پاسخ چهار پرسش حقوقی طرح شده از سوی خوانندگان گرامی در زیر آمده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های خود را از طریق شماره 300011224 پیامک بزنند و جواب را در همین ستون بخوانند. بدیهی است نحوه طرح سوال و ارائه جزئیات پرونده در نوع جواب‌ها تاثیر خواهد داشت.
کد خبر: ۶۸۵۵۹۵

قتل در نوجوانی

خواننده‌ای گفته است: «پنج سال پیش فرزندم که در آن زمان 17 سال داشت، به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم شد که حکم او قطعی شده و پس از استیذان از سوی رئیس قوه قضاییه، در مرحله اجرا قرار گرفته است آیا می‌شود با توجه به قانون جدید مجازات، راهی برای نجات او از مجازات مرگ پیدا کرد؟»

شما می‌توانید با توجه به مقررات جزایی جدید از جمله ماده 91 قانون مجازات اسلامی که اعدام و قصاص افراد زیر 18 سال را منوط به شرایط ویژه‌ای کرده است، از طریق درخواست اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور، نسبت به توقف اجرای حکم قصاص و تجویز رسیدگی مجدد به پرونده اقدام کنید و در این ارتباط، صرف استیذان نیز مانع پذیرش درخواست اعاده دادرسی نیست.

مهریه زن مطلقه

مخاطب دیگری پرسیده است: «آیا زنی که از شوهر سابق خود اقساط مهریه‌اش را ماهانه دریافت می‌کند، در صورت ازدواج مجدد، باز هم مستحق دریافت اقساط مذکور از شوهر سابقش هست یا خیر؟

مهریه زن، یکی از حقوق مالی مسلم و قانونی اوست و در غیر موارد خاص از قبیل بطلان یا دریافت یا بخشش آن، ساقط نمی‌شود بنابراین ازدواج مجدد زن مطلقه مانع از دریافت مهریه یا اقساط آن که به عهده همسر سابق او بوده است، نمی‌شود و اقساط همچنان باید پرداخت شود.

فرار راننده

یکی از مخاطبان گفته است سال 77 برادر او بر اثر سانحه تصادف فوت شده و موتورسوار ضارب فرار کرده و تاکنون دستگیر نشده و دستشان به جایی بند نیست، تکلیف چیست؟

در پاسخ به این خواننده باید گفت باتوجه به فرض سوال و در صورت دسترسی نداشتن شما به فرد ضارب یا شناسایی نشدن او، می‌توانید با اقامه دعوی حقوقی علیه مدعی‌العموم (دادستان شهر محل وقوع تصادف)، نسبت به دریافت دیه برادر مرحوم‌تان از بیت المال، اقدام کنید.

حضانت کودک 8 ساله

خانمی بیان کرده است که یک سال پیش شوهرش، او و فرزند هشت ساله‌اش را از خانه مشترک بیرون کرده و همسر وی نه‌تنها در این مدت به وظایف همسری و پدری خود عمل نکرده بلکه خواهان استرداد فرزند مشترک نیز شده است، تکلیف وی چیست؟

در پاسخ به پر سش این مخاطب باید گفت اول این‌که شما می‌توانید به منظور دریافت حقوق مادی و معنوی خود، علیه همسرتان در دادگاه خانواده صالح اقامه دعوی حقوقی کرده و وی را به پرداخت نفقه و مهریه و دیگر حقوق مالی مربوط و نیز حسن رفتار و اخلاق و معاشرت در زندگی مشترک، ملزم کنید و همچنین می‌توانید علیه وی به دلیل پرداخت نکردن نفقه، شکایت کیفری کنید. دوم این‌که علاوه بر موارد یاد شده می‌توانید به شرط اثبات عسر و حرج یا تخلف از شرایط مندرج در سند ازدواج از جمله شرط عدم ترک زندگی مشترک بیش از شش ماه، ضمن تقدیم دادخواست مربوط، تقاضای متارکه و طلاق کنید، سوم این‌که با توجه به سن فرزندتان، حضانت و سرپرستی او با پدرش است، اما این امر مانع ملاقات هفتگی شما، البته طبق نظر و به موجب حکم صادره از دادگاه خانواده نخواهد بود. ضمن این‌که اگر بتوانید عدم صلاحیت و شایستگی همسرتان را ثابت کنید، ممکن است موفق به سلب حضانت از او نیز بشوید. چهارم این‌که با توجه به وجود فرزند مشترک و اهمیت حفظ کیان خانواده، بهتر است در صورت امکان با استمداد از بزرگان و ریش‌سفیدان هر دو خانواده یا بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای متخصصان امر نسبت به رفع مشکلات و حل اختلافات خانوادگی و زناشویی خود و در نتیجه تامین سلامت روحی و جسمی فرزند مشترک و تضمین مطلوب آینده او، اقدام کنید.

فرشید رفوگران - وکیل دادگستری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها