پس از آن‌که وابستگان گروهک تروریستی داعش وارد شهر موصل شده و با خیانت تعدادی از مقام‌های محلی و نیروهای امنیتی بر برخی مناطق این شهر مسلط شدند، نخست‌وزیر عراق از ریاست مجلس نمایندگان این کشور خواست حالت فوق‌العاده در کشور اعلام کند.
کد خبر: ۶۸۵۷۵۳

متاسفانه برخی مسئولان امنیتی عراق، اهمیت چندانی به تحرکات مشکوک داعش طی ماه‌های گذشته ندادند.

آنچه اکنون شاهد آن هستیم، استراتژی زمین‌های سوخته و نابودسازی زیرساخت‌های مناطقی است که تحت اختیار و تصرف داعش درآمده است. شبه‌نظامیان داعش اقدام به آتش زدن انبارهای سوخت، حمله به مراکز مردمی همچون دانشگاه‌ها، از میان بردن پل‌ها در استان انبار، سرقت از بانک‌ها، قطع آب و برق در مناطق شهری، آتش زدن مزارع در دیاله و رفتارهای ناپسند و غیرانسانی دیگر کرده که تنها چهره واقعی خودشان را نمایان ساخت.

تمامی این رفتارها به دلیل خوی ددمنشانه اعضای داعش و همکاری نکردن شهروندان عراقی ـ از شیعه، سنی، کرد وعرب ـ با شبه‌نظامیان داعش بود که آنان را وادار به انجام چنین رفتارهای غیرانسانی می‌کرد تا به این وسیله از مردم عراق انتقام بگیرند.

مردم مناطق تحت تصرف و اشغال داعش، فرزندان خود را به نبرد در کنار نیروهای مسلح عراق تشویق کردند تا سرزمین‌شان را از لوث وجود تروریست‌های تکفیری که از خارج وارد مرزهای این کشور شده‌اند، پاکسازی کنند.

درست است که داعش توانست بر مرکز شهر موصل سیطره پیدا کند، اما مزدوران داعش خوب به یاد دارند که این معادله براحتی قابل تغییر است و نیروهای امنیتی و ارتش عراق با صلابت و اقتدار در برابر شبه‌نظامیان داعش ظاهر خواهند شد.

آنها تروریست‌هایی هستند که سرزمین عراق را به نابودی کشانده و با بهره‌برداری از اوضاع ناگوار سوریه و با استفاده از مرزهای کنترل نشده به خاک عراق نفوذ کردند تا اهداف تروریستی خود را عملی کنند.

همه احزاب و گروه‌های سیاسی عراق باید با یکپارچگی از تمامیت ارضی عراق حمایت و در برابر دشمنان خارجی ایستادگی کنند. در این شرایط حساس، هوشیاری مردم این کشور و درک درست آنها از وظایفشان و مسئولیت‌پذیری در قبال سرزمین عراق اجتناب‌ناپذیر است. در این میان برخی سیاستمداران عراقی با تروریست‌ها همداستان شده و به بخشی از فرآیند سیاسی داعش و درواقع ابزاری برای این گروهک تروریستی مبدل شده‌اند. برخی دیگر نیز در این شرایط پیچیده، موضع بی‌تفاوتی اتخاذ کرده و در لاک خود فرورفته‌اند.

عراق مرحله‌ای سرنوشت‌ساز در تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد و همگان باید منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح داده و در یک مسیر قرار گیرند. ملت عراق هرگز فراموش نخواهد کرد چه کسانی با حمایت از داعش و آتش‌افروزی‌های این گروهک تروریستی به منافع ملی آنها آسیب رسانده است.

روزنامه البیان چاپ بغداد / مترجم: محمدجواد گودینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها