معمولی، او مسافت 100 متر را در حالی‌که کفش‌های غواصی به پا داشت، در خشکی دوید و رکورد 14 ثانیه و 82 صدم ثانیه را به دست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها