پیشرفت خوب اما آرام مذاکرات هسته‌ای؛ این توصیف دیپلمات‌ها از ماحصل گفت‌وگوهای وین5 است. مذاکراتی که مهم‌ترین دستاورد آن، آغاز نگارش متن توافق نهایی بود و با این حال همه نگاه‌ها به دور آینده مذاکرات است؛ گفت‌وگوهایی دو هفته‌ای که از یازدهم تیرماه آغاز می‌شود.
کد خبر: ۶۸۶۴۰۰

هرچند شروع تدوین «ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻗﺪام ﻣﺸﺘﺮک ﺟﺎﻣﻊ» نشان دهنده عبور مذاکره‌کنندگان از بن‌بست وین4 است، اما غنی‌سازی اورانیوم و کاهش تحریم‌ها همچنان از موارد اختلافی میان دو طرف است.

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از وین، آسوشیتد‌پرس خبر داده است که بعضی از اختلافات ایران و 1+5 حل و فصل شده اما ایران با تلاش‌های آمریکا برای محدودیت سختگیرانه بر برنامه غنی‌سازی‌اش مخالفت کرده است.

این خبرگزاری اعلام کرده که واشنگتن خواستار کاهش شدید تعداد سانتریفیوژهاست و تهران چنین پیشنهادی را رد کرده است. شاید اصرار آمریکا بر کاهش تعداد سانتریفیوژهاست که باعث شد ظریف در اظهارات خود در حاشیه مذاکرات، برخی پیشنهادهای 1+5 را غیرقابل قبول بخواند و طرف مقابل را دعوت به واقع‌بینی کند.

گرچه در جریان این دور از مذاکرات تعداد سانتریفیوژها مهم‌ترین موضوع مورد اختلاف بوده، اما یک منبع آگاه به باشگاه خبرنگاران گفته که روسیه و چین در مورد تعداد سانتریفیوژها جانب ایران را نگرفتند. سرگئی ریابکوف، سرپرست تیم مذاکره‌کننده روسی در این زمینه اظهار کرد: «هیچ تغییری در موضع ایالات متحده درباره اندازه غنی‌سازی ایران دیده نمی‌شود. فکر کنم برای پیشرفت در مذاکرات، ایران باید انتخاب و حرکتی بکند. ایرانی‌ها باید در مورد تعداد سانتریفیوژها تغییری ایجاد کنند.» با وجود این به گفته عراقچی، سخت‌ترین مرحله مذاکرات جدول زمان‌بندی برداشته شدن تحریم‌هاست؛ زیرا باید گام‌های ایران و طرف مقابل متوازن باشد.

همزمان با پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایرانی بر حقوق کشورمان، یک دیپلمات ایرانی گفته است که متن پیش‌نویس توافق‌نامه جامع در حال نگارش است. این در حالی است که فارس به نقل از یک دیپلمات غربی خبر داده که «طرفین وارد نگارش بخش‌های مربوط به مسائل پیچیده نشده‌اند». شاید برای پرداختن به همین «مسائل پیچیده» است که اعلام شده مذاکرات بعدی ایران و 1+5 یازدهم تیرماه به مدت دو هفته برگزار می‌شود. گفته می‌شود متن نگارش شده قرار است در پایتخت کشورها به بحث گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، یک عضو تیم مذاکره‌کننده با تائید برگزاری مذاکرات بعدی به مدت دو هفته اظهارکرد: از یازدهم تیرماه برای مذاکرات به وین می‌آییم. گفته می‌شود قرار است گفت‌وگوهای کارشناسی در مذاکرات بعدی ابتدا صورت گیرد سپس در پایان هفته دوم ظریف و اشتون به تیم مذاکره‌کننده بپیوندند.

ظریف: طرف مقابل وارد مذاکره جدی نشده است

در پایان مذاکرات وین5 هرچند اشتون و ظریف باز هم کنفرانس خبری مشترک برگزار نکردند، اما محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات این دور بسیار فشرده بود و هنوز هم ادامه دارد. دیشب همکاران تا 1.5 بامداد مشغول بودند و از امروز صبح هم رایزنی‌ها ادامه داشته و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم و اکنون هم با معاون خانم اشتون همکاران ما روی مقدمه کار می‌کنند.

به گزارش تابناک، او یادآور شد: ما در این دور روی نگارش کار کردیم. ولی هنوز نمی‌توانیم بگوییم متنی وجود دارد. در برخی مسائل هم درباره محتوا و هم نحوه نگارش اختلاف نظر است. فعلا درباره عنوان توافق داریم همچنین درباره یک چارچوب کلی و بخش زیادی از مقدمه اختلاف اساسی نیست، اما درباره محتوا و نحوه نگارش اختلاف‌نظر است با توجه به عمر موضوع هسته‌ای طبیعی است و توقع داشتیم که کار دشوار باشد. او از طرف‌های مذاکره‌کننده گلایه کرد: طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره جدی بر اساس واقعیات وارد کار نشده است. البته این طبیعی است که مذاکره‌کنندگان مسائل را برای جلسات آخر بگذارند و این هم طبیعی است. نیاز است به جای تکرار مواضع به روش‌های حل موضوع برسیم. او یادآور شد: بر اساس سیاست‌هایمان و آنچه در برنامه اقدام مشترک در ژنو توافق کردیم راه‌حل‌هایی پیشنهاد شد که باید هم‌زمان نگرانی‌های برخی کشورها رفع شود و ایران برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را داشته باشد. پیشنهادهایی ما مخصوصا در مرحله نهایی داشتیم که به طور جدی در استانبول ارائه شد،‌ بیش از آن‌که مواضع باشد راه ‌حل‌هایی است که هم حقوق ایران حفظ شود و هم اگر نگرانی است، برطرف شود.

او با اشاره به این‌که دو طرف نزدیک به ده ساعت به طور منسجم روی متن کار کردند، بیان کرد: البته این به غیر از صدها ساعت بحث و بررسی داخلی در هر یک از طرف‌هاست.

در پایان گفت‌وگوها، مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر خبر داد مدیران سیاسی کشورهای 1+5 پنجشنبه هفته بعد در بروکسل دیدار می‌کنند. مذاکره‌کننده ارشد چینی هم گفت که دو طرف درباره چارچوب راهکار جامع هسته‌ای توافق کرده‌اند.

مواضع تند 1+5 و پیشرفت محدود مذاکرات

در جریان مذاکرات وین5، به‌طور پیاپی مذاکرات دو و چندجانبه میان دیپلمات‌های کشورهای مختلف برگزار شد و این درحالی است که یک منبع آگاه گفت مواضع اتخاذ شده از سوی 1+5 توسط تندروترین اعضای این گروه اعلام می‌شود، حال آن که پیشنهادهای ایران نه براساس مواضع حداکثری بلکه راه‌حل‌های منطقی و منطبق با توافق ژنو است و فرصت منحصر به فردی برای حل موضوع است. با این حال این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران هم در گفت‌وگوی با ایرنا فضای مذاکرات ایران و 1+5 را «جدی و سازنده» ارزیابی کرد اما گفت که پیشرفت در نگارش متن توافق جامع «محدود» است. با وجود این یک عضو دیگر تیم مذاکره‌کننده بیان کرد فشرده بودن مذاکرات حاکی از جدی بودن آن و علاقه دوطرف به پیشرفت است. اختلاف‌نظرها وجود دارد اما در حال مذاکره درخصوص نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع هستیم و اصلا بن‌بست مطرح نیست.

آژانس: ایران به تعهدات خود عمل کرده است

اما همزمان با مذاکرات وین5، رضا نجفی نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گزارش ماهانه مدیرکل آژانس درباره ایران به واحد مرکزی خبر گفت: این گزارش نشان می‌دهد ایران به تعهدات خود عمل کرده است.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران هم در مصاحبه با اینترپرس سرویس، خواهان خاتمه بخشیدن بازرسی آژانس بین‌المللی هسته‌ای از موضوع چاشنی‌های انفجاری و مختومه کردن آن شد. به گزارش فارس، علی‌اکبر صالحی اظهار کرد: بر اساس توافق ایران و آژانس بین‌المللی هسته‌ای در فوریه 2014، این سازمان باید به تحقیق در زمینه موضوع چاشنی‌های انفجاری پایان می‌داد. براساسی اطلاعات من آنها به این نتیجه رسیده بودند که گفته‌های ایران منطبق با یافته‌های آنها بوده است. صالحی افزود آژانس بین‌المللی هسته‌ای با چارچوب توافق صورت گرفته بوده موافق بوده و توضیحات ما برای حصول نتیجه‌گیری و پایان دادن به این موضوع کافی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها