در حالی که عبدالله عبدالله، نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و ستاد او تا چند روز پیش از تقلب در دور دوم سخن می‌گفتند، حال آنها یک نوار صوتی منتشر کرده و می‌گویند این نوار ادعای آنها را در مورد تقلب اثبات می‌کند.
کد خبر: ۶۸۷۷۹۶
بحث تقلب در انتخابات افغانستان بالا گرفت

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله، ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات را مسئول اصلی این تقلب می‌داند.

به گزارش فارس، نوار صوتی که توسط این تیم در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت شامل سخنان امرخیل با شماری از کارمندان ستاد اشرف غنی احمدزی، دیگر نامزد ریاست جمهوری و کارمندان محلی این کمیسیون است. بریالی ارسلانی، یکی از اعضای ستاد تیم عبدالله یکشنبه شب در یک نشست خبری در حضور رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی و بین‌المللی، این نوار صوتی را پخش کرد.

در فایل صوتی پخش ‌شده شنیده می‌شود که امرخیل در تماس با برخی مسئولان ولایتی کمیسیون و اعضای تیم اشرف‌غنی آنان را به تقلب به نفع اشرف غنی احمدزی تشویق می‌کند.

امرخیل در بخش دیگری از این فایل صوتی به رئیس ستاد انتخاباتی اشرف غنی در غزنی می‌گوید افراد خوب و کاری را معرفی کند تا در جاهای مهم مستقر شوند.

امرخیل همچنین در این مکالمه افزوده است چند نفر در بدخشان نیز به نفع اشرف‌غنی معرفی کرده که کارها را خوب انجام داده‌اند، اما نیاز به افراد دیگری است.

رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات در یک تماس تلفنی دیگر خطاب به رئیس کمیسیون انتخابات ولایت لغمان می‌گوید با افرادی که وی معرفی کرده دیدار کند و یک برنامه منظم بسازد.

وی در یک مکالمه تلفنی دیگر در «فاریاب» به مسئول ولایتی خود دستور می‌دهد که پشتون‌ها و ازبک‌ها را به‌عنوان مدیران خود به کار گیرد.

در قسمت دیگری از این فایل صوتی، به یکی از کارمندان ارشد محلی کمیسیون انتخابات دستور داده می‌شود که «گوسفندها» را به «کوه‌ها» ببرد و «چاق» برگرداند.

ستاد عبدالله مدعی است منظور وی از گوسفندان، صندوق‌های خالی و پر کردن آن به نفع احمدزی بوده است.

در پایان این نشست، ارسلانی ادعا کرد در روزهای آینده مدارک دیگری در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد و بخش‌های دیگری از تقلب سازمان‌یافته دولت و کمیسیون انتخابات به نفع اشرف‌غنی احمدزی را افشا خواهد کرد.

گرچه شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، فایل مذکور را دلیلی بر بی‌طرف نبودن کمیسیون انتخابات دانسته‌اند، اما تعدادی نیز گفته‌اند که اقدام ستاد عبدالله در ضبط و انتشار گفت‌وگوی تلفنی افراد، مصداق شنود تلفنی و غیر قانونی است. آنها از ستاد عبدالله و دولت افغانستان خواسته‌اند در مورد این فایل صوتی و این‌که چه کسی یا چه نهادی آن را شنود کرده، توضیح بدهند.

در همین حال رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته اظهار کرد این نوار صوتی منتسب به او کاملا جعلی است.

از سوی دیگر، وزارت کشور افغانستان اعلام کرد کمیسیون مستقل انتخابات از پذیرش هیات تحقیق این وزارت برای بررسی اتهام مطرح شده از سوی پلیس کابل علیه رئیس دبیرخانه این کمیسیون خودداری کرده است.

ژنرال ظاهر ظاهر، فرمانده پلیس کابل در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ضیاءالحق امرخیل را متهم به انتقال غیرقانونی مواد انتخاباتی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها