پس از آن‌که عبدالله عبدالله، نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از تعلیق همکاری ستادهای خود با کمیسیون انتخابات خبر داد و مقامات کشور را مسئول تقلب دانست، هواداران وی روز شنبه در مناطق مختلف کابل به خیابان‌ها آمدند و خواستار رسیدگی به درخواست‌هایشان شدند.
کد خبر: ۶۸۶۶۷۵
تجمع هواداران عبدالله در‌ خیابان‌های‌ کابل

برخی از ناظران با توجه به تجمع دیروز هواداران عبدالله، احتمال تنش‌های سیاسی بیشتر در افغانستان را مطرح می‌کنند.

به گزارش ایرنا، طرفداران تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله روز گذشته در مناطق مختلف شهر کابل از جمله پل چرخی، غرب کابل، خیرخانه و برخی دیگر از مناطق این شهر با سر دادن شعارهایی بر ضد رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات به خیابان‌ها ریختند. ضیاءالحق امرخیل، رئیس دبیرخانه کمیسیون انتخابات از جمله افرادی است که عبدالله طی چند روز گذشته او را متهم به دست بردن در آرا و مهندسی انتخابات کرده است.

تظاهرکنندگان با سر دادن شعارهای «امرخیل خیانت می‌کند، کرزای حمایت می‌کند»، «دزدان رای ما باید دستگیر و محاکمه شوند»، «تا آخرین قطره خون خود، از رای خود حفاظت می‌کنیم»، «رای ما خون ماست»، خواهان برکناری فوری امرخیل شدند. تظاهرکنندگان این اقدام را گام نخست برای برآورده شدن خواسته‌هایشان دانسته و تهدید کردند در صورت بی‌توجهی به خواسته‌های آنان، اعتراض‌های مدنی بزودی سراسر کشور را فراخواهد گرفت.

از منطقه دهمزنگ شهر کابل خبر می‌رسد تظاهرکنندگان خیمه‌های اعتراضی خود را در این منطقه برپا کرده و دست به تحصن زدند. آنها همچنین در پایان تجمع خود، یک قطعنامه صادر کردند.

در این قطعنامه آمده است: در ده استان کشور، تقلب گسترده با تبانی کمیسیون انتخابات و همکاری امرخیل صورت گرفته، به همین دلیل امرخیل باید فورا از مقامش برکنار شود. در این قطعنامه آمار مشارکت مردم در انتخابات دور دوم مبالغه‌آمیز و دور از واقعیت خوانده شد و تظاهرکنندگان خواهان ارائه آمار واقعی از مشارکت مردم در دور دوم انتخابات شده‌اند. آنها همچنین اعلام کردند در برخی استان‌های افغانستان، صندوق‌ها به طور مهندسی شده پرشده و باید آرای واقعی مردم از آرای غیرواقعی جدا شود.

موافقت کرزای

در این میان حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان جمعه‌شب با اعضای شورای سراسری علمای این کشور دیدار کرد و برای نخستین بار طی چند روز گذشته، نسبت به موضوع انتخابات واکنش نشان داد. پس از این دیدار، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان بیانیه‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که در آن آمده بود حامد کرزای میانجیگری سازمان ملل متحد در روند انتخابات را می‌پذیرد. این درواقع خواسته‌ای بود که عبداالله چند روز پیش مطرح کرده و گفته بود خواهان نظارت هیاتی از سازمان ملل متحد بر کار کمیسیون‌های انتخاباتی است.

کرزای در این بیانیه اعلام کرد: این پیشنهاد را یک گام مثبت برای پایان این مشکلات می‌دانم و هر مرجعی که به افغانستان در جهت حل این مساله کمک کند، مورد احترام ما خواهد بود. کرزای همچنین راه‌حل دیگری نیز به هر دو تیم انتخاباتی پیشنهاد کرد و آن این‌که مشکل به وجود آمده از طریق صحبت میان معاونان ریاست جمهوری و بزرگان دو تیم انتخاباتی حل و فصل شود. به گفته وی، اکنون نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید یکی از این دو راه‌حل را بپذیرند.

برخی از صاحب‌نظران و نهادهای ناظر انتخاباتی، این نگرانی را مطرح کرده‌اند که اختلافات به وجود آمده میان ستاد عبدالله و کمیسیون انتخابات افغانستان، به بروز بحران سیاسی یا بروز تنش‌ها و درگیری‌های تازه‌ای در این کشور منجر شود.

ادامه خشونت‌ها

این تنش‌های سیاسی در حالی است که حملات و انفجارهای انتحاری همچنان در مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد. در یکی از همین حملات، محمد معصوم ستانکزی، یکی از مقام‌های ارشد شورای عالی صلح افغانستان از حمله انتحاری جان سالم به در برد.

بنا به گفته پلیس افغانستان، صبح دیروز راننده یک خودروی بمبگذاری شده، اتومبیل خود را در کنار خودروی نظامی ستانکزی منفجر کرد، ولی به این مقام بلندپایه آسیبی نرسید. در اثر این انفجار یک غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شدند. شورای عالی صلح افغانستان وظیفه نظارت بر گفت‌وگو با شبه‌نظامیان طالبان را به‌عهده دارد.

از سوی دیگر، دفتر مطبوعاتی آیساف روز گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از کشته شدن سه سرباز خود در جنوب افغانستان خبر داد. آیساف از محل رویداد و هویت سربازان کشته شده اطلاعات بیشتری ارائه نکرد، اما مقامات وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند نظامیان کشته شده در این انفجار آمریکایی هستند.

رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که این سربازان بر اثر انفجار مین کنار جاده‎ای در منطقه «نادعلی» ولایت هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند. با مرگ این سه سرباز خارجی در افغانستان، شمار کشته‌شدگان نظامیان خارجی در سال جاری به 43 نفر ‎رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها