14 تیر، ربودن چهار دیپلمات ایرانی، توسط فالانژیستها

امروز 14 تیر 1393 هجری شمسی؛ 7 رمضان 1435 هجری قمری؛5 ژوئیه 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۶۹۲۱۰۱
14 تیر، ربودن چهار دیپلمات ایرانی، توسط فالانژیستها

هجری شمسی

14 تیر 1293

آیت الله محمدتقی نجفی اصفهانی معروف به آقانجفی فقیه و عالم بزرگ شیعه درگذشت. آقانجفی در جنبش تنباکو از آغازگران مبارزه و دارای نفوذ معنوی فراوانی در منطقه بود. وی در دوران مرجعیت خود به مردم کمک می کرد و در جهت تامین وسایل آسایش آنان کوشش بسیار می کرد. اسرار آیات و اوار العارفین از آثار آقانجفی است.

14 تیر 1355

میرزا طاهر خوشنویس تبریزی درگذشت. او از خطاطان هنرمند معاصر ایران به شمار می رفت و مرتبه او به درجه ای بود که استادان این فن مهارت او را در خط نسخ تحسین می کردند. از آثاری که به خط این هنرمند خطاط کتابت شده می توان نهج البلاغه، منتهی الآمال و چندین جلد قرآن مجید را نام برد.

14 تیر 1361

کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی و سه تن از کارکنان سفارت ایران در لبنان در محل بازرسی شبه نظامیان مارونی در مسیر طرابلس‌ـ بیروت توسط فالانژیستهای وابسته به اسرائیل به اسارت درآمدند.

14 تیر 1374

دکتر کریم سنجابی وزیر امور خارجه دولت موقت درگذشت. وی در سال 1283 ش در کرمانشاه به دنیا آمد. سنجابی پس از پایان تحصیلات، در ایران و اروپا به استادی دانشگاه رسید و در سال 1325 به ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دست یافت. سنجابی پس از موضوع ملی شدن صنعت نفت و شکل‏​گیری جبهه ملی، وارد این حزب شد و در دولت دکتر مصدق به وزارت فرهنگ رسید. دکتر سنجابی پس از کودتای 28 مرداد 32، مدت‏ها به حالت اختفا زندگی می‏​کرد تا اینکه با وساطت یکی از متنفذین، بار دیگر کرسی استادی گرفت. او پس از پانزده خرداد 42، بار دیگر وارد مبارزات سیاسی شد و چندین بار به زندان افتاد تا اینکه در سال 1357 رهبر جبهه ملی ایران شد و به طور علنی علیه شاه و رژیم مبارزه کرد. کریم سنجابی در آبان 1357 به دیدار شاه رفت ولی به دلیل شرایط زمان، پیشنهاد نخست‏وزیری محمدرضا پهلوی را نپذیرفت. وی پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهندس بازرگان به وزارت امور خارجه منصوب شد و پس از چند ماه فعالیت، در اعتراض به اشغال لانه جاسوسی آمریکا به همراه سایر اعضای کابینه استعفا داد. سرانجام دکتر سنجابی پس از سال‏ها اقامت در اروپا و آمریکا در سال 1374 ش در 91 سالگی درگذشت.

هجری قمری

7 رمضان 361

بنای جامع الازهر در مصر پایان یافت. بنیانگذار جامع الازهر جوهر کاتب صقلی سردار نیرومند فاطمیان مصر بود که پس از فتح مصر ابتدا شهر قاهره را ساخت و سپس در جنوب شرقی شهر مسجد الازهر را بنا نهاد. بنای جامع الازهر در مدت هفت سال ساخته شد و نخستین نماز جمعه هم در ماه مبارک رمضان در آن اقامه شد.

میلادی

5 جولای 1870

گوستاو فلوگل شرق شناس آلمانی درگذشت. او الهیات و فلسفه را در دانشگاه لایپزیک33 تحصیل کرد. بعدها او تحصیلات خود را در زبان های شرقی در وین و پاریس به کمال رساند. در سال 1832 او به استادی زبان های شرقی منصوب شد. در سال 1850 استعفا کرد. یک سال بعد به (وین) پایتخت اتریش مهاجرت کرد و به امر فهرست برداری از نسخ خطی عربی, ترکی و فارسی مشغول شد. او فهرست کلمات قرآن را به نام نجوم الفرقان فی اطراف القرآن، به ضمیمه قرآنی در سال 1842 به چاپ رساند. ترجمه قرآن مجید به زبان آلمانی و زندگی نامه سیوطی از دیگر آثار اوست.

5 جولای 1962

در این روز استقلال کشور افریقایی الجزایر نیز به دنبال جنگ‏های طولانی بین نیروهای فرانسه و استقلال‏​طلبان الجزایر که مدت هشت سال از 1954 تا 1962م به طول انجامید، تحقق یافت.

5 جولای 1977

در این روز، ژنرال محمدضیاءالحق رئیس ستاد ارتش پاکستان، با استفاده از شرایط بحرانی کشور با یک کودتای خونین، دولت ذوالفقار علی بوتو را سرنگون کرد و قدرت را در دست گرفت. ضیاءالحق سپس سمت‏های نخست وزیری و ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و علاوه بر اعدام بوتو در 4 آوریل 1979م و سرکوب جمعی از مخالفان خود، مجالس پاکستان را تعطیل و فعالیت احزاب و مطبوعات را ممنوع کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها