رییس کتابخانه ملی ایران:

نرخ مطالعه در کشور نگران کننده است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نرخ مطالعه در میان مردم کشور را نگران کننده خواند.
کد خبر: ۶۸۸۴۰۱
نرخ مطالعه در کشور نگران کننده است

سید رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در جلسه نقد و بررسی کتاب «تاریخ فرهنگی ایران مدرن» نوشته نعمت‌الله فاضلی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی که در محل این سازمان و با حضور منتقدانی همچون داریوش رحمانیان استاد تاریخ دانشگاه تهران، محمدسعید ذکایی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و علیرضا ملایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، برگزار شد، گفت: سلسله جلساتی که اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می کند در واقع به دلیل بسط فرهنگ نقد و مطالعه کتاب در کشور است.

وی افزود: حرکت این اندیشگاه می تواند در آینده برکات بسیاری برای جامعه فرهنگی کشور به همراه داشته باشد و اندیشمندان بسیاری را جذب خود کند.

صالحی امیری ضمن نگران کننده خواندن نرخ مطالعه در میان مردم کشور گفت: باید در زمینه افزیش نرخ مطالعه، نخبگان تلاش و جدیت بیشتری نشان دهند و در این زمینه می توانیم در سه سطح تئوریک، سازمان دهی و تشکیل سازمان های فرهنگی و راهبری نخبگان، تلاش کنیم.

در ادامه نعمت الله فاضلی نیز توضیحاتی در زمینه کتاب تازه تألیف شده خود بیان کرد. وی در این زمینه گفت: این کتاب تحلیل‌های گفتمانی و توصیف‌های مردم نگارانه درباره جلوه‌های خاصی از زندگی و فرهنگ در ایران معاصر است. جلوه‌هایی که نه مورخان تاریخ امروز ما و نه محققان علوم اجتماعی به دیدن و نشان دادن آنها به روش مذکور تاکنون تمایل جدی و کافی نشان نداده‌اند.

وی در تشریح رویکرد این کتاب اضافه کرد: منظورم این نیست که درباره مسجد، کتاب، بدن، حافظه، موسیقی، خانواده یا موضوعات دیگر این کتاب چیزی گفته یا نوشته نشده است. مسلم است که انبوهی از متون درباره هر کدام از این موضوعات موجود است و من نیز هنگام بحث درباره هر کدام از موضوعات به بسیاری از آنها اشاره و استناد کرده‌ام، اما متن های موجود اغلب یا تاریخ نگارانه اند و فاقد درک نظری معین و محروم از تحلیل تاریخی و یا بررسی‌های تجربی کمی و پیمایشی اند.

فاضلی درباره عنوان کتاب نیز گفت: عنوان این کتاب را تاریخ فرهنگی ایران مدرن گذاشته ام تا رویکرد حاکم بر کلیت کتاب را بیان کنم، هرچند شاید عنوان تحولات فرهنگی ایران مدرن نیز می‌توانست بیان کننده محتوای اصلی آن باشد. به این دلیل تاریخ فرهنگی را انتخاب کردم که چند هدف را دنبال کنم: نخست اینکه تاریخ فرهنگی در ایران هنوز چندان شناخته شده نیست و ضرورت دارد که آن را به مخاطبان فارسی زبان معرفی کنیم. دوم اینکه تلاش کرده‌ام به کمک مفهوم تحلیل گفتمان، چشم اندازی تاریخی از تاریخ اکنون ایران معاصر عرضه کنم.

در ادامه این جلسه، منتقدان کتاب به بیان دیدگاه‌ها و نقد خود پرداختند و در نهایت از کتاب مذکور رونمایی شد و در پایان رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به پاس تلاش‌های نویسنده کتاب در عرصه فرهنگی، لوح تقدیری را به وی اهداء کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها