ورودی‌های استان کربلا بسته شد

دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در کربلا

در پی درگیری‌هایی که از سه‌شنبه شب در استان کربلا آغاز شده است، ارتش عراق مقررات منع آمد و شد در این استان برقرار کرد و نیروهای امنیتی عراق بیش از ۱۰۰ طرفدار شیخ «محمد الحسنی الصرخی» را دستگیر کردند.
کد خبر: ۶۹۱۲۴۹
دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در کربلا

به گزارش پایگاه خبری «السومریه نیوز»، نیروهای امنیتی عراق، در پی درگیری‌های پراکنده امروز در کربلا، که ادامه درگیری‌های شب گذشته است، قانون منع آمد و شد در سراسر این استان برقرار کردند.

بر اساس این گزارش، تا اطلاع ثانونی مقررات منع آمد و شد برقرار است به ویژه که عملیات امنیتی در این استان هنوز در جریان است. تمام ورودی‌های استان کربلا نیز بسته شده است.

کربلا از شب گذشته شاهد فعالیت مسلحانه شیخی موسوم به «محمود الصُرخی» است که خود را مرجع دینی شیعیان در عراق می‌داند.

الصرخی که همزمان با اعدام صدام و نابودی حزب بعث عراق مخفی شده بود، اکنون بار دیگر همزمان با ظهور داعش و حزب بعث و تحرکات تروریسی آنها در عراق با هدف ایجاد فتنه بین شیعیان این کشور آفتابی شده و گزارش‌های خبری حکایت می‌کند که طرفداران وی از سه‌شنبه شب (۱۰ تیر) با نیروهای امنیتی و انتظامی کربلا درگیر شده اند.

وی از کسانی است که روابط خوبی با مراجع دینی در استان نجف اشرف ندارد و در سال ۲۰۰۳ پس از علنی شدن یکباره، خود را «آیت الله العظمی» و «مرجع دینی» خواند و اکنون هواداران خود را مقابل ارتش و نیروهای امنیتی عراق گذاشته است.

«محمود بن عبد الرضا بن محمد الحسنی الصرخی» که خود را مرجع دینی در عراق خوانده است و خود را حسنی نسب می‌داند، در سال 1964 در شهر کاظمین به دنیا آمد.

وی فارغ التحصیل دانشکده مهندسی دانشگاه بغداد در سال 1987 است و پس از آن در سال 1994 وارد حوزه علمیه شد.

در سال 2005، «محمود الصرخی» به طور ناگهانی در شهر «حله» عراق نمایان شد و در مدت زمان بسیار کوتاهی تعدادی دفتر در شهرهای مختلف شیعه نشین عراق افتتاح کرد و پس از اعلام مرجعیت، علیه ارتش اشغالگر آمریکا موضع گرفت.

نیروهای وی چند روز بعد در شهر کربلای معلا به تعدادی سرباز آمریکایی حمله کردند و سه تن از آنان را کشتند و پس از آن او ادعای دیدار با امام زمان (عج) کرد که با واکنش شدید مراجع و شیعیان عراق مواجه شد. پس از بررسی سابقه وی، مشخص شد که او نیز از نیروهای سابق سازمان امنیت حزب بعث بوده که اکنون با همکاری با سازمان اطلاعات سعودی، با هدف تخریب مرجعیت شیعه، پا به عرصه گذاشته است. مدتی بعد ارتش آمریکا دستور پیگیرد قانونی وی را صادر کرد، از همین رو او فورا ناپدید شد. رسانه های خبری در همان زمان اعلام کردند که او به لبنان گریخت.

برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که نیروهای امنیتی عراق شیخ «محمود الصرخی» را در هنگام فرار از دفترش در منطقه «سیف سعد» به همراه 30 طرفدارش دستگیر کردند.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها