این برنامه در ماه مبارک رمضان به صورت تولیدی به بچه‌ها ارائه می‌شود و به گفته محمد مسلمی که کارگردانی برنامه را برعهده دارد، از عید فطر به صورت زنده و با بخش‌های تازه به نمایش درخواهد آمد.
کد خبر: ۶۹۲۵۶۳
عموهای فیتیله‌ای تازه می‌شوند

برنامه عموهای فیتیله‌ای با حضور محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی از 12 سال پیش مهمان خانه‌های ماست و چند نسل از بچه‌ها پای این برنامه نشسته‌اند. در این مدت عموهای فیتیله‌ای سعی کرده‌اند هر بار با برنامه‌های تازه‌تر و متنوع‌تر میزبان بچه‌ها باشند و اگرچه همواره مفاهیم آموزشی ثابتی برای ارائه به بچه‌ها در اختیار داشته‌اند، از امکانات موجود نهایت بهره‌ را برده‌اند تا حرف‌هایشان را در قالبی نو و متناسب با نسل تازه تماشاگران خود ارائه کنند.

این برنامه در ماه مبارک رمضان به صورت تولیدی به بچه‌ها ارائه می‌شود و به گفته محمد مسلمی که کارگردانی برنامه را برعهده دارد، از عید فطر به صورت زنده و با بخش‌های تازه به نمایش درخواهد آمد.

آقای مسلمی سری جدید برنامه با چه تغییراتی ارائه می‌شود؟

فعلا چهار برنامه در چهار جمعه ماه مبارک رمضان به بچه‌ها ارائه می‌شود که همه بخش‌های آن تولیدی است و بعد از آن با سری جدید فیتیله در خدمت بچه‌ها هستیم. در سری جدید دکور برنامه تغییر خواهد کرد، زمان برنامه به دو‌ساعت افزایش پیدا خواهد کرد و چند بخش تولیدی به برنامه اضافه خواهد شد. همچنین در سری جدید چند بازیگر و یک عروسک هم در برنامه خواهیم داشت.

بخش‌ تولیدی شامل چه برنامه‌هایی است؟

می‌خواهیم نیم ساعت از هر برنامه را به بخش‌های تولیدی اختصاص بدهیم و در این بخش به بچه‌ها کمک‌های اولیه را آموزش می‌دهیم. سرآشپز در مورد تغذیه و انواع غذاها به بچه‌ها نکاتی را آموزش می‌دهد. یک بخش قصه‌گویی و یک بخش پانتومیم برای برنامه طراحی کرده‌ایم. آقای بانمک که کارش تعریف لطیفه است، مهمان برنامه خواهد بود، نی‌نی فیتیله را داریم که یک عروسک است و بخشی به نام کمدی استریپ که مبنای آن کتاب و نقاشی‌های عموهای فیتیله‌ای است به این برنامه اضافه می‌شود. اکنون مشغول تدارک همین بخش‌های تولیدی هستیم و از این بخش‌ها لابه‌لای برنامه زنده‌ای که بعد از ماه رمضان پخش می‌کنیم، استفاده خواهیم کرد. این بخش‌ها به جای کارتون در برنامه فیتیله به نمایش درمی‌آید و برخی بخش‌های قبلی مانند فیتیله محبت در سری جدید هم تداوم خواهد داشت.

چه بازیگرانی قرار است به مجموعه اضافه شوند؟

تصمیم داریم بخش‌های تولیدی برنامه را با حضور هنرمندان مطرح کشورمان بسازیم. برای بخش پانتومیم با آقای علیرضا خمسه صحبت‌ کرده‌ایم و برای قصه‌گویی از مریم سعادت دعوت به همکاری کرده‌ایم. تلاش ما این است که در هر زمینه سراغ بهترین‌های همان رشته برویم. امیدوارم بتوانیم از همراهی این هنرمندان در برنامه بهره ببریم.

نی‌نی فیتیله چطور موجودی است؟

یک نوازد عروسکی چهار یا پنج ماهه است که با اصوات خاصی صحبت می‌کند و هر بار داستانی خلق می‌کند. این عروسک برای ارائه برخی مفاهیم ساخته شده است.

بخش زنده برنامه چه تغییراتی خواهد داشت؟

در بخش زنده سعی می‌کنیم ضمن حفظ شور و نشاط برنامه، محتوای غنی‌تری به بچه‌ها ارائه کنیم و به این منظور بخش‌های مختلف مانند بخش‌های نمایشی و اجرا به لحاظ مفهومی در امتداد هم قرار می‌گیرند و طوری ارائه می‌شوند تا بچه‌ها بتوانند نگاه‌های مختلف از چند زاویه به یک موضوع را ببینند. به عبارت دیگر سعی می‌کنیم هدفمند‌تر از گذشته پیش برویم و طراحی ساختار برنامه طوری باشد که اجزای آن در تناسب بیشتر با هم باشند.

برای ارائه محتوای غنی‌تر هم تدبیری اندیشیده‌اید؟

بله گروه جدیدی از نویسندگان به سرپرستی کریم‌ خودسیانی با ما همکاری می‌کنند. این گروه تقریبا هشت نفره فکرهای تازه و لحن تازه به برنامه می‌دهد و به کمک آنها بخش‌های تازه‌ای در برنامه ایجاد کرده‌ایم. این برنامه 12 سال است که پخش می‌شود و باید تلاش کنیم طراوت و تازگی آن را حفظ کنیم. بنابراین نه فقط گروه نویسندگان، بلکه شاعران و آهنگسازان جدید هم در این برنامه با ما همکاری خواهند کرد. سعی کرده‌ایم در همه زمینه‌ها سراغ کسانی برویم که قبلا با آنها همکاری نکرده‌ایم تا روح تازه به برنامه بدمیم و از کهنگی آن جلوگیری کنیم.

در حوزه کودک به اندازه کافی افراد متخصص حضور دارد که شما هر بار بخواهید سراغ گروه تازه‌ای از هنرمندان بروید؟

بله. هنرمندان زیادی داریم که در حوزه کودک و نوجوان کار کرده‌اند و توانایی دارند. شاید برنامه‌های کودک ما محدود شده باشد تا کمتر از طیف گسترده هنرمندان بهره بگیرد، اما تعداد هنرمندان این عرصه اصلا محدود نیست. به تعداد کتا‌ب‌های قصه و شعری که برای کودکان نوشته می‌شود توجه کنید یا همین‌طور شاعرانی که برای بچه‌ها می‌سرایند یا آهنگسازانی که با حوزه کودک آشنا هستند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی کمتر از این همه امکانات و نیروهای متخصص بهره گرفته است.

آیا روز عید فطر هم برنامه‌ خواهید داشت؟

تلاش ما این است که روز عید هم در خدمت بچه‌ها باشیم، اما اگر میسر نشد بعد از عید فطر هر جمعه دو ساعت به صورت زنده همراه بچه‌ها خواهیم بود و تلاش می‌کنیم بتدریج همه بخش‌هایی را که به آنها اشاره شد در برنامه ایجاد کنیم. تمام تلاش ما این است که حرفه‌ای‌تر پیش برویم و به شعور کودکانی که مخاطب ما هستند، احترام بگذاریم. (مجید احمدی/ جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها